پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۶۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: سابقه تخلف از دستورات اوپک در کشورها وجود دارد و در تحریم های گذشته ایران شاهد بودیم که افزایش تولید نفت جهان توسط برخی از کشورها قانونی نبوده و کسی هم نتوانست به آنها چیزی بگوید چرا که اوپک ابزار برخورد ندارد و توافق های آن بین همدیگر بوده و ضمانت اجرایی ندارد و در جهت منافع جمعی است.

شعارسال: محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در خصوص اجلاس اخیر اوپک و احتمال تولید جبرانی کشورها اظهار داشت: تولید جبرانی از سوی کشورهای دیگر و اینکه کشور ها بتوانند به جای هم تولید نفت داشته باشند در بیانیه اجلاس اخیر اوپک نبود.

وی با بیان اینکه ممکن است در مذاکرات شفاهی کشورهایی مانند عربستان سعی کرده باشند دیگران را مجاب به پذیرش چنین طرحی کنند اما این موضوع در بیانیه پایانی نبود، عنوان کرد: تا کنون کسی از مسوولان وزارت نفت در این باره توضیحی نداده است اما تنها چیزی که در بیانیه آمده این است که کشورها کاهش تولید را 100 درصد رعایت کنند مثلا اگر برخی از این کشورها بیش از 100درصد رعایت کرده بودند این رقم را به 100 برسانند.

نماینده اسبق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه رساندن تولید به 100 درصد به معنای افزایش تولید است بیان داشت: آنچه که در بیانیه آمده این است که خود کشورهایی که بیشتر از 100درصد تولیدشان را کاهش داده بودند باید این کاهش تولید را جبران کنند.

این کارشناس مسائل نفتی در ادامه افزود: چنانچه کشورهایی که بیش از 100 درصد کاهش داشته اند تولید خود را افزایش دهند این به معنای افزایش تولید نفت جهان است و به شکل محدودی خواسته آمریکا در نظر گرفته شده اما قطعاً اگر کشوری بخواهد به جای دیگری تولید داشته باشد در نهایت یک هرج و مرج به وجود می آید.

خطیبی با بیان یک مثال گفت: کشور ونزوئلا به خاطر مشکلاتی نتوانسته است سهمیه نفت خود را تولید کند و اگر سایر کشورها بخواهند سهمیه این کشور را تولید کنند یک هرج و مرج به وجود می آید؛ صحبت هایی در اجلاس اوپک صورت گرفته است که اگر کشوری نتواند سهمیه خود را تولید کند با موافقت خود آن کشور سهمیه تولید نفت آن به کشورهای دیگر واگذار شود.

وی در ادامه افزود: این واگذاری با اجازه کشور اول و همچنین تصمیماتی که کمیته مشورتی و تصمیم گیری برای این امر تشکیل شده، صورت می گیرد. قطعاً چنین مسأله مهمی اگر در اوپک مطرح شده باشد حتما در بیانیه پایانی آن نیز خواهد آمد؛ تا کنون وزارت نفت قبول نکرده است که این مساله مهم در اوپک تصویب شده باشد.

نماینده اسبق ایران در اوپک با تأکید بر اینکه باید وزارت نفت در خصوص اجلاس اوپک و مصوبات آن به صورت شفاف صحبت کند عنوان کرد: آنچه که از این اجلاسیه منتشر شده توافقی برای تولید جبرانی دیده نمی شود. و ممکن است این موضوع در حاشیه مذاکرات اوپک مطرح شده باشد اما به نتیجه نرسیده باشند.

این کارشناس مسائل نفتی در ادامه افزود: آنجه که مشخص بوده این است اگر کشوری بیش از 100 درصد کاهش تولید داشته باشد باید همان کشور تولید خود را به 100 درصد برساند که اگرنتوانست این کار را انجام دهد سوالی است که پاسخ آن در بیانیه نیست و ممکن است شفاها چنین توافقی با یکدیگر داشته باشند.

خطیبی در ادامه افزود: تا کنون وزارت نفت درباره این بیانیه توضیحی نداده است که آیا موضوع تولید جبرانی در این نشست مطرح شده و اگر مطرح نشده چرا به ساز و کارهای افزایش تولید کشورهایی که بیش از 100 درصد کاهش تولید نفت داشته اند پرداخته نشده است.

وی همچنین گفت: اگر ساز و کار مناسبی برای تولید نباشد ممکن است یک باره چند کشور بخواهند به جای هم تولید داشته باشند که مشخص نیست بین این چند کشور چه کسی و چگونه هماهنگی ایجاد می کند و همه این موارد از ابهاماتی است که وزارت نفت باید به آن پاسخ بدهد.

این کارشناس مسائل نفتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خواسته های عربستان و ترامپ برای افزایش تولید نفت برآورده شد یا خیر عنوان کرد: اگرچه افزایش تولید تا رسیدن به رقم کاهش 100 درصدی در اوپک مصوب شد اما این افزایش تولید ناشی از فشار های ترامپ نبود و رقم زیادی نیست؛ افزایش تولیدی که عربستان و آمریکا به دنبال آن بودند به قصد کاهش قیمت نفت و بنزین بود که تا کنون صورت نگرفته است.

نماینده اسبق ایران در اوپک اذعان داشت: ممکن است برخی از اعضای اوپک که تحت تسلط آمریکا هستند ممکن است خلاف قانون مصوب اوپک رفتار کرده و تولید نفت خود را بالاتر ببرند که این خارج از مجوز اوپک است؛ اگر کشوری زیر توافقات اوپک بزند تخلف کرده است؛ اگر همه کشورها بخواهند تولید خود را به 100 درصد برسانند چیزی حدود 300 هزار بشکه نفت اضافه تر تولید می شود.

خطیبی در ادامه خاطرنشان کرد: سابقه تخلف از دستورات اوپک در کشورها وجود دارد و در تحریم های گذشته ایران شاهد بودیم که افزایش تولید نفت جهان توسط برخی از کشورها قانونی نبوده و کسی هم نتوانست به آنها چیزی بگوید چرا که اوپک ابزار برخورد ندارد و توافق های آن بین همدیگر بوده و ضمانت اجرایی ندارد و در جهت منافع جمعی است.

وی با بیان آنکه ترامپ و عربستان در ظاهر به دنبال کاهش قیمت پایه نفت بودند اما در حقیقت به دنبال ایجاد محدودیت برای ایران در راستای تحریم های جدید نفتی هستند گفت: عربستان و ترامپ نتوانستند این خواسته خود را نتوانستند عملی کنند چرا که توافقات اوپک بر مبنای تصمیمات جمعی صورت می گیرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار: 25تیر 1397 ، کدخبر:1386102 ،www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
ا.ف75
تلاش های بی جای اوپک برای ایستادن در منقابل ترامپ تماشاییه! بالاخره یه روزی کم میاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین