پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۵۶۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
علیرضا محجوب امروز در کنگره سراسری «برند ملی؛ اقتدار ملی» مدعی شد که وزارت خزانه داری امریکا با اعلام اینکه ۲۲ میلیارد دلار ارز کشور در دست مردم است، به دنبال باطل کردن این اسکناس هاست. سوال مهم این است که آیا آمریکا می تواند این دلارها را باطل کند؟ و سوال دیگر اینکه چرا باید این دلارها را باطل اعلام کند؟
شعارسال: نوسانات و بالا رفتن مداوم نرخ ارز اقتصاد کشور را وارد وضعیت بغرنجی کرده و هم اکنون رقم هنگفتی مابین 20 تا 25 میلیارد ارز در دست مردم قرار دارد که اگر این حجم از ارز از خانه ها خارج و به چرخه اقتصاد کشور بازگردند می تواند رونق اقتصادی را در کشور به همراه داشته باشد.

در همین رابطه، دولت و مشخصا بانک مرکزی تلاش زیادی به خرج داده تا این ارز انباشته شده توسط مردم را وارد چرخه اقتصادی کشور کند که البته تاکنون موفق نشده است.

در این رابطه، علیرضا محجوب امروز در کنگره سراسری «برند ملی؛ اقتدار ملی» مدعی شد که وزارت خزانه داری امریکا با اعلام اینکه ۲۲ میلیارد دلار ارز کشور در دست مردم است، به دنبال باطل کردن این اسکناس هاست.

وی افزود: این موضوع در صدر تصمیمات وزارت خزانه داری امریکاست و شخص رئیس جمهور امریکا نیز به جد آن را دنبال می کند که اگر به اطلاعات بنیادی برسد ابتدا این اسکناس ها را مشکوک و بعد باطل اعلام کند.

وی گفت: هدف امریکا از این اقدام حادثه سازی است تا باعث ایجاد تجمع برای فروش دلار و پس دادن این پولها بشود.

محجوب با اشاره به اتفاقاتی که در بازار افتاد، افزود: ­همه اتفاقات از زمانی آغاز شد که عده ای ارز 4200 تومانی دریافت کردند اما محصولات خود را بر اساس ارز 8 هزار تومانی به فروش رساندند.

وی گفت: اولین واکنش های بازار در این زمینه مربوط به ابزارهای منتهی به فضای مجازی، انواع گوشی ها و دستگاه های الکترونیک با واکنش وزیر ارتباطات نیز مواجه شد.

در مورد این اظهارات محجوب نماینده مجلس چند نکته قابل ذکر است:

نخست: به نظر می رسد باطل کردن 22 میلیارد دلار از سوی ایالات متحده کار چندان آسانی نیست به این دلیل که مشخص نیست چه دلاری با چه شماره سریالی در دست چه کسی و در چه نقطه ای از جهان است. به همین جهت، پیگیری این مسئله از سوی آمریکا تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.

دوم: محجوب مدعی شده هدف امریکا از این اقدام حادثه سازی است تا باعث ایجاد تجمع برای فروش دلار و پس دادن این پولها بشود؛ به نظر می رسد ماجرا برعکس باشد. بدین صورت که آمریکا با این اقدام، دلارها را از خانه های ایرانی به اقتصاد ایران انتقال خواهد داد؛ یعنی اینکه، کاری که دولت ایران نتوانست انجام بدهد را انجام خواهد داد و مردم با هجوم برای فروش دلار، زمینه های رونق اقتصادی کشور که مورد خواست واشنگتن نیست را فراهم خواهد آورد.

در نهایت اینکه، اظهارات این نماینده مجلس بیش از آنکه واقعی باشند، در راستای اثرگذاری روانی بر بازار ارز و متقاعد کردن مردم برای فروش ارزهای خود باشد که به نظر می رسد با موفقیت همراه نخواهد شد. به این جهت که این مسئله نیازمند راهکارهای کاربردی تر، اثرگذار تر و ملموس تری است که تاکنون از سوی مجلس و دولت دنبال نشده است.

بدون تردید این اظهارات نمی تواند گره ای از مشکلات ارزی کشور را حل کند و بیش از پیش موجبات بی اعتمادی مردم به سخنان و اظهارات مسئولین و نمایندگان مجلس خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 12 تیر 1397 ، کدخبر: 813208 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
ا.ف75
این همون امریکایی هست که میگفت ما همیشه به فکر مردم ایران هستیم و مبیخوایم اونارو نجات بدیم! ایران و ایرانی دشمنانتو بشناس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
آمریکا باید بداند که ایرانی ها تسلیم این سیاست های مسخره آنان نخواهند شد
ا.ح75
میر حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
اتفاقا بر عکس وقتی که این دلارها باطل شوند دولت نمیتواند هیچگونه معامله ارزی انجام دهد و بسرعت دچار رکود خواهد شد و هیچ دلاری در کشور هم فروش نخواهد رفت و پشتوانه بانک مرکزی دچار بحران خواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین