پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۳
پارک جنگلی «النگدره» به مساحت ۱۸۵ هکتار در پنج کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان و در مسیر جاده ناهار خوران قرار دارد. این مکان، با آب و هوایی بی‌نظیر که حداقل ۱۰ درجه خنک‌تر از نقاط شهری و پرجمعیت است، جایی فوق‌العاده برای بازدید و سپری کردن اوقات در تعطیلات به‌ شمار می‌رود.

شعار سال: پارک جنگلی «النگدره» به مساحت ۱۸۵ هکتار در پنج کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان و در مسیر جاده ناهار خوران قرار دارد. این مکان، با آب و هوایی بی‌نظیر که حداقل ۱۰ درجه خنک‌تر از نقاط شهری و پرجمعیت است، جایی فوق‌العاده برای بازدید و سپری کردن اوقات در تعطیلات به‌ شمار می‌رود.

این پارک جنگلی در دامنه جنگل‌های انبوه شمالی قرار دارد که از پوشش درختان جنگلی برخوردار بوده و مهم‌ترین نوع درختان این پارک را «توسکا»، «لرگ»، «افرا»، «بلوط»، «بید» و «شیردار» تشکیل می‌دهد.

داخل این پارک، جاده‌ای آسفالته است که برای تردد خودروها استفاده می‌شود. مدتی است که برنامه‌ای از سوی شهرداری گرگان برای رفاه حال گردشگران در این پارک در دست اجراست که خوشبختانه مورد استقبال هم قرار گرفته است.

ممنوعیت ورود خودروها

«عبدالرضا دادبود»، شهردار گرگان تصریح کرد: با این اقدام سه روز در هفته را به پیاده‌روی در این پارک جنگلی اختصاص دادیم و ورود خودروها را به جنگل ممنوع کردیم.

وی با توضیح اینکه شهر گرگان فضای خالی و مناسب برای پیاده روی ندارد و تنها مسیر برای این کار، بخشی از مسیر ناهارخوران بود که واقعاً مناسب هم نبود، افزود: به همین منظور طرح پیاده‌راه سازی در پارک جنگلی النگدره را از 12 اردیبهشت همزمان با نیمه شعبان به اجرا درآوردیم و به‌دنبال آن ساعت شش صبح تا 18 بعداز ظهر روزهای زوج برای این طرح در نظر گرفته شد.

احتمال افزایش روزهای مخصوص پیاده روی

شهردار گرگان ادامه داد: اگر دستگاه‌های متولی با افزایش تعداد روزهای مخصوص پیاده روی موافقت کنند و فرهنگسازی هم در این زمینه انجام شود، پیشنهاد ارتقا به پنج روز در هفته را ارائه می‌کنیم و برنامه‌ای هم برای حمل و نقل فراگیر آنجا پیش‌بینی خواهیم کرد. در صورت تمایل دیگر دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره منابع طبیعی و محیط زیست این امر اتفاق خواهد افتاد. به‌گفته دادبود طرح سه روز در هفته به احتمال زیاد تا پایان تابستان امسال ادامه دارد و افزایش آن به 5 روز در شهریورماه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که در صورت به نتیجه رسیدن در فصل پاییز هم ادامه می‌یابد.

پارکینگ‌های اختصاصی برای گردشگران

وی درباره اینکه گردشگرانی که در این سه روز با خودرو به پارک جنگلی النگدره می‌آیند، خودروهایشان را کجا باید بگذارند، گفت: گردشگران خودرویشان را در بیرون از محدوده جنگلی در پارکینگ‌های اختصاصی قرار می‌دهند و سپس بنابر تمایل شان در پارک، از خودروهای برقی استفاده می‌کنند یا در مسیر پیاده راه به پیاده روی می‌پردازند.

شهردار گرگان افزایش و توسعه پارکینگ برای خودروهای گردشگران النگدره و ایجاد مسیرهای جدید برای پارک خودروهایی که دورتر از منطقه جنگلی قرار دارند را از جمله طرح‌های شهرداری برای این پارک جنگلی در این سه روز پیاده روی عنوان کرد و یادآور شد: این کار باعث کاهش ترافیک و جلوگیری از اتلاف وقت گردشگران می‌شود و آنان می‌توانند زمان بیشتری را در پارک کنار خانواده هایشان سپری کنند.

بررسی ایجاد مسیر دوچرخه سواری

دادبود با یادآوری اینکه از گردشگران برای ورود به جنگل النگدره مبلغی دریافت نمی‌شود، از ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری در این پارک خبر داد و گفت: این طرح را هم‌اکنون در دست بررسی داریم. وی درباره تأمین هزینه رسیدگی و نگهداری از پارک جنگلی النگدره، تصریح کرد: شهرداری گرگان در این رابطه سال گذشته بیش از دو میلیارد تومان هزینه کرده است. برای تهیه و خرید خودروهای برقی، جاده‌سازی و ایجاد روشنایی در مسیرهای تعیین شده و تهیه و ساخت پارکینگ برای خودروهای گردشگران هم تاکنون حداقل 500میلیون تومان هزینه شده است.

ایجاد «خیابان غذا» در بافت تاریخی گرگان

شهردار گرگان از دیگر طرح‌های گردشگری شهرداری را احیای بافت تاریخی این شهر با هدف جذب گردشگر بیان کرد و افزود: در این طرح ضمن احیای بافت تاریخی، برنامه ایجاد «خیابان غذا» (الگوبرداری از تهران) در محدوده‌های تاریخی را در دست اقدام داریم که این طرح به طور آزمایشی در خیابان «پاسرو» گرگان درحال اجراست. در این طرح، گاری‌هایی به شکل گاری‌های قدیم تهیه شده و غذاهای سنتی گرگان به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه خیابان غذا فقط شب‌ها دایر است و اشتغالزایی خوبی هم خواهد داشت، گفت: متقاضیان برای اجاره این گاری‌ها و دیگر فعالیت در این محدوده با مراجعه به دفتر توسعه گردشگری شهرداری می‌توانند درخواست‌شان را به پیمانکار مربوطه ارائه دهند و پس‌از طی مراحل به فعالیت در این زمینه مشغول شوند. برای این منظور شهرداری گرگان تاکنون هشت میلیارد تومان هزینه کرده‌است.

شهردار گرگان با بیان اینکه پروژه دومی که شهرداری پیگیر آن است، اجرا و احیای گذر اول از بافت تاریخی گرگان است، افزود: شهرداری در طول سال‌های گذشته ورود جدی به بافت تاریخی این شهر نداشته و امسال برای اولین بار بودجه قابل توجهی برای احیای بافت تاریخی در نظر گرفته و مدعی هستیم با اجرای این طرح، ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری گرگان چند برابر خواهد شد.

دادبود اضافه کرد: بخشی از این ظرفیت‌ها ایجاد یک پیاده راه فرهنگی در گذر اول بافت تاریخی است که با ایجاد آن از ورود خودروها هم جلوگیری خواهد شد. محدوده گذر اول از محله «پاسرو» تا «باغمزار لطفی» است که روی مسائل کلی آن با مشاور به توافق رسیدیم، اما جزئیات آن نیاز به اصلاح دارد. در این مکان می‌توان از پارکینگ «نعلبندان» استفاده و همچنین پارکینگ جدید احداث کرد. با این کار از پارک خودروها در مرکز محلات جلوگیری می‌کنیم و با استفاده از خودروهای برقی و مانند آن تردد را برقرار خواهیم کرد. طرح این پروژه آماده شده و برای انتخاب پیمانکار فراخوان دادیم و سپس باید به تصویب شورای شهر برسد؛ امیدواریم عملیات اجرایی آن که شامل، کف سازی، جداره سازی، احیای محلات بافت تاریخی و جداره گذرهاست بزودی شروع شود. این کار در قالب ۱۰ پروژه تعریف شده و تا پایان سال همه آن را شروع و تلاش می‌کنیم بخش زیادی از آن را امسال به بهره‌برداری برسانیم.

اجرای طرح بدون آسیب به جنگل

شهردار گرگان درباره اینکه با اجرای طرح سه روز پیاده روی در هفته آسیبی به پارک جنگلی النگدره وارد نمی‌شود، یادآور شد: در این طرح از همان مسیر آسفالت که برای آمد و شد خودروها استفاده می‌شد برای پیاده روی هم استفاده می‌شود. گردشگران می‌توانند در مسیر پیاده راه در النگدره از خودروهای برقی که شهرداری برای آسایش آنان و گذراندن ساعاتی خوش در این منطقه گردشگری تهیه کرده، استفاده کنند.

وی با بیان اینکه قیمت خودروهای برقی درهر مسیر متفاوت است، افزود: در واقع قیمت‌ها از یکهزار و 500 تومان شروع می‌شود وبرای مسیرهای دور افزایش می‌یابد. این خودروها در چند ایستگاه در نظر گرفته شده برای گردشگران توقف دارند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 22 مرداد 97، کد مطلب: 478073، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین