پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۲۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۴
در مورد خصوصی سازی و تبعات منفی آن آنچنان گفته شده که شاید پرداختن مجدد به این موضوع و بررسی عواقب ناخوشایند آن از تکرار نیز عبور کرده باشد.

شعارسال: ماهنامه جهان پتروشیمی نوشت:در مورد خصوصی سازی و تبعات منفی آن آنچنان گفته شده که شاید پرداختن مجدد به این موضوع و بررسی عواقب ناخوشایند آن از تکرار نیز عبور کرده باشد. اما آنچه دراین میان حائز اهمیت است نبود آماری از موفقیت و یا عدم موفقیت خصوصی سازی در صنایع کشور بالاخص صنعت پتروشیمی است. صنعتی که قرار بود در آرزوهای نگاشته شده در قالب برنامه پنجم و ششم توسعه به ابرقدرت منطقه بدل شود این روزها با مشکلاتی چون رانت‌ها و فسادهای مالی مختلف دست به گریبان است. هر روز از گوشه و کنار این صنعت خبر از اختلاس و دست داشتن برخی از فعالان این صنعت در سودهای غیرقانونی کلان می‌رسد و آنچنان روبه افزایش است که دیگر ازخبرسازی رقم‌های میلیاردی کوچک در رسانه‌ها و حتی تلاش برای اطلاع رسانی عمومی آن خودداری می‌شود.

این روزهای صنعت پتروشیمی شاید به تعبیری تاریک ترین روزهای این صنعت باشد. صنعتی که امیدهای زیادی به آن بسته شده بود تا شاید حداقل آن بتواند نام ایران و ایرانی را در منطقه و دنیا مطرح کند. اگرچه صنعت پتروشیمی ایران در دنیا برای خود نامی دست وپا کرده است اما قطعا تمام کارشناسان به این نکته باور دارند که ایران به غول منطقه دراین بخش بدل نشده و هنوز هم برای رسیدن به این جایگاه راهی دشواردرپیش دارد.

اما دراین بین خصوصی سازی شاید به تعبیری بلای جان این صنعت بوده است. چراکه دولت اگرچه در ظاهردست از پتروشیمی ها با واگذاری ها شسته اما در واقعیت با آوردن بندهایی در قراردادهای واگذاری و همچنین گرفتن تعهد از خصوصی‌ها مبنی برنگه‌داشت نیروی انسانی فعال دراین مجتمع‌ها و واگذاری این گرفتاری‌ها به این بخش راه نفس کشیدن این فعالان را به طور کامل بست و درنهایت تنها نتیجه اظهارات گاه و بیگاه مسوولان نفتی از عدم مسوولیت پذیری خصوصی‌ها و ناتوانی آنها در اداره صنعت پتروشیمی است. اما دراین بین جای یک نکته خالی است و آنهم ارائه آمار و ارقامی است که تمام زوایای ریزو درشت این واگذاری و نتیجه آن را مشخص کند. شاید وقت آن رسیده باشد که تیمی کارشناسانه با حضور دلسوزان این صنعت و بدون هیچگونه نگاه سیاسی تشکیل گردد و با بررسی تمام جوانب این واگذاری به مشکلات و دغدغه ها بپردازد و تلاش گردد تا مشکلات قانونی و اجرائی را برطرف سازد. چراکه اگر از همین امروز هم تلاش برای بهبود شرایط این صنعت آغاز شود بازهم یک روز جلوتر از ویرانی قدم برداشته ایم. چراکه وضعیت امروز صنعت پتروشیمی که بلای جان طرح‌های در دست اجرا نیز شده است آینده این صنعت را به شدت تهدید می‌کند. به هرحال باید باشند کسانی که به این سوال‌ها پاسخ دهند که به راستی خصوصی سازی با صنعت پتروشیمی چه کرده است؟ و یا کدام یک از بخش‌ها مقصر وضعیت امروز این صنعت هستند؟ دولت با قوانین یک طرفه و خودخواهانه اش مقصر است و یا خصوصی‌هایی که با نمائی رنگین از درآمدهای کلان این صنعت و بدون پشتوانه کارشناسی و بررسی قوانین دست و پاگیر دولت با هزار امید و آرزو یک مجتمع را خریده اند؟


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازوب سایت خبری نفتی ها ، تاریخ انتشار: 27 مرداد 1397 ، کدخبر3360: ،www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
ا.ف75
همش دنبال مقصر نباشیم! هیچ وقت همفکری درست و حسابی برای حل مشکل نداشتیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین