پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۴۲۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۵
علیرضا کاظمی در واکنش به نامه حمیدر رضا حاجی بابایی به رئیس جمهور در خصوص واگذاری اردوگاه ملی شهید باهنر تاکید کرد: "حتی یک متر از فضای این اردوگاه تحت عنوان تملک، اجاره یا بهره‌برداری به کسی واگذار نشده است و تمام این مجموعه در اختیار وزارت آموزش‌و‌پرورش است.

شعارسال: روز گذشته حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و وزیر پیشین آموزش و پرورش در نامه‌ای به رییس جمهور از فروش بزرگترین مجموعه فرهنگی آموزش و پرورش انتقاد کرد. او در این نامه مدعی شد اردوگاه شهید باهنر به یک سوم قیمت به فروش رفته است. 

حاجی بابایی در این نامه نوشته است: "براساس اخبار واصله مطلع شدیم، آموزش وپرورش اردوگاه شهید باهنر تهران را به ثمن بخس (یک سوم قیمت) در قالب اجاره به شرط تملیک در اسفندماه ۱۳۹۵، به فروش رسانده اند. " او با اشاره به فروش این مرکز فرهنگی مهم کشور به شرکتی به نام «واسط مالی شهریور سوم»، افزود: «با توجه به نقش حیاتی این اردوگاه آموزشی وفرهنگی در تعلیم وتربیت، بهره برداری مستمر از آن توسط دانش آموزان وفرهنگیان، این اقدام آموزش وپرورش موجب جریحه دار شدن احساسات خانواده بزرگ فرهنگیان کشور می‌شود و تبعات گسترده‌ای را به دنبال دارد.» رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی، در این نامه از رئیس جمهور خواسته است با قید فوریت دستگاه‌های نظارتی نسبت به بررسی موضوع اقدام وگزارش آن را به فرهنگیان و نمایندگان مجلس ارائه کنند. برخورد قاطع با مسببن این موضوع درخواست دیگری است که حاجی بابایی در نامه خود از رئیس جمهور برآن تاکید کرده است.

شرکت "واسط مالی شهریور سوم" که حمید رضا حاجی بابایی به آن اشاره کرده است، عامل اجرایی و نظارتی انتشار اوراق اجاره جهت تأمین مالی وزرات امور اقتصادی و دارایی است. در سایت این شرکت، درباره وظایف آن اینگونه توضیح داده شده است: «شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه به عنوان یکی از ارکان انتشار اوراق بهادار اسلامی (صکوک)، وظیفه تاسیس و راهبری نهاد‌های واسط را در بازار سرمایه‌ی ایران عهده دار می‌باشد. در واقع این شرکت نقش امین را دارد که جهت حفظ منافع دارندگان اوراق بهادار اسلامی و حصول اطمینان از صحت عملیات ناشر، نسبت به مصرف وجوه، نحوه نگهداری حساب‌ها و صورت‌های مالی و عملکرد اجرایی به صورت مستمر رسیدگی و اظهار نظر می‌نماید.

از دیگر وظایف این شرکت انجام کلیه امور اداری، مالی مدیریتی، حقوقی و قانونی نهاد واسط و همچنین نگهداری حساب‌ها و دفاتر مالی نهاد واسط و رد آن پس از اتمام مدت قرارداد است. این شرکت تا به حال بیش از ۲۵۶ هزار میلیارد رالر منابع مورد نیاز شرکت­ها را از طریق اوراق صکوک تأمین نموده است و پیش بینی می­شود که این رقم در سال ۱۳۹۷ رشد چشمگیری داشته باشد.». اما امروز معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌و‌پرورش هر گونه واگذاری اردوگاه شهید باهنر تهران به بخش خصوصی را تکذیب کرد.

علیرضا کاظمی در واکنش به نامه حمیدر رضا حاجی بابایی به رئیس جمهور در خصوص واگذاری اردوگاه ملی شهید باهنر تاکید کرد: "حتی یک متر از فضای این اردوگاه تحت عنوان تملک، اجاره یا بهره‌برداری به کسی واگذار نشده است و تمام این مجموعه در اختیار وزارت آموزش‌و‌پرورش است. " او افزود: "اردوگاه شهید باهنر متعلق به دانش‌آموزان و فرهنگیان است و قابل واگذاری به شرکت‌های خصوصی نیست.

" ماجرای فروش باغ منظریهاردوگاه شهید باهنر از اماکن ملی محسوب می شود که سالها در اختیار آموزش و پرورش بوده است

پیشینه ماجرا در نامه حاجی بابایی اشاره شده است که اردوگاه شهید باهنر در اسفند ماه سال ۹۵ به فروش رسیده است، مرور اخبار سال ۹۵ نشان می‌دهد که در آن زمان نیز این بحث مطرح شده بود.

در سال ۹۵ آموزش و پرورش برای پرداخت مطالبات فرهنگیان، سند اردوگاه شهید باهنر تهران که را به عنوان ضمانت در اختیار یک بانک قرار داده بود. ظاهرا بانک مورد نظر، بانک ملی بوده است. در دی ماه ۹۵ محمد حقانی عضو وقت شورای شهر تهران در یکی از جلسات شورا از درخواست یکی از بانک‌ها برای ساخت و ساز در باغ منظریه خبر داد. او گفت: "یکی از بانک‌ها مکاتباتی با شهرداری منطقه یک و آموزش و پرورش در خصوص باغ ۴۷ هکتاری منظریه با نام اردوگاه شهید باهنر داشته است و شهرداری پاسخ داده هرگونه ساخت و ساز در این اردوگاه غیرقانونی است و در پهنه فضای سبز قرار دارد. " او در آن زمان تاکید کرد: "بانک‌ها در شهر محیط زیست را تخریب کردند و این نیز آخرین فضای سبز موجود است و از آموزش و پرورش و شهرداری درخواست می‌شود نسبت به این موضوع وارد عمل شوند و اجازه ندهند این پهنه حدوداً ۵۰ هکتاری فضای سبز تخریب شود. " با این سخنان حقانی بحث فروش باغ منظریه در رسانه‌ها مطرح شد، اما مهدی علی اکبرزاده مدیرکل وقت فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش به آن واکنش نشان داد و گفت: " قضیه فروش اردوگاه صحت ندارد و تا آنجا که من اطلاع دارم سند این اردوگاه به عنوان ضمانت در اختیار بانک قرار گرفته است. " در همان زمان فریدون واسعی مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش نیز تائید کرد که سند اردوگاه شهید باهنر به عنوان ضمانت در اختیار بانک قرار گرفته است. او گفت: «با تصمیم هیأت وزیران، اجازه انتشار اوراق صکوک اجاره برای پرداخت بدهی‌های وزارت خانه آموزش و پرورش داده شده و این وزارتخانه سند اردوگاه شهید باهنر را در اختیار بانک به عنوان ضمانت قرار داده است.»

واسعی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت پرداخت نشدن مطالبات سررسید شده، این اردوگاه به تصرف بانک قرار می‌گیرد؟، تاکید کرد: "طبق قانون سازمان برنامه و بودجه کشور، تا سال ۱۳۹۹ احکام لازم برای تعهد و بازپرداخت اصل، سود و هزینه‌های مترتب بر اوراق سررسید شده را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش بینی کرده است و دولت مکلف به پرداخت این مطالبات همانند پرداخت حقوق است. " واسعی با بیان اینکه امکان فروش یا دخل و تصرف در املاک دولتی وجود ندارد، تصریح کرد: «یک مدرسه در روستایی دورافتاده اگر تشخیص داده شود که مازاد است، نیاز به تأیید شورای آموزش و پرورش استان دارد و برای فروش املاک دولتی تشریفات و قوانین و مقررات خاص حاکم است.»

این اردوگاه قبلاً به اردوگاه منظریه معروف بود و در واقع بیش از ۱۰۰ سال پیش باغ شخصی و اختصاصی منظریه خانم همسر ناصرالدین شاه قاجار بود و بعداً توسط خود او به وزارت معارف آن زمان که آموزش و پرورش امروزی است، اهدا شد. ". اما به نظر می‌رسد این تاریخچه‌ای درست یا حداقل دقیق نیست. منظریه محله‌ای است در شمال تهران، ظاهرا به دلیل اینکه از این منطقه چشم انداز زیبایی از تهران دیده می‌شده است، منظریه نام گرفته است.

مهمترین بخش این محله باغ منظریه است. باغ منظریه در سال ۱۲۶۰ در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار توسط سلطان مراد میرزا معروف به حسام‌السلطنه که یکی از امرای ارتش بود ایجاد شد. نام منظریه در آن زمان حسام آباد بود. در آن هنگام حسام السلطنه شروع به بنای ساختمانی کرد که اکنون به نام عمارت مرکزی معروف است، ولی قبل از اتمام آن این محل توسط کامران میرزا برادر مظفرالدین شاه خریداری شد. سپس محمد علیشاه منظریه را به مبلغ ۲۵ هزار تومان از کامران‌میرزا خرید و آن را جزو املاک سلطنتی قرارداد. در زمان احمدشاه منظریه به آقای شعبانعلی قراگزلو معروف به باغبانباشی اجاره داده شد (که او سرباغبان منظریه بوده و تا سال ۱۳۵۲ فعالیت باغبانی رازیر نظر داشت). در سال ۱۳۰۰ منظریه جزو املاک وزارت دارایی درآمد. در اوایل سلطنت رضاشاه مجدا باغ منظریه جزوه املاک سلطنتی شد. بر مبنای سندی که هم اکنون در مالکیت اردوگاه قرار دارد در سال ۱۳۱۳ اردوگاه منظریه مجدداً در اختیار وزارت دارایی قرار گرفت که برای کسب درآمد دولت به رئیس شورای ملّی وقت بنام طوسی نائب به اجاره واگذار شد. مبلغ اجاره سالیانه در این سند ۳۰۰ هزار ریال ذکر شده، همچنین در این سند مالکیت منظریه وزارت مالیه (دارایی) دولت عالیه ایران عنوان شده است.

در سال ۱۳۱۴ شمسی باغ منظریه توسط وزارت فرهنگ اجاره شد و در اختیار سازمان ملّی پیش آهنگی قرار گرفت. سازمان پیش آهنگی هم برای امور تربیتی و اردوگاه‌های جوانان از این مکان استفاده کرد. از سال ۱۳۳۵ کلیه اراضی و ساختمان‌های منظریه در اختیار سازمان پیش آهنگی قرار گرفت و در برنامه‌های عمرانی پنج ساله برای توسعه و عمران باغ منظریه اعتباراتی منظور شد و احداث بنای جدید و احداث اردوگاه کولکچال و سایر بنا‌ها و اماکن احداثی مربوطه به آن‌ها در این دوره انجام شد. اردوگاه منظریه در دوران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۴ در مراسم با شکوهی که در حضور خانواده شهید باهنر برگزار شد به یاد خدمات ارزنده ایشان به نام اردوگاه شهید باهنر نام گذاری گردید. این اردوگاه همچنان در اختیار وزارت اموزش و پرورش باقی ماند. برگزاری اردوهای دانش آموزی مهمترین کاربری این اردوگاه پس از انقلاب تاکنون بوده است. این اردوگاه شامل سالن کنفرانس، سالن های ورزشی متعدد، استخر، سالن سینما، زمین چمن فوتبال و... است.

منبعسایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار: 26تیر1397، کدخبر: 367694: fararu.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین