پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۷۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
مدیر امور منابع آب جویبار ، قائمشهر و سوادکوه گفت: با وجود اطلاع رسانی های گسترده تنها ۵۰۰ هکتار به کشت جایگزین روی آوردند که امیدواریم در سال زراعی سال آینده بیشتر به این نکته اهتمام داشته باشند.

شعارسال: مدیر امور منابع آب جویبار ، قائمشهر و سوادکوه از کشت جایگزین دوم در ۵۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان جویبار خبر داد.

هادی نیک اختر با اعلام اینکه ۶ ماه قبل ازشروع کشت ، اطلاع رسانی در خصوص مدیریت بحران آب در سطح روستاهای شهرستان جویبار آغاز شد گفت: با وجود اطلاع رسانی های گسترده تنها ۵۰۰ هکتار به کشت جایگزین روی آوردند که امیدواریم در سال زراعی سال آینده بیشتر به این نکته اهتمام داشته باشند.

وی سال زراعی ۹۷ را سال بحران کم آبی برای شهرستان جویبار هم در حوزه آب شرب و کشاورزی بیان کردو اظهار داشت: نوبت بندی آب از ماه اسفند آغاز و تخم و شیار زمین های شالیزاری نیز یک ماه زودتر انجام شد و با اجرای این مدیریت صحیح بر منابع آب ، ۳۰ درصد ازآماده سازی اراضی شالیزاری از آب به هنگام رودخانه ها و سطحی بهره مند شدند.

نیک اختر بااعلام اینکه سال گذشته ۵ آبندان لایروبی انجام شد ، بیان کرد: از این تعداد۲ مورد آن از منابع دولتی و ۳ آب بندان از طریق مشارکت های مردمی لایروبی آن صورت گرفته است وسال گذشته مبلغ ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از محل مشارکت های مردمی برای لایروبی آبندان ها در جویبار هزینه شده است .

مدیر آب منطقه ای قائمشهر و سوادکوه به برگزاری جلسات مدیریت بحران هر دوهفته اشاره کرد و افزود: در این نشست ها اقدامات‌تعیین و تکلیف وضعیت آب مورد بررسی قرار می گیرد و خوشبختانه توانستیم بحران زراعی سالجاری را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جدید به دلیل کمبود آب سد شهید رجایی عملا به ۲ هزارو ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان آبرسانی نشد، اظهار داشت : با نصب و راه اندازی ۲ دستگاه موتور پمپ در منطقه اجا آبندان با هزینه ۹۰۰ میلیون تومان این اراضی از صددرصد خشک سالی نجات یافتند.

نیک اختر درادامه با اعلام اینکه ۶۰۰هکتار از اراضی شالیزاری روستاهای اسماعیل کلای کوچک ، بیزکی ، چلمیون و بخشی از روستای فوتم نیز درگیر شدید کم آبی بودند ، تصریح کرد: مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان برای احیاء کانال زهکش هزینه شدو ۵۰۰ لیتر آب از طریق زهکش به این روستاهها انتقال شد و چالش کمبود آب در این مناطق برطرف شد.

وی بیان کرد: خوشبختانه با انجام تهمیدات به موقع ۴ هزار هکتار از ۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری که در بحران شدید کم آبی قرارداشتند موردمدیریت صحیح منابع قرار و بحران خشکسالی را پشت سر گذاشتند.

وی به وجود ۶۰ قطعه آب بندان با مساحت ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار در شهرستان جویبار اشاره کردو گفت: حجم ذخیره آب این آب بندان ها ۶۰ میلیون متر مکعب بوده که ۶ هزارو ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان تامین آب می شود.مدیر آب منطقه ای جویبار از وجود ۶ هزارو ۳۴۲ حلقه چاه مجاز در این شهرستان خبردادو افزود:از این حلقه چاههای مجاز در شهرستان جویبار ۱۰ میلیون متر مکعب استحصال می شود.

وی اظهار داشت : تمام شواهد و قراین براین است در سال گذشته با ۲۰ درصد کاهش بارندگی و ۴۰ درصد کاهش آورد رودخانه ها مواجه بودیم‌و سطح حوزه برفگیر از ۱۳ هزار کیلومتر مربع به ۳ هزار کیلومتر مربع کاهش داشته است.‌

نیک اختر به کاهش شدید سفره آب های زیر زمینی اشاره کردو گفت: این مسئله در آینده نزدیک این منطقه را با چالش جدی کم آبی مواجه خواهد کرد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار27مرداد 97، کدمطلب: 4377841، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
ا.ف75
واقعا ای کاش روز به روز در صنعت کشاورزی به سمت مکانیزه شدن پیش بریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین