پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۳۵۷۴۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
این روزها و با تغییرات نرخ ارز، بازگشت دوباره تحریم های آمریکا و اعتصاب کامیون داران، قیمت برخی کالاها تغییرات چشمگیری را داشته است. دولت نیز برای جلوگیری از این افزایش قیمت ها تلاش های را انجام داده است. پرسش این است که قیمت اقلام خوراکی واقعا نسبت به سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟
شعارسال: این روزها و با تغییرات نرخ ارز، بازگشت دوباره تحریم های آمریکا و اعتصاب کامیون داران، قیمت برخی کالاها تغییرات چشمگیری را داشته است. دولت نیز برای جلوگیری از این افزایش قیمت ها تلاش های را انجام داده است. پرسش این است که قیمت اقلام خوراکی واقعا نسبت به سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟

 قیمت برخی اقلام بعد از پایان تعطیلات عید و با قطعی شدن تحریم های آمریکا و همچنین در اثر نوسانات نرخ ارز و اعتصابات برخی اصناف از جمله کامیون داران به شدت افزایش یافت؛ به طوری که این افزایش قیمت باعث شد تا نگرانی مردم از بازگشت نرخ تورم بالای 35 درصد افزایش یابد. نگرانی که ریشه در بحران های قیمتی سال های ابتدایی دهه 1390 شمسی دارد. روزگاری که قیمت ها به نوعی به صورت ساعتی افزایش می یافت.

البته در این روزها باید گفت که دولت نیز بیکار ننشسته است و برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و حفظ دستاورد خود (تورم تک رقمی) راهکار هایی را ارائه کرده است که از آن جمله می توان به اختصاص نرخ ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی اشاره نمود. به هر صورت اکنون پرسش این است که واقعاً قیمت اقلام خوراکی طی یک سال گذشته چقدر تغییر کرده اند؟

برای پاسخ به این پرسش می توان از گزارش های بانک مرکزی و به خصوص گزارش های متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در شهر تهران استفاده کرد. این گزارش ها به صورت هفتگی منتشر می شوند و تا حدودی بیانگر وضع قیمت های کالاهای اساسی در بازارها می باشند. آخرین گزارش در این زمینه مربوط به هفته منتهی به 26 خرداد 1397 می باشد.

طبق این گزارش در هفته منتهی به 26 خرداد 1397 قیمت گروه لبنیات نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.2 درصد رشد داشته است. در این گروه بیشترین تغییر قیمت نسبت به هفته مشابه سال قبل مربوط به کره پاستوریزه می باشد که قیمت آن 45.1 درصد رشد داشته است. پس از آن پنیر غیرپاستوریزه نسبت به هفته مشابه سال قبل با رشد قیمتی 15.7 درصد در جایگاه بعدی بدین لحاظ قرار گرفته است. در این گروه قیمت پنیر پاستوریزه نسبت به هفته مشابه سال قبل 1.7 درصد بوده و کمترین رشد قیمتی را تجربه نموده است.

تخم مرغ از جمله اقلام خوراکی است که قیمت آن نسبت به هفته مشابه سال قبل رشد چشمگیری را داشته و می توان گفت در این زمینه در بین تمام اقلام خوراکی رکوردار است. قیمت این قلم خوراکی نسبت به هفته مشابه سال قبل 55.3 درصد رشد داشته است.

گروه قیمت برنج که شامل قیمت برنج داخلی درجه یک و درجه دو می باشد نسبت به هفته مشابه سال قبل 0.9 درصد رشد داشته است.

تغییرات قیمت حبوبات نسبت به هفته مشابه سال قبل 0.6 درصد بوده است. در این گروه رشد قیمت اکثر اقلام منفی بوده است که از آن جمله می توان به رشد قیمت نخود، لپه نخود، عدس و لوبیا چشم بلبلی اشاره نمود. بیشترین رشد قیمت در این گروه نسبت به هفته مشابه سال قبل مربوط به لوبیا قرمز با رشد قیمتی 9.4 درصد می باشد.

رشد قیمت میوه های تازه بعد از رشد قیمت تخم مرغ در جایگاه دوم قرار گرفته است. رشد قیمت گروه میوه های تازه که بیشتر متاثر از اعتصاب کامیون داران بوده، نسبت به هفته مشابه سال قبل 37.3 درصد بوده است. در این گروه رشد قیمت هندوانه، موز، پرتقال درجه یک، گیلاس، طالبی و خربزه به ترتیب نسبت به هفته مشابه سال قبل 75.4 درصد، 60.3 درصد، 56.2 درصد، 46.4 درصد، 33.3 درصد و 22.7 درصد بوده است. شایان ذکر است که قیمت انگور در این گروه نسبت به هفته مشابه سال قبل رشد منفی 1.7 درصدی را تجربه نموده است.

رشد قیمت گروه سبزی های تازه که شامل خیار، گوجه فرنگی، بادنجان، کدوسبز، سیب زمینی، پیاز، لوبیا سبز و سبزی های برگی می باشد در هفته منتهی به 26 خرداد 1397 نسبت به هفته مشابه سال قبل، 11.5 درصد بوده است. در این گروه بیشترین رشد قیمت مربوط به خیار، بادنجان و کدو سبز به ترتیب با رشد قیمتی 29.2 درصد، 24.5 درصد و 21.2 درصد و کمترین رشد قیمتی مربوط به پیاز و سیب زمینی به ترتیب با رشد قیمتی منفی 20.8 و منفی 18.4 درصد می باشد.

قیمت گروه گوشت قرمز نسبت به هفته مشابه سال قبل 21.6 درصد رشد داشته است. قیمت گوشت گوسفند با استخوان و گوشت گاو و گوساله بی استخوان به ترتیب رشد قیمتی 21.7 درصد و 21.3 درصد را به خود اختصاص داده اند.

در گروه گوشت مرغ، قیمت گوشت مرغ رشد 10.2 درصدی را در هفته منتهی به 26 خرداد 1397 نسبت به هفته مشابه سال قبل تجربه نموده است.

گروه قند و شکر تنها گروهی است که قیمت آن نسبت به هفته مشابه سال قبل رشد منفی داشته است. این گروه رشد منفی 1.6 درصدی را تجربه نموده است.

رشد قیمت گروه چای که تنها شامل چای خارجی می باشد در هفته منتهی به 26 خرداد 1397 نسبت به هفته مشابه سال قبل 20.2 درصد بوده است.

رشد قیمت گروه روغن نباتی نیز در هفته منتهی به 26 خرداد 1397 نسبت به هفته مشابه سال قبل 8.2 درصد بوده است.

نتیجه آن که قیمت تمام گروه های اقلام خوراکی به جز قند و شکر در هفته منتهی به 26 خرداد 1397 نسبت به هفته مشابه سال قبل افزایش یافته است و در این بین قیمت گروه تخم مرغ و میوه های تازه رشد چشمگیری را داشته اند.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک، تاریخ انتشار: 30خرداد 1397 ، کدخبر:809722 ،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
سایت محترم شعار سال
گویا قیمت روز دستت نیست. بگذارید شهریور ماه بگذرد، با هم سلام و علیک خاصی داریم که باید انجام بدیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
اتفاقا قیمت ها بی نهایت شبیه به قیمت بازار هست...شعار سال هم همیشه امار هایش را مطابق با بازار تنظیم میکند از خودش چیزی را به مردم غالب نمیکند..مثل پست چند روز پیش من باب قیمت و مقایسه قیمت های خانه های مناطق مختلف تهران
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
این یعنی این که در ایران چیزی به نام مدیریت بازار اصلا وجود نداشته است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
این میزان تغییر نسبت به گذشته خیلی زیاد تر بوده است و نشان از افزایش نرخ تورم دارد
ا.ح75
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
0
0
اين يعني اينكه در ايران كنترل از دستشون خارج شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین