پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۱۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اهدای اجزای خون جایگزین اهدای خون کامل شود و اهدای اجزای خون به جای اهدای کامل خون، یکی از سیاست ها و اهدافی است که در دستور کار سازمان انتقال خون ایران قرار دارد.حاجی بیگی افزود : ضمن اینکه تحقیقات نشان داده است که با انتقال گلبول قرمز به بدن دریافت کننده خون، میزان بستری و تخت روز بیمارستانی ۲ برابر و میزان انتقال عفونت ها ۵ برابر می شود و از سوی دیگر، میزان مرگ و میر در افرادی که گلبول قرمز را دریافت می کنند، بیشتر از کسانی است که آن را دریافت نمی کنند.

شعار سال: بشیر حاجی بیگی افزود: دنیا به سمتی پیش می رود که تغییراتی در فرآیند اهدای خون صورت دهد، زیرا در گذشته اهدای کامل خون وجود داشت که امروزه این روش، در حال کم رنگ شدن است.

وی ادامه داد: با اهدای کامل خون، گلبول قرمز نیز دریافت می شد که امروزه تجویز و به کارگیری این ماده خونی، محافظه کارانه شده است، زیرا از طریق اهدای کامل خون، حجم بالایی از آنتی ژن ها منتقل می شود که همین مسئله باعث تضعیف بدن دهنده خون می شود.

حاجی بیگی افزود : ضمن اینکه تحقیقات نشان داده است که با انتقال گلبول قرمز به بدن دریافت کننده خون، میزان بستری و تخت روز بیمارستانی ۲ برابر و میزان انتقال عفونت ها ۵ برابر می شود و از سوی دیگر، میزان مرگ و میر در افرادی که گلبول قرمز را دریافت می کنند، بیشتر از کسانی است که آن را دریافت نمی کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : از همین رو، دنیا در بحث انتقال خون، نگاه محافظه کارانه به اهدای کامل خون دارد که سازمان انتقال خون ایران نیز به دنبال اجرای چنین سیاستی در برنامه های سازمان انتقال خون کشور است. در این زمینه می بایست فرهنگ سازی در بین جامعه پزشکی و مردم صورت بگیرد و این موضوع، به عنوان یک مطالبه مطرح شود، به عبارت دیگر اهدای اجزای خون به جای اهدای کامل خون، یکی از سیاست ها و اهدافی است که در دستور کار سازمان انتقال خون ایران قرار دارد.

وی افزود: همچنین از برنامه ها و سیاست های سازمان انتقال خون ایران این است که مصرف گلبول قرمز و اهدای کامل خون، محدودتر شود زیرا، می خواهد زمینه اهدای مستقیم پلاکت و پلاسما را فراهم کند.

حاجی بیگی گفت : برای رسیدن به مقوله مهم انتقال خون محافظه کارانه و مدیریت خون بیمار باید نگاه جامعه پزشکی را نسبت به تجویز خون، میزان آن و نحوه جراحی با توجه به مصرف خون، تغییر داده به همین منظور موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون مجموعه ای از پروژه های تحقیقاتی را تعریف کرده است که با گسترش مطالعات مبتنی بر شواهد و کاربردی در مراکز درمانی و بیمارستان ها، استفاده از شیوه جراحی بدون انتقال خون و استفاده از خون خود بیمار(اتوترانسفیوژن)، درمان کم خونی قبل از عمل و در قالب پروژه های کاربردی، بتوان این فرهنگ جدید و ادبیات محافظه کارانه انتقال خون را در جامعه پزشکی نهادینه کرد.

اهدای پلاکت

وی گفت: مصرف پلاکت به شدت در جوامع انسانی رو به افزایش است و دلیل آن هم، موضوع سالمندان و گسترش بیماری های بدخیم همچون مغز و استخوان است.

حاجی بیگی ادامه داد: در روش سنتی تهیه فرآورده پلاکت برای دریافت یک واحد پلاکت می بایست پلاکت شش اهدا کننده را دریافت کنیم، به همین خاطر دنیا به سمت اهدای مستقیم پلاکت می رود، به طوری که در کشورهای اروپایی، بالای ۸۰ درصد پلاکت به صورت مستقیم تأمین می شود.

وی افزود: در این زمینه سازمان انتقال خون ایران نیز به موفقیت هایی دست یافته است به طوری که در مورد پلاکت تک واحدی در استان تهران روزانه ۴۰ واحد از این طریق تأمین می شود که معادل ۲۴۰ واحد پلاکت معمولی است، از فواید اهدای مستقیم پلاکت از طریق فرزیس(در این روش اجزای مورد نظر خون جدا و باقی خون به بدن اهدا کننده باز گردانده می شود) این است که بیمار به جای مواجهه با پلاکت شش نفر مختلف فقط با پلاکت یک نفر مواجه می شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد:با یک بار تزریق می تواند جایگزین شش بار تزریق پلاکت رندوم شود و کمک بررسی سیستم سازگاری نسجی (HLA) می توان از پلاکت سازگار برای بیمار استفاده کرد که دستاورد بزرگی در بهبود بیماران است، همچنین ثروت آفرینی در بدنه درمان از دیگر فواید این روش است.

وی اعلام کرد: هم اکنون آمار تولید پلاکت در ایران از ۴۰۰هزار واحد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسیده که قرار است این رقم را ۱۰۰ هزار واحد افزایش یابد.

حاجی بیگی گفت :امروز سازمان انتقال خون ایران به کیفیت و بهینه سازی مصرف خون و کمک به چرخه اقتصاد سلامت می‌اندیشد و با تلاش کارکنان و متخصصان و همت اهدا کنندگان، خطر صفر انتقال خون و مصرف بهینه آن را در چشم انداز خود دارد.

در ۱۵ استان کشور امکان اهدای مستقیم پلاسما وجود دارد

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : هم اکنون زیرساخت ها برای اجرای برنامه های انتقال خون در کشور فراهم شده است و در حال حاضر در ۱۵ استان کشور امکان اهدای مستقیم پلاسما وجود دارد، باید توجه داشت در تأمین پلاسما از اهدای کامل خون، میزان هدرروی پلاسما زیاد است، از همین رو باید اهدای مستقیم پلاسما و پلاکت را ترویج شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دارو و سلامت ، تاریخ انتشار 26 شهریور 98، کد خبر: 22228، www.phana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
0
چه جالب به این شکل خیلی ها می تونن خون بدن به نظرم خیلی بهتر از شکل عادی خون دادن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین