پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۴۱۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۷
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه در تولید کتاب‌های درسی باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم، گفت: حجم بالای کتب، حافظه محور بودن و عدم آمادگی لازم معلمان از جمله ایرادات کتاب‌های درسی است.

شعارسال: حیدر تورانی در برنامه‌ تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هر سال 140 میلیون جلد کتاب آموزشی در 1200 عنوان به چاپ می‌رساند، اظهار کرد: تیراژ سالانه مجلات رشد نیز 40 میلیون در 30عنوان است.

وی افزود: سازمان پژوهش برای آنکه بتواند در آینده مسیر بهتری در کیفیت‌بخشی آموزش طی کند باید گام‌های جدی تری نسبت به گذشته بردارد، عنوان کرد: تلاش کردیم مدلی برای رهبری اثربخش سازمان ارائه کنیم که مشغول رایزنی و کار بر روی آن هستیم و بسیج همه منابع در تحقق تصویر کلان سندتحول بنیادین در این مدل مدنظر و این مدل دارای 6 بعد و 6 راهبرد است.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به چالش‌ها و اشکالات سازمان پژوهش اشاره کرد و گفت: از سال 90 آموزش و پرورش تصمیم گرفت سند راهبردی خود را از طریق نظام 3-3-6 اجرا کند که غیرکارشناسانه بود و آنطور که باید موفقیت نداشت. آموزش و پرورش شروع به تغییر کتب‌های درسی کرد و امسال این تغییرات به پایه دوازدهم می‌رسد و این شرایط باعث شده تا به این نتیجه برسیم در آموزش و پرورش در یک مسابقه دو ومیدانی نیستیم و در یک تیم کوهنوردی قرار داریم.

وی ادامه داد: کتاب‌ها جدیدالتالیف شدند اما معلمان و مدیران مدارس آمادگی لازم برای تدریس کتب جدید نداشتند و خانواده‌ها آگاهی از آن نداشتند.

تورانی با تاکید بر اینکه باید به دنبال راه چاره باشیم تا بر چالش‌های موجود فائق بیاییم، گفت: سالهای گذشته در سازمان پژوهش، قبل از آنکه اهداف دوره‌های تحصیلی را وضع کنیم شروع به تغییر کتب درسی بر اساس سند برنامه درسی ملی کردیم و حالا کتاب‌های درسی با وجود تلاش‌های بسیار، اثربخشی لازم را ندارند.کتب جدیدالتالیف هر پنج سال یکبار باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرند که فرصتی است تا برنامه درسی را اصلاح کنیم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه آموزش و پرورش ما مطلوب نیست اما مخروبه هم نیست و جا برای کار کردن وجود دارد،عنوان کرد: حجم بالای کتب، حافظه محور بودن، عدم آمادگی لازم برای معلمان، تالیف یک کتاب واحد برای کل کشور و عدم آگاهی خانواده‌ها و بسته بودن در سازمان پژوهش از جمله ایراداتی است که وارد می‌شود.

تورانی افزود: اگر بهترین کتاب را به دست معلم ناشی و کم سواد بدهیم نمی‌تواند کوچکترین فرصت یادگیری خلق کند. از امسال دیگر کتب درسی نونگاشت نمی‌شوند تا فرصت یابیم توانمندسازی ایجاد و بازنگری کنیم و به سمت انطباق کتب درسی با سندتحول بنیادین برویم.

وی با بیان اینکه استراتژی چندتالیفی از جمله برنامه‌ها و اهداف مدنظر است، اظهار کرد: در دهه چهارم انقلاب قرار داریم و توانمندی‌های بسیاری وجود دارد و انجمن‌های مردم نهادی هستند که میتوانند وارد میدان شده و کمک کنند. این اقدام اراده و شهامت قوی سازمانی می‌طلبد.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه باید به برنامه و راهنمای تالیف کتب درسی مجهز باشیم، عنوان کرد: باید از تولید محتوا به شکل فیزیکی خارج شویم. تا چه زمانی قرار است درخت ها از بین بروند و 140 میلیون جلد کتاب چاپ کنیم. باید بخشی از کتب و آموزش‌ها الکترونیک شوند. باید درهای سازمان پژوهش را باز بگذاریم و از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم. نباید بخش خصوصی را دشمن بدانیم و جلوی آنها سپر بگیریم.

تورانی ادامه داد: پایدارسازی کتب درسی را باید در دستورکار قرار دهیم. ماندگاری کتب و رفتن به سمت تولید محتوای بدون کاغذ اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه مرزگستری کنیم. قصد نداریم مجدد بدون تعریف چارچوب درست، سیاست‌های جدیدی را شروع کنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 23تیر1397، کدخبر: 1775170: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین