پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۰۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لایحه حمایت از محیط‌بانان از کیفیت لازم برخوردار نیست، گفت: هر یک از محیط‌بانان بار بیش از یک نفر را بر دوش می‌کشند و متاسفانه قانون کار در خصوص آنها رعایت نمی‌شود.

شعارسال: بنابر گفته جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست سازمان حفاظت محیط زیست، ۳۵۰۰ محیط‌بان که شامل ۲۸۰۰ محیط‌بان و حدود ۷۰۰ فرمانده یگان‌های شهرستان‌ها و استان‌ها می‌شوند، مسئولیت محافظت از مناطق چهارگانه محیط‌زیست را برعهده دارند. این افراد با کمترین دستمزد و مزایا و با کمترین تجهیزات از طبیعت ایران حفاظت می‌کنند، با این وجود اگر در هنگام انجام ماموریتی ناچار به درگیری با متخلفان و شکارچیان شوند به دلیل خلاء‌های قانونی که وجود دارد، ممکن است، محکوم و گاهی اوقات روانه زندان شوند، اگرچه دولت پس از سال‌ها، لایحه‌ای را به مجلس برده تا با تصویب آن، این خلاء‌های قانونی پر شود، اما به گفته کارشناسان این حوزه این لایحه توان کافی برای حمایت از محیط‌بانان را ندارد و همچنان در مجلس و در کمیسیون‌های مختلف در حال بررسی است.

احمد کیخا (نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی) که در گذشته معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست را برعهده داشته نیز معتقد است؛ لایحه حمایت از محیط‌بانان که از سوی دولت برای پشتیبانی از محیط‌بانان به مجلس ارائه شده از کیفیت لازم برخوردار نیست.

حقوق محیط‌بانان از دیگر کارکنان دولت کمتر است

کیخا  با بیان اینکه در دو محور باید از محیط‌بانان حمایت‌های لازم صورت بگیرد، گفت: یکی از این محورها موضوع معیشت محیط‌بانان است، در بسیاری از نقاط کشور محیط‌بان در حالی که باید بر اساس قانون کار ۲۴ ساعت شیفت بوده و ۴۸ ساعت استراحت کنند، اما به دلیل کمبود نیرو این مسئله رعایت نشده و اگر ۲۴ ساعت شیفت هستند، کمتر از ۲۴ ساعت استراحت کرده و دوباره به پست خود باز می‌گردند.

وی با بیان اینکه قانون کار در خصوص محیط‌بانان رعایت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود نیروی محیط‌بان هر یک از محیط‌بانان، بار بیش از یک نفر را بر دوش می‌کشند. همچنین مبالغ دریافتی این افراد نسبت به دیگر کارکنان دولت کمتر است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین اعتباراتی که برای محیط‌بانان در نظر گرفته می‌شود به صورت کامل محقق نمی‌یابد و آن‌ چیزی که محقق می‌شود به مراتب کمتر از آن چیزی است که در نظر گرفته شده و با این مقدار اعتبار نمی‌توان تجهیزات و وسایل لازم را برای محیط‌بانان تامین کرد، بنابراین بودجه اختصاصی نه تنها از لحاظ پرداخت حقوق، اضافه‌کاری و دستمزد که از نظر تامین نیازهای اولیه شغلشان نیز کافی نیست.

محیطبانان از نظر بیمه‌ای با مشکل مواجه‌اند

کیخا با اشاره به محور دیگری که باید در حمایت از محیط‌بانان در نظر گرفته شود، گفت: با توجه به شرایط کار محیط‌بانان که با متجاوزان به عرصه‌های طبیعی کشور روبرو هستند، این افراد همیشه در معرض آسیب قرار دارند و مورد حمله قاچاقچیان و متجاوزان قرار گرفته و گاهی در تعقیب و گریز دچار حادثه نیز می‌شوند. البته از نظر بیمه و مسائل حقوقی و قضایی هم با مشکلاتی روبرو هستند.

ضرورت حمایت‌های قانونی و قضایی از محیط‌بانان

وی با اشاره به اینکه برخی از محیط‌بانان به دلیل درگیری با متخلفان به زندان افتادند و حتی در انتظار حکم اعدام بودند، تصریح کرد: انتظار بر این است که وقتی ما مأموریتی را برای یک فرد در نظر می‌گیریم و قرار است؛ حافظ حیات‌وحش و عرصه‌های طبیعی کشور باشد، باید حمایت‌های قضایی و قانونی لازم از این فرد انجام شود تا در مواقعی که آسیب دید یا منجر به حادثه‌ای چه برای محیط‌بان و چه برای شخص متجاوز شد، قانون پشتیبان او باشد و رها نشده و با مشکلات عدیده‌ای روبرو نشود. این ضعفی است که از نظر بنده وجود دارد و امیدوارم در لایحه دولت با توجه به تغییراتی که مجلس روی اعمال می‌کند و در نهایت تصویب می‌شود، این نقیصه برطرف شده و به صورت شفاف و واضح حمایت‌های لازم از محیط‌بانان صورت بگیرد.

لزوم تامین تجهیزات و افزایش نیرو

کیخا ادامه داد: کمیسیون کشاورزی از مدت‌ها قبل نظراتش را در خصوص لایحه حمایت از محیط‌بانان به عنوان یک کمیسیون فرعی ارائه کرده و امیدواریم که با تصویب این لایحه حمایت‌های لازم از محیط‌بانان انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: معتقدم بیش از اینکه بر ابزارهای مقابله‌ای تمرکز کنیم، باید تمرکز بر چگونگی فهم مشترک و افزایش آگاهی‌های عمومی داشته باشیم تا مردم خود حافظ محیط‌زیست باشند و اگر روی این موضوع تمرکز نکنیم، نمی‌توانیم حتی با وجود افزایش محیط‌بانان این مشکل را حل کنیم.

کیخا ادامه داد: در کنار حمایت از محیط‌بان و تامین تجهیزات و افزایش نیرو باید سازمان حفاظت محیط‌زیست، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها نیز در راستای اینکه حفظ محیط‌زیست تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود، تلاش کنند و این میسر نمی‌شود مگر اینکه در امر حفاظت از عرصه‌های طبیعی جوامع طبیعی را نیز مشارکت دهیم.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار 3مرداد 97، کدمطلب: 648348،www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین