پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۸۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
در ششم نوامبر آینده، انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا برگزار خواهد شد. این انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که هنوز دونالد ترامپ، در اواسط دوره ریاست‌جمهوری‌اش قرار دارد. نامزد‌های انتخابات برای کسب همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و نیز ۳۵ کرسی از ۱۰ کرسی سنا رقابت خواهند کرد؛ بنابراین اگر دمکرات‌ها بتوانند اکثریت کرسی‌های کنگره را بدست بیاورند، ترامپ با چشم‌انداز دلسردکنننده‌ای مواجه خواهد شد.
شعارسال: دولت آمریکا، در آستانه انتخابات مهم میان‌دوره‌ای این کشور، نسبت به افزایش قیمت‌های نفت حساس است و در نتیجه بعید است که پیش از انتخابات تنش‌ها را با ایران بالا ببرد.

دولت آمریکا پس از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای در هشتم ماه می‌ گذشته، ضمن بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کرد "بالاترین سطح تحریم‌ها" را بر ایران تحمیل خواهد کرد.

مدتی بعد، آمریکایی‌ها، از مهمترین اقدام‌شان برای اعمال فشار حداکثری اقتصادی بر ایران رونمایی کردند. یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با رسانه‌ها گفته واشنگتن از تمام مشتریان نفت ایران درخواست کرده تا ماه نوامبر آینده، خرید نفت از ایران را به صفر برسانند. در غیر این صورت، با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد. این اعلامیه غیرمنتظره آمریکایی، فورا قیمت‌های نفت در بازار‌های جهانی را بالا برد. به طوری که مقامات کاخ سفید مجبور شدند، برای آرام کردن بازار نفت، اظهارات خود را تعدیل کنند.

اگر چه آمریکا همواره از اعمال فشار اقتصادی حداکثری بر ایران سخن می‌گوید، اما ناظران و تحلیلگران معتقدند که آمریکا، حداقل تا ماه نوامبر آینده، بر ایران، بخصوص در حوزه نفت، سخت‌گیری نخواهد کرد.

رصد اظهارات و مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درباره قیمت‌های نفت، نشان می‌دهد که او حساسیت ویژه‌ای نسبت به افزایش قیمت‌ها دارد.

علیرغم اینکه سازمان اوپک، پس از اعلام تحریم‌های نفتی ایران، به توافقی برای افزایش تولید نفت به مقدار تقریبی یک میلیون بشکه در روز رسید، اما همچنان تردید‌های جدی درباره امکان جبران نفت ایران توسط سایر تولیدکنندگان وجود دارد. به همین دلیل است که ترامپ اخیرا، در اقدامی غیرمتعارف از موافقت ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، با اضافه کردن دو میلیون بشکه به تولید کنونی کشورش، سخن گفت. البته در پی این اظهارات ترامپ، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای سخنان رئیس‌جمهور آمریکا را تعدیل کرد.

دلیل اصلی این حساسیت ویژه نفتی ترامپ، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا است.

در ششم نوامبر آینده، انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا برگزار خواهد شد. این انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که هنوز دونالد ترامپ، در اواسط دوره ریاست‌جمهوری‌اش قرار دارد. نامزد‌های انتخابات برای کسب همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و نیز ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا رقابت خواهند کرد؛ بنابراین اگر دمکرات‌ها بتوانند اکثریت کرسی‌های کنگره را بدست بیاورند، ترامپ با چشم‌انداز دلسردکنننده‌ای مواجه خواهد شد.

اما آیا در آستانه این انتخابات مهم، ترامپ حاضر خواهد شد ریسک افزایش قیمت‌های نفت به خاطر قطع صادرات نفت ایران را به جان بخرد؟ پاسخ تحلیلگران، منفی است.

بانک آمریکا، روز جمعه گذشته گفته بعید است که آمریکا در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر، علیه ایران موضع سرسختی اتخاذ کند.

به گزارش رویترز، ایران، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک، با تحریم‌های آمریکایی مواجه است. این تحریم‌ها برخی از خریداران نفت ایران را به قطع خرید نفت مجبور می‌کند.

با این حال، بانک آمریکا طی پژوهشی گفت: " دولت (ترامپ)، ممکن است برای راضی کردن بازار‌ها و رأی‌دهندگان قبل از ماه نوامبر، به دنبال یک پیروزی آسان در زمینه تجارت باشد".

گفتنی است که بانک آمریکا پیش‌تر هشدار داده بود که به صفر رساندن صادرات نفت ایران ممکن است قیمت هر بشکه را تا ۵۰ دلار بالا ببرد.

به دلیل همین نگرانی‌ها از افزایش قیمت‌های نفت پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای است که آمریکا گزینه استفاده از ذخیره نفتی استراتژیکش را مورد بررسی قرار داد. بنا به گزارش رسانه‌ها، آمریکایی‌ها برای تعدیل قیمت‌های نفت، امکان استفاده از ذخیر نفت استراتژیک این کشور را بررسی می‌کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو ، تاریخ انتشار: 26 تیر 1397 ، کدخبر: 367561 ، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین