پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۵۰۷۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
با وجود کاهش رسمی نرخ سود سپرده‌ها در سال گذشته، در عمل به دلیل عدم جذابیت این نرخ برای سپرده‌گذاران و با توجه به بازده مورد انتظار بازار دارایی‌ها، همواره رقابتی بین بانک‌ها برای پرداخت سودهای بیشتر به سپرده‌ها و پرداخت سودهای روزشمار با نرخ بالا به سپرده‌های کوتاه‌مدت و تسهیل تبدیل سپرده‌های بلندمدت به سپرده دیداری وجود داشته است

شعارسال:با وجود کاهش رسمی نرخ سود سپرده‌ها در سال گذشته، در عمل به دلیل عدم جذابیت این نرخ برای سپرده‌گذاران و با توجه به بازده مورد انتظار بازار دارایی‌ها، همواره رقابتی بین بانک‌ها برای پرداخت سودهای بیشتر به سپرده‌ها و پرداخت سودهای روزشمار با نرخ بالا به سپرده‌های کوتاه‌مدت و تسهیل تبدیل سپرده‌های بلندمدت به سپرده دیداری وجود داشته است.

در این بین، مشکلات ترازنامه‌ای و ریسک نقدینگی بانک‌ها، انگیزه پرداخت سودهای بالا به رغم ممنوعیت را برای بانک‌ها افزایش داده است. در حال حاضر نیز احتمال خروج سپرده‌ها و سرریز شدن آن به سوی بازار دارایی‌هایی نظیر ارز و سکه وجود دارد.

این مسئله، شرایط دشواری به وجود آورده است. زیرا در صورت تثبیت نرخ سود رسمی در سطح فعلی، بانک‌ها با مشکل خروج سپرده مواجه شده و در صورت افزایش رسمی نرخ سود، هزینه همه بانک‌ها افزایش یافته و از طرف دیگر هزینه تمام شده دسترسی به تسهیلات برای بخش واقعی افزایش می‌یابد.

ریشه چالش فعلی، رشد بالای نقدینگی طی سال‌های گذشته، مشکلات ساختاری بانک‌ها و روند نامطلوب انتظارات شکل گرفته در اقتصاد است و لذا حل مشکل در گرو اصلاح ریشه‌های آن است.

توصیه‌هایی در این شرایط می‌توان مطرح کرد از جمله رفع ممنوعیت سپرده‌گذاری بالای یک سال و افزایش سود سپرده‌های بلندمدت. البته شاید این مسئله مشکل چندانی را حل نکند. زیرا بدون اصلاحات ساختاری در نظام بانکی و تعیین تکلیف بانک‌های مشکل‌دار و تقویت ابزارهای نظارتی، همواره زمینه رقابت بر ای پرداخت سودهای غیرمتعارف و به تعویق انداختن مشکلات و انتقال مشکلات بانک‌ها به بانک مرکزی وجود خواهد داشت.

لذا، چاره‌ای جز مدیریت نقدینگی و اصلاح ساختار نظام بانکی و تعیین تکلیف بانک‌ها وجود ندارد. در این جا می‌توان افزود اقداماتی مانند انتشار اوراق بابت پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها و همچنین بدهی دولت به پیمانکاران می‌تواند به کاهش مشکلات ترازنامه‌ای بانک‌ها کمک کند. از این طریق انگیزه بانک‌ها برای ورود به مسابقه افزایش سود و به ویژه پدیده پرداخت سودهای بالای روزشمار، تا حدودی کاهش خواهد یافت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تجارت نیوز، تاریخ انتشار29 مرداد97،کدخبر: 290321،tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
0
0
ا.ف75
این افزایش سود ها یعنی خودکشی در زمینه اقتصادی! با این تورم میخواین چیکار کنین؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین