پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۴۲۶۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۸
یک فعال سیاسی و فرهنگی در سی و ششمین نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت:عدالتخواهی با حرف نمی شود بلکه جنبش دانشجویی باید طرح مسئله کند و از طرفی نیز باید بدانیم که بهترین راه مطالبه از مسئولین از طریق مردم است.

شعارسال: وحید جلیلی در سی و ششمین نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی به چرایی شکل گیری جنبش عدالتخواه در اوایل دهه 80 پرداخت و گفت: گفتمان عدالتخواهی ابتدا توسط رهبری و بعد توسط دانشجویان شکل گرفت.

جلیلی افزود: در آن زمان چون کار انقلابی دانشجوها بیشتر موضع گرفتن در تقابل با دانشجویان لیبرال بود و دشمن خودشان را جریان های مخالف خود در دانشگاه می‌دانستند اما عدالتخواهی آمد دشمن خود را آمریکا قرار داد.

جلیلی با طرح این سوال که عدالت چیست و چگونه محقق می‌شود؟ به آسیب شناسی تحقق عدالت از منظر روش‌ها پرداخت و گفت: کسانی که قبلا عدالت را هدف قرار داده بودند و صدای بلندی هم داشتند الان عدالت را حتی از کل زندگی خود خط زدند، زیرا با مشکلات و سختی‌های عدالت مواجه شدند به عنوان مثال تحکیم وحدت دهه شصت که الان سرگذشت آن‌ها عبرت آموز است.

وی بیان کرد: کسانی هم هستند که عدالت را هدف می‌دانند، اما زمانی که به بن بست می‌خورند می‌گویند که مبانی مشکل دارند و اصلا چرا باید از اسلام خرج عدالت کنیم و اشتباه ما در مبانی بوده است.

این فعال فرهنگی گفت: کسانی که می‌گویند مثلا چرا زمانی که ما بیانیه‌ای دادیم یا فعالیتی انجام دادیم، نتیجه‌ای حاصل نشد. به این دلیل است که برای آن تلاشی نکرده ایم و فقط در ذهن آن را تصور کرده ایم.

جلیلی با طرح این سوالات که ما عدالتخواهیم یا عدالت دانیم و یا از ما خواسته شده که به عدالت برسیم، افزود: هزاران نفر در راه عدالت شهید شدند، اما به هدف نرسیدند آیا این‌ها خسارت کردند؟ آیا هدف این است که ما به مقصد برسیم یا اینکه در راه باشیم. در هر حال ما هزاران بار از خدا می‌خواهیم که ما را در راه قرار دهد (اهدنا الصراط المستقیم)، اما آیا قرآن و پیامبرانی که آمدند هدف را نشان دادند یا اینکه ما را در مسیر قرار دادند و مسیر را برای ما مشخص کردند؟

وی با بیان اینکه جدیدا عدالت اجتماعی با سلوک فردی مطرح شده است، اضافه کرد: با شعار عدالت می‌شود سری در بین سر‌ها در آورد؟ اما مشکل ما فساد در معامله با خداست.

این فعال فرهنگی گفت: شهید حججی می‌رود و بعضی می‌گویند که الان زمان عبور از جمهوری اسلامی است، بعضی زیر کولر دراز کشیده‌اند و در فضای مجازی مبانی عدالتخواهی می‌دهند.

جلیلی در توضیح این سوال که جاهایی که شکست می‌خوریم دلیلش چیست؟ افزود: حضرت علی (ع) در خطبه 34 نهج البلاغه قسم جلاله می‌خورد که کسانی که هم افزایی نداشته باشند والله شکست می‌خورند.

وی با بیان اینکه بعضی‌ها عدالتخواهی را در ایجاد کانال تلگرامی و فقط نق زدن می‌دانند، تصریح کرد: این‌ها عدالتخواهی را مرحله بندی می‌کنند یعنی ابتدا خود را عدالتخواه، بعد مرجع عدالتخواه و بعد آیت الله عدالتخواهی می‌دانند.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه عده‌ای دارند نعمت جمهوری اسلامی را کفران می‌کنند و بعضی‌ها نیز طرح مسئله را با القا بن بست اشتباه گرفته اند، گفت: جنبش دانشجویی باید طرح مسئله کند از طرفی نیز باید بدانیم که بهترین راه مطالبه از مسئولین از طریق مردم است.

جلیلی با بیان اینکه برخی‌ها وقتی با چالش‌ها و سختی‌های برپایی عدالت مواجه شدند عدالت را به عنوان هدف خط زده و اهداف را عوض کردند، افزود: در واقع بخش عمده‌ای از این‌ها هم بچه‌های جنبش دانشجویی بودند که در این رابطه باید سرنوشت برخی از افراد دفتر تحکیم وحدت را نگاه کنیم.

وی افزود: یک عده دیگر هم که اخیرا بیشتر داریم حرف‌های آن‌ها را می‌شنویم در اینکه عدالت هدف است خدشه وارد می‌کنند، ولی وقتی می‌بینند آن چیزی که مطلوب بود محقق نشد در مبانی و خواستگاه‌ها شک می‌کنند. با این وجود می‌گویند چه کسی گفته باید از طرف دین و از موضع ولایت به عدالت وارد شویم.

وی با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند که 40 سال از انقلاب گذشته و چرا در فلان حوزه به نتیجه نرسیدیم و یا اینکه می‌گویند ما 10 سال پیش در فلان موضع بیانیه دادیم و چرا تا الان محقق نشده است؟ گفت: واقعیت این است که هر چه از اول انقلاب دورتر می‌شویم و انقلاب بزرگ‌تر می‌شود این سوالات نیز پر شور‌تر می‌شوند.

جلیلی افزود: عمده مشکل ما امروز در زمینه تحقق عدالت به مسیر بر می‌گردد. در واقع خیلی از ما در راه نیستیم و اصلا به هیچ راهی معتقد نیستیم. مثلا شب در فضای مجازی مطلبی انتشار می‌کنیم و بعد انتظار داریم فردا از خواب بیدار شویم قوه قضائیه اصلاح شده باشد وگرنه وای به حال جمهوری اسلامی؟!

جلیلی به افرادی همچون سلطانی، خسروآبادی و شهابی اشاره کرد و افزود: بعضی جا‌ها اگر ما دچار سردرگمی می‌شویم دلیلش مکتب فکری ما نیست. بعضی جا‌ها دلیلش مشرب اخلاقی ماست. یک سوال که باید از خودمان داشته باشیم این است که یک عدالتخواه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ حرف من این است که یک آدم عدالتخواه باید با خودش خلوت داشته باشد. عدالتخواهی یعنی باید بایستیم و کار کنیم. عدالتخواهی با حرف نمی‌شود.

این فعال فرهنگی گفت: یک عده شده اند جویای کام و یک عده هم شده اند جویای نام به گونه‌ای که می‌بینند که چه کسی کدام حرف‌ها را زده تا بالاترش را بزنند تا بیشتر چشم‌ها را به خود جلب کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسکانیوز، تاریخ انتشار: 15شهریور1396 ، کدخبر: 834465 : iscanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین