پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۴۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
کارشناس اقتصاد گردشگری معتقد است که با توسعه بافت روستایی و ورود گردشگر، هم در روستاها شاهد اشتغال‌زایی هستیم و هم میزان روستاگریزی متوقف می‌شود.
شعارسال: ناهید عابدی کارشناس اقتصاد گردشگری گفت: همانطور که می‌دانیم بشر همواره به دنبال توسعه بوده است و طی قرن‌ها همگام با توسعه تکنولوژی، زندگی روستایی جای خود را به شهرنشینی داده است. با این حال همچنان بخش قابل توجهی از اقتصاد کشورهای توسعه یافته به محصولات و تولیدات روستایی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در ایران می‌توان با اقداماتی به توسعه بافت روستایی از طریق گردشگری و جریان اقتصادی که این صنعت ایجاد می‌کند، کمک کرد. یکی از اقدامات موثر در گردشگری روستایی توجه به اقامتگاه‌های بوم‌گردی، گردشگری کشاورزی و تولیدات صنایع دستی روستایی است.

عابدی در سخنانش اظهار کرد: با افزایش ورود توریست به مناطق روستایی شاهد اثرات چند جانبه آن بر زندگی روستایی خواهیم بود. علاوه بر رونق در کسب و کار و افزایش درآمد ساکنان روستا و ایجاد اشتغال، در بلند مدت خواهیم دید. شاخص رفاه در مناطق روستایی دارای جاذبه گردشگری رو به بهبود است.

این کارشناس اقتصاد گردشگری افزود: تحقیقات حاکی از آن است که سطح زندگی افرادی که شغل وابسته به گردشگری دارند نسبت به افرادی که شغل وابسته به گردشگری ندارند و مناطقی که جاذبه گردشگری بیشتری نسبت به مناطق کم جاذبه دارند تفاوت معناداری وجود دارد.

عابدی با اشاره به اینکه موضوع اقتصاد گردشگری در جوامع روستایی را باید در دو بعد بلند مدت و کوتاه مدت مورد بررسی قرار داد افزود: در بعد کوتاه مدت، مطابق با تحقیقات صورت گرفته در این حوزه عدم مدیریت پایدار در مناطق پر جاذبه، بهره‌برداری بیش از حد از محیط و منابع موجود و توزیع ناعادلانه منافع حاصل از گردشگری باعث ایجاد تضاد و کاهش رفاه قشر روستایی در کوتاه مدت شده است. اما در بلند مدت به شرط ایجاد مدیریتی استراتژیک و برنامه‌ریزی شده در راستای ارائه خدمات به توریست و توزیع عادلانه منافع حاصل از آن علاوه بر اینکه شاهد افزایش رفاه و بهبود اقتصادی جوامع روستانشین خواهیم بود، می‌توانیم ادعا کنیم این امر در شاخص رفاه کل کشور اثر مثبت داشته و باعث افزایش نرخ امید به زندگی شود.

وی تصریح کرد: تحقق این امر مستلزم شناخت وضعیت موجود جوامع روستایی، بررسی شاخص‌های عینی و ذهنی ساکنان روستا، سطح کیفی زندگی در روستا، میزان جمعیت، نوع اشتغال، پتانسیل‌های موجود و... است. بر همین اساس با بررسی موارد ذکر شده طی برنامه‌ای استراتژیک می‌توان به تحقق این امر کمک کرد.

این کارشناس اقتصاد گردشگری بیان کرد: علاوه بر مدیریت و اجرا، نیاز به مرجع ناظر به شدت حس می‌شود. پروژه نباید بدون نظارت رها شود، نظارت به حفظ منابع و مستمربودن آنها کمک خواهد کرد بنابراین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 2تیر1397 ، کدخبر:  398698،www.ana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
به این میگن یه خبر خوب! فوق العاده ست اگه ما بتونیم با هر دلیلی اعم از اشتغال روستایی و گردشگری این مهاجرت هارو کم کنیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین