پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۴۴۹۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷
در آستانه `ششمين همايش برندينگ با رويکرد حمايت از برندهاي ملي` عصر يکشنبه نشستي به منظور بررسي چالشها و راهکارها اين حوزه در محل انجمن مديران صنايع خراسان رضوي با حضور مديران دولتي و بخش خصوصي برگزار شد.

شعارسال: مديرکل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي، رئيس خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوي، معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوي، رئيس اتحاديه صادرکنندگان اين استان، توليدکنندگان و صاحبان برند و اعضاي هيات رئيسه انجمن مديران صنايع خراسان رضوي در اين نشست به بحث و تبادل نظر پرداختند.

* همايش برندينگ

از آنجا که خراسان رضوي شش هزار واحد صنعتي و 20 برند شناخته شده و مطرح در سطح ملي دارد و از استانهاي پيشرو در برندسازي به شمار مي رود `ششمين همايش برندينگ با رويکرد حمايت از برندهاي ملي` روز 24 مرداد ماه جاري از سوي انجمن مديران صنايع اين استان در مشهد برگزار مي شود.

عضو هيات رئيسه انجمن مديران صنايع خراسان رضوي در نشست امروز گفت: همايش برندينگ، رويکرد انجمن مديران صنايع در حمايت از برندهاي ملي است که متناسب با شعار سال مبني بر `حمايت از کالاي ايراني` در نظر گرفته شده است.

فرامرز مرادي اظهار داشت: همايش برندينگ براي پنج سال متوالي از سوي اين انجمن با محوريت آموزش و توسعه فرهنگ کارآفريني برگزار شده و در ششمين دوره آن ضمن آموزش، موضوع ارزيابي نيز مورد توجه قرار گرفته است.

وي ادامه داد: فرمهاي ارزيابي در خلال اين همايش بين واحدهاي توليدي توزيع مي شود که مطابق با استانداردهاي جهاني طراحي شده و اين فرصت را به واحدها مي دهد تا خود را به لحاظ کيفي و کمي ارزيابي کنند. گروه ارزيابي همايش برندينگ نقاط ضعف و قوت واحدهاي صاحب برند را شناسايي و بعد از همايش آنها را جمع بندي کرده و به صورت گزارش به واحدها ارسال مي کند.

عضو هيات رئيسه انجمن مديران صنايع خراسان رضوي گفت: يکي از اشکالاتي که در مورد صاحبان برند در استان وجود داشت اين بود که برخي از صاحبان برند به رغم اينکه حاضر بودند کمکهاي مالي زيادي به همايش برندينگ نند اما حاضر به مطرح شدن نامشان نبودند.

وي افزود: صاحبان اين برندها فکر مي کردند به محض مطرح شدن نام برند آنها تحت فشارهاي مالياتي، سازمانهاي بيمه اي و بخشهاي مطالبه گر ديگر قرار مي گيرند. اين مساله در واقع يکي از بزرگترين اشکالات در حوزه برندينگ است که بايد براي آن چاره اي انديشيده شود.

* توليد بدون کارخانه، بهترين راه براي حمايت از برند

رئيس کميسيون تجارت اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي خراسان رضوي نيز گفت: برند و برندسازي در ايران موضوع جديدي است و عمر زيادي ندارد. اين استان نيز مبدع نخستين برندها و برگزاري نخستين همايشهاي مرتبط با برندينگ بوده است.

محمدحسين روشنک افزود: موضوع برند و توليد بدون کارخانه از خراسان مطرح شد و پايگاه اين موضوع در واقع خراسان رضوي است. `توليد بدون کارخانه` يک طرح موفق و يک راه حل موثر براي وضعيت کنوني اقتصاد کشور است که مي تواند به حوزه برندسازي و همسو کردن واحدهايي که توليد مشابه دارند تحت يک برند خاص کمک کند.

وي اظهار داشت: متاسفانه هنوز نتوانستيم مفهوم `توليد بدون کارخانه` را جا بياندازيم. در اين مفهوم يک کارخانه صاحب برند به واحدهاي کوچکتر سفارش توليد مي دهد تا به نام آن برند توليد کنند.

رئيس اتحاديه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوي گفت: اگر بتوانيم يک برند با استفاده از روش `توليد بدون کارخانه` ايجاد کنيم و سپس اين برند را گسترش دهيم خواهيم توانست کالاهاي مختلف را به نام همين برند با استانداردهاي تعريف شده توليد کنيم. هنوز ساز و کار توليد بدون کارخانه در کشور فراهم نشده است. اگر مفهوم توليد بدون کارخانه در جامعه توليدکنندگان گسترش يابد و ساز و کار آن فراهم شود مشکل توليد بسياري از واحدهاي صنعتي و توسعه برندها حل مي شود.

* هزينه براي تبليغات برند سرمايه گذاري است

رئيس کميسيون تجارت اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي خراسان رضوي گفت: علت اينکه تابلوهاي تبليغاتي در ايران بيشتر به برندهاي خارجي اختصاص دارد اين است که دولت برند را نمي شناسد و به جاي هزينه کردن براي بخش نظارت و سازمانهاي نظارتي بايد هزينه ها را به سمت حمايت از برندسازي سوق مي داد.

وي اظهار داشت: تفکر بيشتر توليدکنندگان اين است که اگر براي برند بخواهند هزينه کنند پولشان از بين مي رود در حالي که هزينه کردن و تبليغ کردن براي برند به نوعي يک سرمايه گذاري است. رسانه ها نيز نتوانستند در مورد معرفي برندها و مفيد بودن هزينه کردن براي آنها موثر واقع شوند زيرا نمي دانند که برند مي تواند موثر واقع شود.

روشنک افزود: تا زماني که در ايران يارانه و تعرفه براي کالا و توليد تعيين شود برند معنا پيدا نمي کند. برندها زماني تقويت و مطرح مي شوند که قطعات هر بخش از توليد کاملا شناخته شده و براي مصرف کننده شفاف باشد تا حق انتخاب داشته باشد.

* ساماندهي برندها در خراسان رضوي

معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي هم در اين نشست گفت: برند و برندسازي از واژه هاي مفيد وارداتي غرب است که عمر چهار ساله در ايران دارد اما بايد مطابق با فرهنگ داخلي بومي سازي شود.

علي باخرد افزود: برند يک اختراع در توليد است که بايد به عنوان اختراع در بخش توزيع و در بخش مصرف نيز در نظر گرفته شود و اين اختراع مورد حمايت قرار گيرد. طبيعي است که صاحب برند انتظار حمايت از دولت داشته باشد. وقتي حمايت و اختصاص امتياز به برندها وجود داشته باشد ديگر نظارت بر آنها معنا پيدا نمي کند زيرا صاحب برند مي داند که اگر تنزل کيفي داشته باشد سقوط مي کند.

وي اظهار داشت: برند يک معرفت ذهني است که توليدکننده در ذهن خودش ايجاد و به مصرف کننده منتقل مي کند. يکي از ابزارهاي نجات توليد نيز برند است زيرا با برندسازي، استانداردها در توليد و توزيع و مصرف رعايت مي شود.

او بر الزام خدمات پس از فروش براي برندها تاکيد و بيان کرد: پاسخگو بودن يکي از الزامات برند است که باعث وفاداري مصرف کننده نسبت به کالا مي شود.

معاون سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوي در مورد 20 درصد توليد برندهاي خارجي در استان به عنوان يکي از طرحهاي وزارتخانه گفت: سال 1394 شناسايي و ساماندهي برندهاي خارجي پوشاک در اين استان با 50 برند آغاز شد. در اين سال 1395 از سوي وزارتخانه بخشنامه اي مبني بر داشتن نمايندگي برندهاي خارجي در کشور به شرط الزام توليد 20 درصدي از اين برندها در داخل ابلاغ شد.

وي افزود: در اين چارچوب 18 برند پوشاک در خراسان رضوي ساماندهي و صاحب اعتبار شدند و هم اينک اين واحدها 18 برند واقعي پوشاک را در استان به فروش مي رسانند. براي توليد 20 درصدي، بروز چند مشکل در وزارتخانه و يک سري الزامات کشوري و جهاني اجازه نداد اين امر بطور کامل محقق شود. از سوي ديگر برخي از برندهاي خارجي حاضر نبودند در ايران توليد داشته باشند.

باخرد ادامه داد: در مجموع پنج واحد در خراسان رضوي اقدام به توليد 20 درصد از پنج برند خارجي کرددند و اکنون سه برند ورزشي نيز در شرف توليد هستند.

وي گفت: اگر يک الگوي درست در توليد و توزيع و مصرف نداشته باشيم برندهاي داخلي نمي توانند پيشرفت کنند. نبايد راه رفته برندهاي دنيا را تجربه کنيم چون اين تجربه باعث از دست رفتن زمان و هزينه مي شود.

* لزوم تقويت ابزارهاي نظارتي به جاي دخالت مستقيم

عضو هيات رئيسه انجمن مديران صنايع خراسان رضوي نيز گفت: کنسرسيوم از نظر بعد قوانين بين الملل به معناي همکاري چند شرکت براي يک پروژه خاص در زماني کوتاه مي باشد اما برند يک مفهوم درازمدت است.

محمدعلي چمنيان افزود: در قانون تجارت ايران هيچگونه قواعد و مقرراتي در ارتباط با کنسرسيوم وجود ندارد اما اگر کنسرسيوم به مفهوم تجميع واحدها و توليد آنها تحت يک برند خاص باشد مي تواند به نفع توليد تمام شود. اتينکه برندهاي بزرگ چند کارخانه کوچک را به خدمت گيرند تا کالا به نام آن برند توليد کنند، در بخش صنعت کشور زياد رخ مي دهد.

رئيس انجمن صنايع همگن برق و الکترونيک خراسان رضوي ادامه داد: يکي از اشکالات در حوزه حمايت از برندينگ دخالت مستقيم دولت در توليد به جاي تقويت ابزارهاي نظارتي و توجه به حقوق مصرف کننده است. نقش حاکميت در حوزه برندينگ بايد حمايت از حقوق مصرف کننده و پررنگ کردن نقش نظارتي خود باشد اما دولت در ايران به صورت مستقيم وارد فضاي کسب و کار شده و دخالت مستقيم دارد.

وي گفت: نقش حاکميت در حمايت از برند بايد به حمايت از مصرف کننده منتهي شود. در کشورهاي پيشرفته دولتها از طريق قانونگذاري و افزايش نظارت بر عرضه کالا و خدمات پس از فروش برندها، آنها را تقويت مي کنند.

چمنيان افزود: قانون حمايت از مصرف کننده عمري در کشور ندارد. حمايت دولت از برندها بايد ايجاد بستر برندسازي و جلب اعتماد مشتري باشد زيرا اگر مشتري مطمئن باشد که دولت از او حمايت مي کند صاحب برند نمي تواند جنس بد تحويل مردم دهد.

* حمايت دولت از برندها منطقي شود

نايب رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران نيز در اين نشست گفت: خدمات پس از فروش به پايداري برندها کمک زيادي مي کند اما در کشور ما خدمات پس از فروش برندها بسيار ضعيف است.

حسن حسيني اظهار داشت: از سوي ديگر توليدکنندگان بيشتر دوست دارند چراغ خاموش حرکت کنند و از مطرح شدن واهمه دارند و اين يک اشکال اساسي در برندسازي است.

وي ادامه داد: مفهوم `توليد بدون کارخانه` هنوز از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد حمايت قرار نگرفته در حالي که اگر حمايت جدي از اين مقوله شود به تقويت برندها کمک شاياني مي شود. نمي توان مرزهاي کشور را بست و همه تجارت را مبتني بر داخل نمود زيرا برندهاي ملي بايد توان رقابت با برندهاي بين المللي را پيدا کنند و در اين صورت قادر به تقويت و پيشرفت نيستند.

رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: تاکنون حمايت دولت از بخش خصوصي منطقي و به جا نبوده بلکه حمايت هاي نا به جاي دولت به ويژه در حوزه خودروسازي سدي در برابر برندسازي شده است. از سوي ديگر توليدکنندگان ما به نحوي پرورش يافته اند که فقط انتظار حمايت مالي از دولت دارند. شايد بتوان دولت ايران را در عرصه پرداخت تسهيلات به بخش توليد در دنيا بي نظير دانست اما مشکل توليد داخلي با پول حل نمي شود زيرا اين کمکهاي منطقي نبوده است.

وي افزود: نگاه حمايتي دولت بايد تغيير کند و منطقي شود زيرا حمايت مالي از برخي واحدها فقط هدر دادن پول است. خيلي از واحدها بدون حمايت از دولت موفق بودند يا با حمايت دولت و عملکرد درست توانستند موفق باشند و پايدار بمانند و آن منابعي که از دولت گرفتند در جاي خود هزينه کردند و برند شدند.

حسيني ادامه داد: حمايت دولت از توليد بايد به صورت غيرمستقيم و دادن مشوقهاي مالياتي يا صادراتي در صورت موفق بودن آن باشد. در حوزه روابط تجاري با کشورهاي ديگر مي خواهيم دنيا را مديريت کنيم بدون آنکه بدانيم در دنيا چه خبر است. تصويب قوانين خلق الساعه و مانع تراشيها نشاندهنده عدم حمايت از توليد است و باعث مي شود که بازارهاي خارجي خود را از دست بدهيم.

وي گفتن: بايد اجازه دهيم توليدکنندگان با حمايت دولت و سفارتخانه ها در خارج از کشور بازار خود را در خارج بدست آورند.

* تجميع بنگاههاي زيانده ضروري است

نايب رئيس انجمن آسانسور و پله برقي خراسان رضوي نيز در نشست گفت: اين رسته صنعتي موفق شده بخش عمده اي از قطعات آسانسور را در داخل استان توليد و تحت يک برند معرفي کند که اين برند همه استانداردهاي جهاني را داراست.

رضا زيبايي اظهار داشت: وجود قوانين موازي، عملياتي نشدن تجميع تشکلهاي موازي بر اساس قانون بهبود فضاي کسب و کار، عدم تامين مواد اوليه و پايدار نبودن قيمت اجناس و ماندن کالاها در گمرک از جمله مهمترين مشکلات اين برند در خراسان رضوي هستند.

وي ادامه داد: بنگاههاي اقتصادي کوچک زيادي هستند که زيانده اند و بازار را خراب مي کنند. بهتر است به جاي افزايش آمار مجوزها، اين بنگاهها را تحت برندهاي خوب و معتبر تجميع و اعتماد مردم را به توليد داخل جلب کرد.

* نحوه حمايت از برندها در خراسان رضوي

مديرکل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: يکي از برنامه هاي جدي امسال در اين استان حمايت از کالاي ايراني و تعريف اقداماتي با کمک تشکلهاي اقتصادي و نهادها است تا بتوان برنامه منسجم حمايت از کالاي ايراني را داشته باشيم که بخش جدي از آن به موضوع برند برمي گردد.

علي رسوليان اظهار داشت: امسال مديريت حمايت از کالاي ايراني را به تشکلها واگذار کرديم و براي هر تشکل سرفصلي مشخص و سرفصل مربوط به برندينگ به انجمن مديران صنايع واگذار شد.

وي ادامه داد: برند در حوزه حمايت از کالا ايراني نقش مهمي بازي مي کند زيرا اگر نتوانيم فرهنگ سازي و توجه مردم را جلب کنيم يا به عبارتي تبليغات مناسب را انجام دهيم، کالاي ايراني مورد حمايت قرار نمي گيرد و به درستي عرضه نمي شود.

مديرکل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي گفت: کالاي ايراني مي تواند در سطح ملي و بين المللي مطرح شود به شرط آنکه بتوان نيازهاي مواد اوليه و نيازهاي وابسته به خارج آن را به درستي تامين کرد زيرا نيازمند همراهي جديتر تشکلهاي اقتصادي با دولت بيش از گذشته هستيم.

وي افزود: برندسازي موضوع پراهميتي است. در حوزه صادرات به جز محدود کالاهايي که برند و نام تجاري خوبي دارند و شناخته شده هستند مشتري در خارج از کشور ديگر کالاهاي ايراني را فقط به حساب قيمت نازل آن انتخاب مي کنند.

رسوليان اظهار داشت: نياز است که در حوزه برند کار بيشتري صورت گيرد. بايد حس وفاداري نسبت به برند را در داخل و خارج از کشور در مردم ايجاد کرد. برندهاي زيادي در استان و کشور داشته ايم که ديگر از ديدگاه مردم برند نيستند زيرا خود نگهداري از برند هم کار آساني نيست و برخي برندها به مرور زمان به دليل کاهلي در خدمات پس از فروش و کيفيت مقبوليت خود را از دست مي دهند.

وي ادامه داد: اگر مصرف کننده احساس کند نمي تواند خدمات لازم را از توليدکننده دريافت کند، صاحب برند نمي تواند آن حس وفاداري را در مشتري ايجاد کند لذا حتما فرهنگ سازي و تبليغات مستمر را بايد داشته باشيم.

مديرکل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي گفت: دولت وظيفه دارد از صاحبان برند حمايت کند. اين حمايت در قالب مطرح کردن برندها و قدرداني از آنها در جشنهاي مربوط به مناسبتهاي صنعت، اصناف و صادرات است.

وي افزود: امسال مشوقهايي نيز براي حوزه برندينگ از سوي سازمان توسعه تجارت در نظر گرفته شده اما هنوز تخصيص نيافته است ولي اگر اعتباري براي کمک به تامين هزينه تبليغات برندها به استان اختصاص يابد مي توان به آنها کمک کرد.

رسوليان تجميع واحدهاي کوچک و توليد تحت يک برند خاص را لازمه تقويت برندها توصيف و بيان کرد: اينکه يک تعاوني وجود داشته باشد تا بتوان يک کالاي مشارکتي را تحت يک برند خوب توليد کرد هنوز در استان جاي خود را پيدا نکرده است.

وي گفت: هم اينک روسيه متقاضي مواد غذايي و افغانستان متقاضي سيمان خراسان رضوي است اما نتوانستيم برندهاي اين دو حوزه را تجميع کرده تا همه آنها تحت محوريت يک برند با يک شاخص و استاندارد مشخص به آن کشورها صادر شود.

مديرکل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي افزود: با اين وجود، توليدکنندگان رب گوجه فرنگي در اين زمينه موفق بوده اند و توانسته اند تحت يک برند توليد و صادرات داشته باشند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آریا، تاریخ انتشار: 7مرداد 1397 ، کدخبر:120180729214540644 ،www.aryanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین