پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۸۱۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
رئيس اداره آموزش پیش‌دبستانی استان مرکزی می‌گوید: بر اساس دستور وزارتی مورخ 25 شهریور سال 96 هرگونه آموزش اعداد و حروف الفبا در دوره پیش‌دبستانی ممنوع است و نوآموزان در این دوره باید مهارت‌های زندگی، مسئولیت‌پذیری، نظم، مشارکت جمعی و فعالیت در گروه را فرا بگیرند.

شعار سال: فصل تابستان رو به پایان است و کم کم بوی مهر و سال تحصیلی جدید به مشام می‌رسدثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس تقریبا به اتمام رسیده و والدین و دانش‌آموزان خود را برای شروع سال تحصیلی جدید آماده می‌کنند.

هرساله با شروع سال تحصیلی جدید آنچه بیش از همه خبرساز بوده و شور و شوق دیگری دارد، حضور پیش‌دبستانی‌ها و کلاس اولی‌ها در مراکز پیش‌دبستانی و مدارس است که به منظور آشنایی با وضعیت پیش‌دبستانی‌ها با شیما پورزندی رئیس اداره آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی به گفت‌وگو نشستیم که ادامه می‌خوانید.

آیا آموزش حروف الفبا در دوره پیش‌دبستانی وجاهت قانونی دارد؟

پورزندی: بر اساس دستور وزارتی مورخ 25 شهریور سال 96 هرگونه آموزش اعداد و حروف الفبا در دوره پیش‌دبستانی ممنوع است و نوآموزان در این دوره باید مهارت‌های زندگی، مسئولیت‌پذیری، نظم، مشارکت جمعی و فعالیت در گروه را فرا بگیرند.

آموزش الفبا در دوره پیش‌دبستانی با توجه به تکرار آموزش اعداد و الفبا در کلاس اول، کودک را دچار دلزدگی و خستگی می‌کند.

در سال تحصیلی جدید چه طرح‌های جدیدی برای اجرا در دوره پیش‌دبستانی پیش‌بینی شده است؟

پورزندی: به دنبال استفاده از ابزارهایی هستیم که تقویت کننده‌ عصب و عضلات نوآموزان بوده و مبتنی بر دست ورزی است، هدف ما این است که از محتوای کتاب فاصله گرفته و بازی و دست‌ورزی مهارت‌ها را در نوآموزان شکل دهیم.

ما می‌خواهیم فضای کلاس درس فضایی سرشار از نشاط باشد و نوآموزان نقش‌های خود را در قالب بازی و سرگرمی فرا بگیرند، برای همین امسال در کنار کتب، استفاده ابزار را نیز در دستور کار قرار دادیم. طرح نقالی که در سال گذشته برای اولین بار در استان مرکزی انجام شد، امسال هم اجرایی می‌شود، سال گذشته در قالب شاهنامه‌خوانی رشد زبان‌شناسی نوآموزان و تقویت هویت اسلامی و ایرانی نوآموزان شکل گرفت، امسال نقالی با موضوع آزاد اجرا می‌گردد تا قدمی هر چند اندک در راستای رشد زبان‌شناسی، آموزش مفاهیم اساسی زندگی، تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی برداریم.

برنامه‌های پیش‌بینی شده برای جذب حداکثری نوآموزان استان در سال جدید چیست؟

پورزندی: با مراکز بهداشت هماهنگی‌های لازم برای حضور مربیان و دریافت اطلاعات نوآموزان انجام شده است، همچنین پیگیر بحث مدیریت یکپارچه در راستای یکسان‌سازی آموزش‌های پیش از دبستان هستیم.

چاپ و توزیع گواهینامه‌های پایان دوره با هولوگرام به منظور دریافت آمار دقیق از نوآموزان بازمانده از دوره‌ یک‌ساله پیش‌دبستانی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش برای جذب حداکثری نوآموزان است.

اهمیت سنجش نوآموزان در آموزش نوآموزان چیست؟

پورزندی: با توجه به اهمیت سنجش نوآموزان در دوره‌ پیش‌دبستانی به همه‌ موسسان تأکید شد که هر نوآموزی که در سامانه سناد ثبت‌نام می‌کنند برای دریافت نوبت سنجش اقدام شود تا اگر کودکی دچار اختلال یا موارد دیگر تشخیص داده شود یک‌سال پیش‌دبستانی فرصتی باشد تا نوآموزان مهارت‌ها را بیاموزند و از تکرار پایه در پایه اول جلوگیری شود.

ما انتظار داریم در سال‌های آتی سنجش از بد ورود به دبستان به پیش‌دبستانی منتقل شود، در این راستا شهرستان محلات گامی بسیار خوبی برداشته، به‌طوری که می‌توانیم در این منطقه ادعا کنیم که 95 درصد سنجش در دوره‌ پیش‌دبستانی صورت می‌گیرد.

نقش بازی در دوره پیش‌دبستانی تا چه اندازه در شخصیت دانش‌آموز مهم است؟

پورزندی: بازی مهم‌ترین فعالیت و کار کودک به حساب می‌آید و با بازی است که کودک یاد می‌گیرد که خود را برای نقش‌های بزرگسالی آماده کند، به طور کلی بازی قدر‌مندترین ابزار در رشد همه‌جانبه کودک است.

کودک در زمان بازی استرس و اضطراب خود را فراموش ‌می‌کند و به پیشرفت‌های قابل توجهی در آموزش دست می‌یابد، در دوره‌ پیش‌دبستانی می‌توان از انواع و اقسام بازی‌ها در راستای اجتماعی کردن، آموزش اخلاق، مسئولیت‌پذیری به کودک استفاده کرد.

تکمیل پازل، بازی‌های حل مسئله، کمک به دوست، بازی با شن، نقاشی کردن، حدس زدن کلمات و ... همه از بازی‌های مناسب این گروه سنی است، یکی از بهترین ابزارهای مورد استفاده قصه‌گویی است، که منجر به رشد تکلم کودکان می‌شود که مربیان می‌توانند از آن به عنوان یک ابزار مهم بهره ببرند.

آموزش اصولی نیروهای پیش‌دبستانی تا چه حد جدی گرفته می‌شود؟

پورزندی: مربی پیش‌دبستانی باید به انواع مهارت‌ها تسلط کافی داشته و خلاق باشد، او باید اهداف دوره پیش‌دبستانی را بشناسد و زمینه را برای آموزش اهداف به کودکان به شیوه غیرمستقیم فراهم کند. در این راستا آموزش اصولی نیروها بسیار اهمیت دارد، در وهله اول باید نیازسنجی برای آموزش به طور کامل و دقیق صورت پذیرد، سپس با توجه به نیازسنجی صورت گرفته دوره‌های آموزش مربی برگزار شود. هر ساله 24 ساعت دوره برای مربیان در نظر گرفته می‌شود و کارگاه‌های مختلف در تکمیل این دوره‌ها در کنار مربیان خواهد بود.

تحصیلات مربیان که مرتبط با کار در دوره‌ پیش‌دبستانی باشد در اولویت قرار دارد وحدالمعقول از حضور مربیان جدید با مدارک غیرمرتبط جلوگیری به عمل می‌آید.

مربی باید به تفاوت‌های فردی نوآموزان آگاه باشد و به این امر مهم توجه ویژه کند، در نهایت آنکه تعلیم و تربیت در وهله اول نیازمند توسعه پیش‌دبستانی است و برای اینکه کودک ابتدایی بتواند خوب رشد کند، باید به دوره پیش‌دبستانی توجه ویژه کرد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 25 مرداد 97، کد مطلب: 13970525000077، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین