پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۳۵۷۸۵
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
«جنبش عدالت‌خواه دانشجويي» يکي از پنج اتحاديه دانشجويي موجود در کشور است. بعد از انحلال اتحاديه تحکيم وحدت طيف علامه در سال ۸۷، اتحاديه‌هاي دانشجويي يکدست شدند و تا به امروز نيز هنوز تشکل‌هاي دانشجويي «اصلاح‌طلب» يا «تحول‌خواه» موفق نشده‌اند که از سد قانوني عبور کند و اتحاديه خود را تأسيس کنند.

شعار سال: «جنبش عدالت‌خواه دانشجويي» يکي از پنج اتحاديه دانشجويي موجود در کشور است. بعد از انحلال اتحاديه تحکيم وحدت طيف علامه در سال ۸۷، اتحاديه‌هاي دانشجويي يکدست شدند و تا به امروز نيز هنوز تشکل‌هاي دانشجويي «اصلاح‌طلب» يا «تحول‌خواه» موفق نشده‌اند که از سد قانوني عبور کند و اتحاديه خود را تأسيس کنند. هرچند حدود ۷۰، ۸۰ تشکل اصلاح‌طلب چند سالي هست که در قالب دو اتحاديه درخواست‌های خود را به شوراي ذي‌ربط داده‌اند و حتي يکي از آن ها هم توانست «پروانه اتحاديه» را کسب کند؛ اما هنوز اتحاديه در انحصار تشکل‌هاي اصولگراست. البته در‌اين‌بين بايد «جنبش عدالت‌خواه» را کمي متمايز کرد. اين اتحاديه گرايش‌هاي «عدالت‌خواهانه» و به تعبيري «چپ» دارد. گفتني است که گرايش‌هاي چپ آن ها باعث شده بخشي از اين اتحاديه با سياست‌هاي توزيعي احمدي‌نژاد نيز همدلي داشته باشند. اما اينکه این گروه را چقدر مي‌توان احمدي‌نژادي دانست، سؤالي است که بايد در آينده به آن پاسخ داد.

شايد به مذاق برخي خوش نيايد

مطالبات «جنبش عدالتخواه دانشجويي» باعث شد تا با يک عضو پيشين شوراي مركزي و همچنين دبير فعلي اين تشكل درباره ماجراي نامه آنها به دادستان تهران و انتشار آن در رسانه‌هاي اصولگرايي گفت‌وگو کنيم. احسان چناراني، عضو پيشين شوراي مركزي است. 

‌آيا شما نامه‌اي را كه جنبش عدالتخواه دانشجويي منتشر كرده، تأييد مي‌كنيد؟

بله تأييد مي‌كنم.

‌جنبش عدالتخواه دانشجويي مدعي بوده كه بابت مواضعش از سوي رسانه‌هاي اصولگرا تحريم خبري مي‌شده. به نظر شما چرا نامه شما درباره ماجراي ويلاي رئيس سابق ستاد كل نيروهاي مسلح در برخي رسانه‌هاي اصولگرا مانند فارس و رجا منتشر شده است؟

بله، خيلي از اخباري كه ما ارسال مي‌كرديم را منتشر نمي‌كردند. من هم شنيدم فارس خبر ما را منتشر كرده است. جاي تعجب هم داشت. احتمالا وقتي متوجه شده‌‌اند مقام معظم رهبري دو بار تذكر داده و از مواضع ما در اين زمينه حمايت كرده‌‌اند، آنها هم ورود كرده‌اند.

احتمالا اطلاعاتي دارند كه مقام معظم رهبري حمايت مي‌كنند يا شايد خود آنها هم در جريان بوده يا حتما اطلاعاتي دريافت كرده‌اند.

‌چرا سراغ يك ويلاي مصادره‌اي رفته‌اند؟ در حالي كه موارد بزرگ‌تر و مهم‌تري در حوزه فساد يا اختلاس وجود داشته يا احتمالا دارد.

اگر جلو فسادهاي ريز را نگيريد؛ جلوي فسادهاي بزرگ را هم نمي‌شود گرفت.

‌فكر نمي‌كنيد ممكن است سناريويي وجود داشته باشد كه شما قرار است بخشي از پازل آن را بازي كنيد؟

بايد بچه‌هاي شورا پاسخ شما را بدهند كه مثلا از كجا اطلاعات به دستشان رسيده. كم اتفاق مي‌افتد كه دور بخورند. ما كارمان را انجام مي‌دهيم. شايد به مذاق برخي خوش بيايد يا نيايد.

مي‌شود سناريوسازي كرد

محمدجواد معتمدي، دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي هم در گفت‌وگو با «شرق» به رويکرد اين تشکل درخصوص موضوع ويلاي لواسان پرداخت.

‌چرا سراغ آقاي فيروزآبادي رفتيد؟

يكي از كارهايي كه ما مي‌كرديم ورود به بحث دانه‌درشت‌ها و كساني بود كه به علت نسبتشان با نظام و انقلاب موقعيت حساس‌تري داشته‌اند.

‌ولي قبلا ورود مصداقي نداشتيد.

قبلا هم سبقه داشته است. در ماجراي ياشار سلطاني، سيدميثم سقائيان، حسن خسروآبادي و منصور نظري هم وارد شديم.

‌چطور اطلاعات ويلاي سرلشکر فيروزآبادي به دست شما رسيد؟

مواردي نيست كه پنهان باشد همان‌طور كه اگر از مردم عادي هم بپرسيد، مي‌بينيد كه درباره خانه وزرا، رؤساي‌ جمهور و مسئولان قوا و... اطلاعاتي در دستشان است. با گسترش رسانه اين موارد ممكن است. اين فتح بابي در زمينه ايجاد شفافيت در حوزه املاك مصادره‌اي بوده كه الان در دست برخي مسئولان يا نهادها و ارگان‌هاست.

‌يعني شما فهرستي داريد كه كم‌كم سراغ بقيه هم خواهيد رفت؟

افراد ديگري هم در دست بررسي هستند. روال ما اين نيست كه از اول رسانه‌اي شود. پيگيري مي‌كنيم اگر به نتيجه نرسيد، رسانه‌اي مي‌شود.

‌پس يعني چون اين مورد نتيجه نداد، رسانه‌اي كرديد؟

بله.

‌عجيب بود كه رسانه اصولگراي فارس هم نامه شما را رسانه‌اي كرد.

رسانه‌ها سر موضوعات مختلف بنا بر سياست‌هايشان‌ تماس مي‌گيرند.

‌يعني سياست خبرگزاري فارس الان اين بوده كه نامه شما را منتشر كند؟

از خودشان بايد سؤال كنيد.

‌براي خودتان عجيب نبود؟

عجيب هم بود. اما از خودشان سؤال كنيد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه شرق، تاریخ انتشار 29 خرداد 97، کد مطلب: 189637، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین