پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۹۲۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پشت پرده فشارها روی نمایندگان مجلس برای باز پس گیری امضای خود از طرح سوال از رئیس جمهور را افشا کرد.

شعار سال: مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تشریح تلاش‌های نمایندگان برای سوال از آقای رییس‌جمهور در رابطه با مشکلات فراوان اقتصادی ایجاد شده و موانع آن پرداخت.

وی با اشاره لابی‌گری سنگین دولت برای از حد نصاب انداختن امضاهای سوال از رییس‌جمهور و در توضیح سازوکار قانونی برای این امر گفت: من شش ماه است برای این کار تلاش می‌کنم؛ مکانیزم سوال این است که اگر حداقل یک چهارم نماینده‌های مجلس از رییس‌جمهور سوال داشته باشند و امضا کنند و سوال را به هیأت رییسه تحویل دهند، رییس مجلس ابتدا آن را به کمیسیون مربوطه ارجاع دهد و کمیسیون با ریاست‌جمهوری مکاتبه کند.

ذوالنوری ادامه داد: از زمانی که این سوال به کمیسیون ارجاع می‌شود به مدت یک هفته باید نمایندگان رییس‌جمهور بیایند با نماینده امضاء کنندگان سوال جلسه بگذارند. اگر این نمایندگان قانع شدند که موضوع تمام می‌شود اما اگر طی این یک هفته قانع نشدند و همچنان یک چهارم نمایندگان بر سوال باقی ماندند، می‌بایست سوال توسط رییس مجلس در کف مجلس اعلام وصول شده و به آقای رییس جمهور ارجاع شود.

وی در ادامه اظهار داشت: بعد از این ارجاع رییس‌جمهور یک ماه فرصت دارد تا به مجلس بیاید و به نماینده‌ها پاسخ دهد؛ در دور اول برای اینکه این اتفاق نیفتد نمایندگان وی تشریف آوردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دکتر سیف رییس بانک مرکزی، دکتر رحمانی فضلی وزیرکشور، همچنین از وزارت اقتصاد، وزارت کار، مرکز آمار ایران و آقای امیری معاون پارلمانی و خانم جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور، همگی آمدند. حدود پنج ساعت بحث کردیم اما قانع نشدیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی با توضیح دور دوم تلاش‌ها برای پاسخگویی دولت به نمایندگان مردم گفت: من مجددا سوال را طرح کردم و دوباره نفر به نفر تعهد اخلاقی گرفتم که اگر می‌خواهید بعدا امضایتان را پس بگیرید امضا نکنید. نماینده‌ها تعهد اخلاقی داده و 93 نفر امضا کردند درحالی‌که یک چهارم نمایندگان مجلس 73 نفر است.

ذوالنوری اضافه کرد: این‌بار رییس‌جمهور نماینده معرفی نکرد. وی به دلیل این که طی یک هفته نماینده معرفی نکرده و از این حق استفاده نکرده بود، رییس مجلس می‌بایست آن را اعلام وصول می‌کرد.

وی در انتقاد از عملکرد غیرقانونی رییس‌مجلس افزود: متاسفانه 22 فروردین باید این سوال در کف مجلس اعلام وصول میشد و ما نیز مرتب این را پیگیری می‌کردیم اما هیات رییسه اعلام وصول نکرد در واقع هم دولت و هم مجلس مدت چند ماه اصل 85 قانون اساسی و ماده 212 آیین‌نامه داخلی مجلس را زیر پا گذاشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اذعان داشت: بنابراین دوستان‌مان را فعال کردیم و از تریبون مجلس به رییس و هیات رییسه هشدار قانونی دادیم. نهایتا در این فضا رییس‌جمهور مجبور شد نماینده معرفی کند.

وی با افشای فشارهای شدید دولت به نمایندگان سوال کننده اظهار داشت: نمایندگان رییس‌جمهور عبارت بودند از نهاوندیان معاون اقتصادی، دکتر امیری معاون پارلمانی، ربیعی وزیر کار، کرباسیان وزیر اقتصاد، آوایی وزیر دادگستری و معاون برنامه و بودجه که اینها تشریف آوردند و مدیرکل‌هایشان نیز بودند.

ذوالنوری بیان کرد: بیش از سه ساعت بحث شد اما نمایندگان مجلس قانع نشدند. آقایان در این یک هفته‌ای که وقت داشتند مجددا بسیج شدند تا نمایندگان را وادار به انصراف کنند؛ آنقدر فشار روی نماینده‌ها بود که من یاد کربلای چهار و کربلای 5 و بدر و خیبر و آتش تهیه دشمن افتادم که بر سر رزمنده‌ها آتش می‌ریخت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزرا، مدیرکل‌ها و استاندارها بسیج شده بودند؛ معاونین پارلمانی وزرا بسیج شده بودند و حتی یک نماینده اگر لازم شد اسم هم می‌برم- می‌گفت: «اینها به شهر ما رفتند. خانم‌های مورد اعتماد مردم را وادار کردند تا بیایند پیش مادر من. آنقدر روی فکر او کار کردند که به بچه‌ات -که نماینده مجلس است- بگو امضایش را پس بگیرد تا اینکه مادرم گفت شیرم را حلالت نمی‌کنم اگر امضایت را پس نگیری

ذوالنوری در ادامه‌ی تشریح مشکلاتی که برای نمایندگان سوال‌کننده ایجاد کرده بودند گفت: یکبار ساعت سه شب نماینده‌ای با من تماس گرفت که «آقای ذوالنور؛ استاندار در به در دنبال من می‌گردد. من یک تکه فرش یک متر و نیمی برداشتم و به بیرون تهران رفتم تا یک گوشه‌ای شب را به صبح برسانم تا اینها مرا رها کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: نماینده دیگری زنگ زد که استاندار نیمه شب به خانه من آمده. به او می‌گویم آقای استاندار من فردا جلسه علنی دارم. می‌گوید من در خانه‌ات هستم و تا وقتی امضایت را پس نگیری نمی‌روم!

وی با انتقاد شدید از وضع موجود خاطر نشان کرد: مردم مشکلات زیادی دارند و رییس‌جمهور باید پاسخگو باشد. من در یک مصاحبه دیگر هم گفتم که رییس جمهور، دولت، وزرا و استاندارهایش اینقدر که برای پس گرفتن امضای نمایندگان وقت گذاشتند اگر برای حل مشکل سکه و دلار و ارز و بیکاری جوانان وقت می‌گذاشتند ما این بدبختی را در کشور نداشتیم.

این نماینده مجلس بیان داشت: به هرحال به روز سه شنبه رسیدیم که پایان آن یک هفته مهلت بود و مجددا در مجلس جلسه تشکیل شد. جناب امیرآبادی هم به نمایندگی از هیأت رییسه و مسئول سوالات در هیأت رییسه تشریف داشتند؛ حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور با نیروهایشان تشریف آورده بودند.

ذوالنوری افزود: آقایان برای جمع بندی امضاهای موجود در پایان وقت قانونی و تعیین وضعیت سوال که از حد نصاب افتاده است یا نه، 25 برگه نشان دادند که 25 نماینده از 93 نفر سوال‌کننده انصراف داده‌اند. این خیلی عجیب بود اما از آن طرف آنها نمی‌دانستند ما چه کرده‌ایم. با وجود پنهان‌کاری آقای امیری و معاونین‌شان از طریقی متوجه شده بودم چه نمایندگانی مجبور به پس گرفتن امضایشان شده‌اند.

عضو کمیسیون امینت ملی در ادامه گفت: آقایان فکر کردند پیروز شده‌اند و گفتند چند بار به شما گفتیم بیایید دوستانه تمامش کنیم تا اینطوری نشود و ما می‌دانستیم نماینده‌ها امضای‌شان را پس می‌گیرند و درواقع می‌خواستند بگویند شماها خودتان را خراب کردید، وقتی حرفهایشان تمام شد 14 برگه مقابل‌شان گذاشتم از همان‌هایی که انصراف داده بودند و دوباره امضایشان را گرفته بودم. به این ترتیب که یک برگه تایپ کرده و برای امضا به آن ها داده بودم.

وی اظهار داشت: در برگه نوشته شده بود «من فلانی، نماینده فلان‌جا اعلام می‌کنم بر امضای خود بر سوال از رییس‌جمهور باقی هستم و هر برگه‌ای، هر سندی و هر مدرکی مبنی بر پس گرفتن امضای خودم، به هر تاریخی که باشد را باطل و فاقد اعتبار اعلام می‌کنم» این‌ها امضا شده بود و ما این 14 تا برگه را رو کردیم. بنابراین تنها 11 امضا از آن 93 نفر کسر شد و الحمدلله سوال از نصاب نیفتاد. بنابراین صبح چهارشنبه سوال اعلام وصول گردید و همان روز برای آقای رییس‌جمهور ارسال شد.

ذوالنوری در پایان خاطر نشان کرد: اگر عالم و آدم بسیج شوند که نمایندگان امضای خود را پس بگیرند و اگر از این 82 نفر سوال‌کننده 81 نفر هم امضا را پس بگیرند و فقط بنده بمانم باز هم آقای رییس‌جمهور باید به مجلس بیاید و پاسخگو باشد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ایسکانیوز، تاریخ انتشار 14 مرداد 97، کد مطلب: 964053، www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین