پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۱۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
انتقال خون در ایران طی سال های گذشته با پیشرفت های علمی، جایگاه قابل توجهی در بین کشورهای پیشرفته دنیا کسب کند، بطوریکه سازمان بهداشت جهانی، از انتقال خون ایران به عنوان یک مدل نام می برد.

شعار سال: موضوع جایگاه انتقال خون در ایران، با توجه به پیشرفت هایی که در این حوزه شاهد آن هستیم، از جایگاه ویژه ای در منطقه و دنیا برخوردار است.

موضوع اهدای خون، یکی از شاخص های بررسی جایگاه انتقال خون در هر کشوری است که گزارش های داخلی و بین المللی نشان می دهد، ایران از شرایط مطلوبی در این حوزه برخوردار است.

دکتر علی اکبر پور فتح اله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران شاخص اهدای خون در کشورمان را ۲۷ نفر به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت عنوان کرد و گفت: شاخص اهدای خون در ایران، دو برابر کشورهای با درآمد متوسط است که کشور ما هم در بین آنها قرار دارد.

وی، در عین حال سهم بانوان کشورمان از اهدای خون را ۵ درصد اعلام کرد و افزود: ۹۵ درصد اهداکنندگان خون در ایران، مردان هستند.

پورفتح اله با اشاره به وضعیت اهدای خون در بهار امسال که کاهش داشته است، گفت: عوامل مختلفی در کاهش اهدای خون تاثیر دارد که شامل وضعیت جوی و گرمای هوا نیز می شود.

این در حالی است که همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، معیشت مردم را مورد توجه قرار داد و گفت: قطعا مشکلات معیشتی تاثیر بسزایی در کاهش جمعیت اهداکننده خون دارد، ضمن اینکه اغلب افراد با نشاط پیشگام در اهدای خون هستند.

وی افزود: مشکلات اقتصادی کنونی وضعیت نگران‌کننده‌ای ایجاد کرده و لازم است آستین بالا بزنیم.

اهمیت اهدای خون

دکتر مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، اظهار داشت: افرادی که توانایی اهدای خون دارند، این اقدام را انجام دهند، چراکه هر قطره خونی که توسط مردم اهدا می شود، ارزشمند بوده و نجات بخش زندگی انسان هایی است که به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند.

وی یادآور شد: فردی که خون اهدا می کند، بدن سالم تری داشته و کمتر از دیگران در معرض سکته قلبی و سایر بیماری ها قرار می گیرد.

وضعیت اهدای خون در تهران

دکتر سید مرتضی طباطبایی مدیرکل انتقال خون استان تهران، گفت: در چهار ماهه نخست سال جاری ۱۴۵ هزار و ۲۷۱ نفر به مراکز اهدای خون استان تهران مراجعه کرده و ۱۱۷ هزار و ۶۸۵ واحد خون اهدا شد.

وی افزود: این میزان اهدای خون در سال ۱۳۹۷ در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته نشان از رشد ۴ درصدی اهدای خون در پایتخت دارد.

طباطبایی گفت: در سال جاری شاهد رشد ۲۵ درصدی اهداکنندگانی هستیم که برای اولین بار اهدای خون را تجربه کردند و امیدواریم این افراد با مراجعه مجدد تا پایان سال به اهداکننده مستمر تبدیل شوند.

مراقبت از پروسه انتقال خون

دکتر سید محسن رضوی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در میزگرد کارشناسی، درباره پیشرفت های انتقال خون در ایران، گفت: روند انتقال خون نیاز به مراقبت جدی دارد و وجب به وجب این پروسه تحت مراقبت شدید است. زیرا، سلامت اهدا کننده خیلی مهم است. در پروسه انتقال خون نباید به اهدا کننده خون، آسیب جدی وارد شود. از اهدا کننده خون، آزمایش های ایدز، هیپاتیت و...، گرفته می شود تا سلامتش ثابت شود و در این صورت روند توزیع آغاز می شود.

کل اهدای خون در کشور ما داوطلبانه است در حالی که این اهدای داوطلبانه در دیگر کشورها اتفاق نمی افتد و اغلب این کشورها از نظر کمیت دچار است.

بالغ بر ۹۶ مرکز ثابت و ۹۰ مرکز موقت در کشور فعال هستند. در سال ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز کشور از مراکز سیار انتقال خون تامین می شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 13مرداد 97، کدمطلب: 4364791، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
چقدر کم؟
هرچند تعداد زیادی از زنان ایرانی مبتلا به کم خونی هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
ا.ف75
زن ها به خاظر فیزیکی که دارن زیاد بهشون توضیه نمیشه که بخوان خون بدن به همین علت این امار پایینه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین