پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
بارگیری تانکرهای آب برای معادن شن و ماسه، آن هم از قنات دولت آباد در این هیاهوی کم آبی‌، موضوعی است که مسئولان استان یزد و شهرستان مهریز باید به سرعت به آن رسیدگی کنند.

شعار سال: در شرایطی که مردم برخی مناطق شهری و بسیاری از روستاهای مهریز با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و در بسیاری از روستاها حتی آب شرب و بهداشتی وجود ندارد، این روزها آب شرب قنات دولت آباد برای استفاده معادن شن و ماسه به فروش می‌رسد.

پارک شهرک ولی‌عصر(عج) مهریز به عنوان یکی از اولین پارک های شهرستان با دارا بودن چشمه دائمی قنات دولت آباد و یکی از بکرترین پارک های مهریز، روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد.

در چند سال اخیر بخشی از آب روان که از قنات دولت آباد به این پارک می‌رسید توسط اداره آب و فاضلاب شهری خریداری و در مواقع ضروری برای جبران کم آبی، به آب شرب شهر افزوده می‌شد.

این اقدام به ویژه در مقاطعی که بحران بی‌آبی شدت می‌گیرد، لازم و ضروری است اما امروز در حالی که رسانه‌ها و مسئولان مدام از بحران خشکسالی در مهریز و روستاهای آن خبر می‌دهند، آب این قنات با بی‌تدبیری مسئولان، در بالا دست پارک و در مجاورت دانشگاه آزاد اسلامی به مخازن تانکرها منتقل شده و به فروش می‌رسد.

پارک ولی عصر (ع) یکی از زیباترین و سرسبزترین درختان استان یزد و شهرستان مهریز بود و وجود درختان بید مجنون، توت و انار، بر زیبایی‌های این پارک افزوده بود و در گرمای داغ و سوزان تابستان‌های این خطه کویری، مکانی امن و دنج و فرح‌بخش برای مردم بود و حتی برخی‌ها از مرکز استان برای گذراندن ساعتی از روزهای تعطیل خود به این پارک می‌آمدند.

اما اکنون برداشت از آب جاری در جوی‌های این پارک و فروش آن به معادن شن و ماسه، باعث خشکی بی‌سابقه درختان بید، شمشاد و دیگر درختان کهنسال پارک شده است.

فضای سبز میادن زکات و نماز هم خشک شد

همچنین چمن و فضای سبز میادین زکات و نماز و پارک که با بیت‌المال و زحمات مسئولان و مردم به به شرایط خوبی رسیده بود، این روزها رو به نابودی می‌رود.

این رویدادها در شرایط بی‌آبی مهریز، موجب نارضایتی عموم شهروندان شده و مردم از اینکه فضای سبز مورد استفاده آنها اینگونه مورد بی‌مهری قرار گرفته ناراحت هستند.

همین نارضایتی سبب شده که آنها درخواست‌های مکرر خود را در قالب یک مطالبه عمومی هم به رسانه‌ها و هم به ادارات و دستگاه‌های مربوطه انتقال انتقال دهند.


شهروندان مهریز خواستار پیگیری موضوع توسط مسئولان هستند

یکی از شهروندان مهریز که در جوار این پارک زندگی می‌کند، اظهار داشت: ما از زمان کاشت درختان در این پارک و احداث آن، شاهد زحمات مردم و مسئولان بودیم اما اکنون خشک شدن این درختان در سایه بی‌تدبیری مسئولان و عدم نظارت آنها، فضای بدی در منطقه ایجاد کرده است.

ابوالفضل زارع زاده ادامه داد: ما درخواست خود را به فرمانداری و شهرداری ارسال کردیم و موضوع را گزارش دادیم اما هنوز هیچ اقدامی برای جلوگیری از برداشت آب انجام نشده و این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد در این وانفسای بی‌آبی، کم کاری و بی‌مسئولیتی بین شهرداری و آب و فاضلاب دست به دست می‌شود و دستگاه ارشد شهرستان یعنی فرمانداری نیز به این موضوع ورود نکرده است.

زارع زاده یادآور شد: از پرس و جویی که از رانندگان تانکرهای آب داشتیم، متوجه شدیم که آب بیشتر این تانکرها، به معادن شن و ماسه‌ای فروخته می‌شود.

تعداد دیگری از اهالی مهریز نیز مراتب نگرانی و نارضایتی خود را از این موضوع اعلام کرده و خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر به این موضوع از سوی شهرداری، آبفای مهریز و فرمانداری شده‌اند.


به نظر می‌رسد در این شرایط بی‌آبی و خشکیده شدن باغ‌های باغ‌شهر مهریز که روزگاری از آن به عنوان شهرستان ییلاقی استان یزد یاد می‌شد، باید بین معدن و فضای سبز، فضای سبز را انتخاب کرد.

در شرایطی که همه مسئولان و متولیان امر از مردم توقع و انتظار صرفه‌جویی در مصرف آب را دارند و مدام در این زمینه تذکر می‌دهند، آیا بهتر نیست در این زمینه نیز مصرف آب مدیریت شود تا درختانی که سال‌ها برای آنها زحمت کشیده شده و آب زیادی صرف شده تا به این سن برسند، اکنون با یک بی‌تدبیری خشک نشوند.

معادن در بی‌آبی تابستان از دپوی ماسه استفاده کنند

در شرایطی که معادن می‌توانند در این گرمای سوزای تابستان که بحران بی‌آبی را تشدید کرده است، از دپوهای ماسه خود استفاده کنند، شایسته نیست آب فضای سبز و آبی که در مواقع بحرانی به شبکه آب شرب شهرستان تزریق می‌شود، صرف استخراج شن و ماسه شود.


بسیاری از شهروندان مهریز معتقدند که کاهش دپوی ماسه را می‌توان جبران کرد، اما آیا جبران نابودی و خشک شدن درختانی که سالیان سال برای آن زحمت کشیده شده، امکان‌پذیر است؟!

مسئولان مهریز کوتاهی‌های خود را جبران کنند

البته مسئولیت این اتفاق را هیچ‌یک از دستگاه‌های بر عهده نگرفته‌اند اما به نظر می‌رسد در این زمینه شرکت آب و فاضلاب مهریز و شهرداری این شهر بیش از سایر دستگاه‌ها مسئولیت دارند و شایسته است با افزایش نظارت خود و بررسی این موضوع، کوتاهی خود را در خشکیده شدن بهترین و زیباترین فضای سبز مهریز تا دیرتر نشده، جبران کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 30 مرداد 97، کد مطلب: 4381285:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین