پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۴۵۶۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
در وضعیت کنونی اقتصاد کشور ایجاد مناطق آزاد تجاری ، صنعتی تنها نسخه نجات استان های مرزی از محرومیت و شتاب بخشی به توسعه آنها می باشد.

شعار سال: ناصر معظمی روز سه شنبه با اشاره به طرح لایحه مناطق آزاد تجاری، صنعتی در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی کشور ایجاد مناطق آزاد در نقاط محروم مرزی کشور بستر مناسبی برای تبدیل به سکوی صادراتی و توسعه این مناطق دور افتاده است.

وی بیان کرد: این امر همچنین در زمانی که کشور نیاز به ایجاد فرصت های شغلی دارد می تواند برای دهها هزار نفر اشتغال ایجاد کند و بدین طریق مردم این مناطق به جای مهاجرت به شهرهای بزرگ تولید خود را به داخل و خارج صادر کنند.

این کارشناس حقوق تجارت با اشاره به برخی مخالفت ها با مناطق آزاد تجاری ، صنعتی اضافه کرد: آنچه که تمامی مخالفان به آن استناد می کنند ادعای قاچاق کالا از طریق مناطق آزاد به داخل سرزمین اصلی کشور می باشد.

معظمی بیان کرد: با توجه به سوابق موجود در دفاتر قضایی گمرکات، قاچاق کالا حتی قبل از ایجاد هفت منطقه آزاد موجود وجود داشته و امروز نیز کالاهای قاچاق نه از مناطق آزاد بلکه از مبادی غیر رسمی وارد کشور می شود.

وی اظهار داشت: کالای ترخیص شده از مناطق آزاد از طریق درب خروج صورت می گیرد که در اختیار و تحت نظارت گمرک ایران است ، حتی در فرض اینکه کالا بصورت غیرقانونی خارج بشود باز در این فرض باید گمرک را مقصر دانست نه منطقه آزاد را.

او تشریح کرد: با راه اندازی سیستم جامع امور گمرکی امکان خروج کالا از گمرک بدون تشریفات قانونی صفر است گرچه در گذشته نیز بدون نظارت و طی تشریفات گمرکی که توسط دوایر مختلف گمرک اعمال و نظارت می شد خروج کالا از گمرک غیر ممکن بود.

معظمی گفت: اتهام قاچاق کالا بصورت مسافری جهت ممانعت از تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد صورت می گیرد در حالی که در لایحه آزاد جدید اصلا ورود کالای همراه مسافر کلا ممنوع شده است.

لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری ، صنعتی از جمله اردبیل ،اصلاح محدوده چهار منطقه و همچنین ایجاد 13 منطقه ویژه اقتصادی جدید در جلسه یکشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید.

این لایحه قرار است در صحن علنی مجلس طرح شود

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 9 مرداد 97، کدمطلب: 82986540، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
ا.ف75
اگر اقایون بگذارن این مناطق ازاد میتونه نفس بکشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین