پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۴۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۵
با توجه به اقلیم و تنوعی که در همه بخش‌های کشاورزی استان ایلام وجود دارد، می‌توان اقتصاد مقاومتی را محقق کرد و یکی از این بخش‌های مهم این استان شیلات و آبزی‌پروری است.

شعارسال: با توجه به تنوع اقلیمی، سدها و نیز رودخانه‌های دائم و فصلی که در استان وجود دارد، می‌توان با توسعه طرح‌های پرورش ماهی به دلیل ارزش افزوده بسیار بالایی که این حوزه دارد، نسبت به توسعه کل استان و تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام کرد. در کنار اهمیتی که تولید گوشت سفید و ماهی و تولیدات این حوزه در سلامت جامعه دارد، نقش مهمی نیز در کاهش بیکاری در استان ایلام می‌تواند ایفا کند.

تولید ۹ هزار تن آبزی در استان ایلام

رضا سلیمانی، مدیر شیلات و آبزیان استان ایلام، اظهار داشت: در استان ایلام حوزه شیلات در سال ۷۵ تأسیس شد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نزدیک به ۹ هزار تن تولید آبزیان استان است. وی افزود: بیش از ۲۰۰ مزرعه پرورش ماهی اعم از گرمابی و سردآبی در استان وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها فعال است و کار تولید و پرورش آبزیان را انجام می‌دهند. سلیمانی اضافه کرد: هم‌اکنون سرانه مصرف آبزیان به بیش از 7/5 کیلوگرم در استان رسیده که میانگین مناسب آن در کشور 10/5و در جهان ۲۰ کیلوگرم است.

توسعه پرورش ماهی در قفس در استان ایلام

وی در ادامه تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۹ هزار تن تولید آبزیان استان در ۲۰۰ مزرعه پرورش ماهی است؛ اما استعداد استان بیش‌تر از این رقم است. سلیمانی افزود: سدهایی از جمله سد کنگیر و سد دویرج شهرستان دهلران پتانسیل بسیار خوبی برای پرورش ماهی در قفس به عنوان یک طرح جدید دارند. وی افزود: هم‌اکنون در استان در سد سیمره طرح پرورش ماهی در قفس نزدیک به دو هزار تن آن اجرایی و به صیادان و افراد بومی که در حاشیه این دریاچه زندگی می‌کنند، واگذار شده است و طبق مطالعه‌ای که توسط پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب انجام گرفته، بیش از پنج هزار تن ظرفیت تولید برای پرورش ماهی در قفس را دارد.

لزوم استفاده حداکثری از آب‌های کشاورزی

سلیمانی افزود: با بررسی‌های صورت گرفته، میزان سوددهی و اقتصادی بودن طرح‌های شیلاتی نسبت به سایر فعالیت‌های کشاورزی از اولویت بالاتری برخوردار است. وی تصریح کرد: در بحث افزایش بهره‌وری در آب نباید منابع آبی را که در اختیار داریم، با توجه به خشک‌سالی‌هایی که در کشور است، به راحتی از دست دهیم. ما در این زمینه حتی برای آب کشاورزی نیز برنامه داریم؛ یعنی فرد کشاورزی که از آب یک چاه یا چشمه‌ای برای مصارف کشاورزی استفاده می‌کند، می‌تواند در کنار کار کشاورزی به صورت تلفیقی پرورش آبزیان را نیز داشته باشد. مدیر شیلات ایلام افزود: کشاورز می‌تواند در کنار این منبع آبی خود یک استخر احداث کند که آن آب هم به عنوان ذخیره برای کشاورزی فرد باشد و هم بتواند در آن آب به اندازه مصرف خود یا مصرف روستایی که در آن مکان زندگی می‌کند، تولید آبزیان داشته باشد. خود خروجی این آب که از استخر خارج می‌شود، به لحاظ کیفیت جهت کشاورزی، ۱۰ تا ۱۵ درصد محصول کشاورزی فرد را افزایش می‌دهد و آب غنی‌تر می‌شود.

بدره، قطب تولید ماهی در استان ایلام

حسن زینی‌وند، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بدره، هم اظهار داشت: با توجه به وجود آب سرد در روستای کلم، این شهرستان به عنوان قطب اصلی تولید ماهس قزل‌آلا در استان شناخته می‌شود. وی تصریح کرد: علاوه بر این وجو رودخانه سیمره و توسعه طرح‌های پرورش ماهی در قفس در این شهرستان باعث شده این شهرستان مرکز اصلی تولید ماهی در استان باشد. زینی‌وند افزود: سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی در شهرستان تولید می‌شود که ارزش این میزان تولید معادل ۱۶۰ میلیارد ریال است. وی با اشاره به این‌که توسعه طرح‌های پرورش ماهی در شهرستان باعث اشتغال‌زایی برای بیش از ۲۰۰ نفر شده است، گفت: درآمدی که از طریق تولید ماهی نصیب مردم شهرستان می‌شود به مراتب بالاتر از دیگر بخش‌های کشاورزی است. وی افزود: کیفیت ماهی تولید شده در شهرستان باعث شده در نقاط مختلف کشور خواهان خرید ماهی این شهرستان به‌ویژه از نوع قزل آلا باشند. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بدره فزود: بیش از ۳۳ طرح پرورش ماهی در قفس و استخر در شهرستان وجود دارد.

نیاز است برای فروش محصولات برندسازی شود

رضا احمدی، از کارشناسان حوزه شیلات، هم اظهار داشت: هم‌اکنون ماهی تولید شده در استان ایلام از کیفیت بالایی برخوردار و نیاز است برای فروش این محصول برندسازی صورت گیرد. وی افزود: دومین بحث در تولید ماهی، ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی برای صادرات محصول از طریق مرز مهران به عراق است. احمدی با اشاره به این‌که با روش‌های مختلف می‌توان از طریق تولید ماهی و تکمیل زنجیره تولید شغل ایجاد کرد تا درآمد نصیب مردم شود، گفت: حمایت دولت در این زمینه نیز بسیار حائز اهمیت است. وی گفت: حتی از تولید ماهی می‌توان برای توسعه گردشگری در استان استفاده کرد که البته این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و ایجاد طرح‌های متنوع است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 11تیر1397، کدخبر: 46731: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
ا.ف75
از هر طریقی بشه به این بازار خوابیده اشتغال کمک کرد واقعا جای تحسین داره! همین طرح ها اگه بتونه دست دوتا جون هم بگیره واقعا خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
با اینکه کم ابی داریم ولی ماهی های خوبی رو در این مرز و بوم توانایی پرورششون رو داریم
ن.ف84
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین