پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
مناظر بکر طبیعی در برخی از نقاط استان طی چند سال گذشته در معرض آسیب ناشی از اقدامات معدنکاری قرار گرفته که توقف فعالیت این معادن را می طلبد.
شعار سال: تیشه آهنین معدنکاران بر معادن سنگ، خراش های نازیبا و زشتی را در مناظر بکر و طبیعی چهارمحال وبختیاری انداخته که چشم و دل هر گردشگری را می آزارد.

مناظر بکر طبیعی در برخی از نقاط استان طی چند سال گذشته در معرض آسیب ناشی از اقدامات معدنکاری قرار گرفته که توقف فعالیت این معادن را می طلبد.
در سالهای گذشته تعدادی از معادن سنگ در مسیر بهترین نقاط گردشگری و طبیعی این استان بدون در نظر گرفتن سیما و منظر طبیعت به کانون برداشت محصولات معدنی تبدیل شده است.
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری معتقد است؛ فعالیت معدنی که موجب نازیبایی مناظر طبیعی در محورهای ارتباطی این استان شده است، در بلند مدت تیشه ای بر ریشه صنعت گردشگری است.
حیدر صادقی تاکید کرد: هرچند تعدادی از معادن این استان بدون مدیریت جامعه توسعه فعالیت خود را شروع و تاکنون هیچ خسارت و اثرگذاری منفی بر صنعت گردشگری و توریستی منطقه نداشته است، اما این آثار در بلند مدت غیرقابل جبران خواهد بود.
وی افزود: یکی از آسیب های جدی در این مسیر پرتردد گردشگری، در شهرستانهای کوهرنگ، سامان و کیار است که برخی از معدنکاران شن و ماسه اقدام به خراش طبیعت کرده اند که چاره اندیشی مسئولان را می طلبد.
معاون و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این باره از فعالیت 178 معدن با اشتغال یکهزار و 860 نفر در استان خبر داد و گفت: همه معادن این استان از گذشته تاکنون دارای مجوز از دستگاه های نظارتی هستند.
بهزاد ابراهیمی، معادن شن، ماسه و سنگ در مسیرهای یاد شده را 11 معدن اعلام کرد و افزود: با تمهیدات اندیشیده شده در زمان مقرر نسبت به جابه جایی این معادن اقدام خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز در این باره از غیر فعال شدن همه معادن در مناطق تحت حفاظت استان خبر داد و گفت: با برنامه ریزی انجام شده، شرایط تمدید پروانه فعالیت معادن آلاینده و دارای شاکی با رعایت کامل قوانین زیست محیطی انجام می شود.
شهرام احمدی تاکید کرد: آلاینده های زیست محیطی تنها معیار گرد غبار و آلودگی محیط نیست، بلکه آلودگی صوتی و نازیبا کردن سیمای طبیعت که به روح و روان افراد جامعه لطمه وارد می کند، نیز جزو آلایندگی های زیست محیطی محسوب می شود و در صورت مشاهده از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.
وی افزود: هرچند اقدامات موثری در کارگروه های معادن و گردشگری استان در راستای توقف صدور هرگونه مجوز اکتشاف و بهره برداری معدنی در مناطق گردشگری انجام شده است، اما حفره های ایجاد شده قابل ترمیم نیست.
به گزارش ایرنا، در شرایطی که این استان به عنوان قطب گردشگری در سطح کشور شناخته شده است و گسترش صنعت پاک گردشگری موجب احیای کانون های اشتغالزا و بهترین گزینه درآمدزایی این خطه آبخیز و طبیعی کشور محسوب می شود، باید در سایه تدبیر و همگرایی از حرکت های بی برنامه معدنکاری که لطمه بر زیرساخت های گردشگری است،پرهیز شود و براساس برنامه ای دقیق زخم های وارد شده بر منطقه ناشی از برداشت های بی رویه معدنی را التیام بخشید.
اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین