پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
گزارش هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، نشان می دهد تا پایان ۶ ماهه اول سال ۹۴ تعداد ۳۴۸۷ مورد عمل پیوند کبد در کشور انجام شده است.

شعار سالهیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در راستای تحقق اهداف عالیه خود در خصوص ایجاد زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور، حمایت از رشد و گسترش کمی و کیفی انجام اعمال پیوند کبد در مراکز درمانی دانشگاهی را در دستور کار خود قرار داده است و برای هر مورد عمل پیوند کبد مبلغ ۸۰ میلیون ریال مساعدت اختصاص می دهد.

نخستین عمل جراحی پیوند کبد در انسان در سال ۱۹۶۳ میلادی در شهر دنور ایالت کلورادو امریکا توسط جراحی به نام دکتر توماس استارزل انجام شد. اگرچه این عمل ناموفق بود و بیمار در اتاق عمل به علت خونریزی شدید فوت کرد، اما دکتر استارزل تلاش خود در این زمینه را ادامه داد و در سال ۱۹۶۷ اولین پیوند موفق کبد در انسان انجام شد.

نخستین عمل پیوند کبد در ایران و خاورمیانه در اردیبهشت ۱۳۷۳ در بیمارستان نمازی شیراز توسط دکتر سید علی ملک حسینی و همکاران ایشان انجام شد. این پیوند از یک اهدا کننده مرگ مغزی در تهران صورت گرفت و عضو پیوندی پس از برداشت به شیراز منتقل شد. دکتر ملک حسینی دوره آموزشی پیوند کبد را در مرکز پزشکی دانشگاه پیتزبورگ (ایالت پنسیلوانیای امریکا) زیر نظر دکتر استارزل گذرانده بود.

هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، برای هر مورد عمل پیوند کبد مبلغ ۶۰ میلیون ریال (۶ میلیون تومان) از هزینه های هتلینگ و درمان های بیمارستانی را تقبل نموده و همچنین به ازای هر مورد عمل پیوند کبد مبلغ ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) حمایت تجهیزاتی (شامل محلول های نگهدارنده بافت پیوندی، کیسه های نگهدارنده بافت پیوندی، درن های مکنده و...) در اختیار مراکز پیوند قرار می دهد. مساعدت های هیات امنا موجب افزایش تعداد مراکز انجام پیوند کبد از تنها مرکز موجود در کشور، یعنی بیمارستان نمازی شیراز به پنج مرکز فعال در سراسر کشور شده است.

هزینه پیوند کبد در ایالات متحده امریکا حدود ۵۸۰ هزار دلار، معادل ۲۰ میلیارد ریال (۲ میلیارد تومان) تخمین زده می شود. در کشورهای منطقه نظیر ترکیه نیز، هزینه انجام این عمل حدود ۱۰۰ هزار دلار، معادل ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۳۵۰ میلیون تومان) و در هند حدود ۵۰ هزار دلار، معادل یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال (۱۷۵ میلیون تومان) گزارش شده است. این در حالی است که در ایران با حمایت های وزارت بهداشت و هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، این عمل با هزینه ای به مراتب پایین تر انجام می شود.

بر اساس این گزارش، از زمان شروع انجام عمل پیوند کبد در ایران تا پایان ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۴ تعداد ۳۴۸۷ مورد عمل پیوند کبد در مراکز پیوند انجام شده است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 17 فروردین 1395، کد مطلب:  3590889    www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین