پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۳۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۸
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تشکیل شورای ساماندهی پایتخت و ارایه راهکارهای اجرایی برای ارتقای کیفیت زندگی در کلانشهر تهران و سیاستگذاری و نظارت بر تحقق برنامه های حفاظت از بافت ها و آثار تاریخی- فرهنگی از اقداماتی است که در شورای عالی معماری و شهرسازی انجام شده است.

شعارسال: محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی امروز ـ سه‌شنبه ـ در نشست خبری اظهار کرد: تشکیل شورای ساماندهی پایتخت و ارایه راهکارهای اجرایی برای ارتقای کیفیت زندگی در کلانشهر تهران، سیاستگذاری و نظارت بر تحقق برنامه های حفاظت از بافت ها و آثار تاریخی- فرهنگی همچون تجدیدنظر در طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، لغو مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهرسازی، پیگیری جلوگیری از تخریب کارخانه حریربافی چالوس، اصلاح طرح تعریض و تخریب محله باغی شهر قزوین و مصوبه حفاظت از گورستان های تاریخی از کارهای انجام شده است.

وی افزود: احیای طرح جامع سرزمین از طریق اقدام مشترک وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه کشور بعد از ۳ دهه از انجام اقدامات موازی با تدوین سند آمایش سرزمین کشور، ارتقای جایگاه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید و تمرکز بر سیاستگذاری و طرح موضوعات کلیدی توسعه، ایجاد فضای مشارکت و گفتگو تعامل با حرفه مندان از طریق انجمن صنفی و جامعه مهندسان مشاور بخشی از کارهایی است که در طی یکسال گذشته به سرانجام رسیدند.

به گفته ایزدی، تجدیدنظر در ساختار، محتوا و فرآیند برنامه ریزی و طرح ریزی شهری، توجه به ارتقای کیفی معماری از طریق تشکیل کمیته اعتلای معماری، برگزاری مسابقات معماری، مستندسازی و ترویج معماری خوب و اصلاح دستورالعمل ها و ضوابط ساختمانی از دیگر کارهایی است که انجام شد.

وی تهیه و تدوین دستورالعمل تشخیص بناهای شاخص و گردش کار تصویب آنها و نقد و آسیب شناسی نحوه تفکیک اراضی شهری در توده گذاری ۶۰-۴۰ را از دستاوردهای تجدیدنظر در ساختار، محتوا و فرایند برنامه ریزی و طرح ریزی شهری برشمرد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: ترویج گفتمان سازی به منظور افزایش مطالبه گری در جامعه، تقویت نظارت و پایش تحولات شهری از طریق حمایت از دیده بانان شهری، ارتقای نقش حرفه مندان از طریق پیوست ۶ قراردادهای تیپ ۱۲، تشکیل نهاد برنامه ریزی و توسعه در کلانشهرها از جمله در تهران، کرج، اصفهان و همدان در یکساله دولت دوازدهم انجام شد.

ایزدی استفاده از ظرفیت های موجود ادغام دو حوزه راه و شهرسازی را نیز تشریح کرد و از راه اندازی کمیته های مشترک، تدوین و اجرای برنامه های مشترک با حوزه حمل و نقل خبر داد. وی گفت: معماری راه، منظر ریلی، کمیته ایستگاه های راه آهن، ترمینال های فرودگاه و تدوین سند راهنمای TOD از جمله استفاده از ظرفیت های ادغام دو حوزه راه و شهرسازی بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه حمایت از برنامه های بازآفرینی شهری نیز توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: اولویت بخشی و حمایت از سیاست بازافرینی شهری با هدف ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای کشور از طریق تجدیدنظر در شیوه شناسایی محدوده های هدف، تصویب سیاست بازافرینی رودکنارها، نظارت و مراقبت از ثروت های فرهنگی-تاریخی با لغو نامه ها و مصوباتی که موجب تخریب میراث فرهنگی خواهند شد و حمایت از حفاظت باغ ها و زیست بوم های شهری و روستایی از دیگر اقداماتی است که در یکساله دولت دوازدهم انجام دادیم.

ایزدی ادامه داد: پیگیری و اجرای قانون جابه‌جایی پادگان‌ها با تاکید مقام معظم رهبری و تصویب طرح‌های انتقال پادگان‌های ارومیه، اصفهان و خرم آباد از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام داده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین راهبری پروژه های طراحی فضاهای شهری در راستای ارتقای کیفیت فضاهای شهری را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: اقدامات ترویجی و چاپ کتاب، انعقاد تفاهم نامه همکاری به منظور تبادل دانش با دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، برنامه ریزی و اجرای جشنواره مهندسی برای سال ۱۳۸۹، راه اندازی پایگاه داده مکانی، ایجاد ارتباط سازنده با مراجع قضایی تاثیرگذار در حوزه اجرا و نظارت بر اجرای طرح های توسعه شهری از قبیل دیوان عدالت اداری و دادستانی از دیگر اقدامات است.

از دیگر اقدامات معاونت معماری و شهرسازی در یکسال گذشته، بازنگری در ضوابط و مقررات مرتبط با حفظ و نگهداری باغات و فضای سبز شهری با رویکرد حفظ حداکثری باغات و عرصه ای سبز در شهرها، پیگیری تدوین ضوابط عام بلندمرتبه سازی در اجرای مصوبه شورای عالی و به منظور شکل دادن به چارچوب کلان ساخت و ساز ساختمان های بلند در سطح شهرهای کشور، نهایی کردن سامانه مکانیزه گردش کار کمیسیون های ماده ۵ شهرهای کشور و تصویب اجرای آن در مراکز استان های کشور در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.

از دیگر اقداماتی که توسط دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری تشریح شد می توان به تهیه نقشه پهنه بندی گسل های زلزله در شهرهای مختلف و تدوین ضوابط و دستورالعمل های ساخت وساز و تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شامل شهرهای تهران، کرمان، مشهد، زنجان و کرج اشاره کرد.

همچنین، رویکرد قاطع شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در برخورد با ساخت و سازهای خلاف در خارج از محدوده شهرها و اتخاذ سیاست عدم تطهیر خلاف های مربوط به ساخت و ساز به طور مثال موضوعات مشابه مربوط به شهرهای شیراز و مرند، تلاش شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در اصلاح فرآیندهای تصویبی مراجع خود از جمله کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان ها و کمیسیون های ماده ۵، برنامه ریزی و هماهنگی لازم به منظور کنگره ملی دیده بان شهری پاییز ۹۸ به منظور استفاده از نهادهای مردمی و غیردولتی برای نظارت بر اجرای طرح های توسعه و عمران و بررسی و تعیین تکلیف طرح های جامع کلانشهرهای کشور از جمله اهواز، زاهدان و ابلاغ طرح جامع تبریز در کنار ده ها و طرح جامع مربوط به شهرهای کوچک.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 6شهریور 97، کدمطلب: 97060603157،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
0
0
ا.ف75
اینکه شهرداری بیاد داد بزنه که تو مواقع بحران در تهران کاری از ما برنمیاد علاوه بر ایجاد ناامنی در ذهن مردم گوش دشمن رو هم تیز تر میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین