پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۵۳۴۹۶
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
حسن روحانی در میان روحانیون بلندپایه سیاسی ایران یک استثنا به حساب می‌آید. او در انگلستان تحصیل کرده است، او یار نزدیک آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی بوده که گفته می‌شود از پایه‌ها و استوانه‌های پایه‌گذار جمهوری اسلامی است و روحانی سال‌های طولانی ریاست شورای امنیت ملی را برعهده داشته است و از نزدیک با سیاستمداران تراز اول اروپایی نشست و برخاست کاری داشته است.
شعارسال: این سیاستمدار که در 8 سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت از نزدیک شاهد نوشتن ده‌ها مقاله و کتاب در نکوهش فساد دولتی بوده است.

حسن روحانی در 5 سال اخیر با دو اقتصاددان ارشد یعنی مسعود نیلی و محمد نهاوندیان کار کرده و از مشورت‌های آنها استفاده کرده و بارها و بارها تلاش عظیم مهار تورم را تحسین کرده است و چندین بار از اینکه دیگر شاهد نوسان‌های شدید نرخ ارز نخواهیم بود صحبت کرده بود. اما همه این تجربه‌ها به کار او نیامد و او درست در روزها و مقطعی از تاریخ ایران که باید ایستادگی می‌کرد و مانع از سرکوب نرخ ارز می‌شد عقب‌نشینی کرد. عقب‌نشینی رئیس‌جمهور درباره سیاستگذاری کارآمد ارزی به قیمت گسترش و ژرفا بخشیدن به بزرگ‌ترین فساد اقتصادی و بزرگ‌ترین رانت‌خواری کوتاه‌مدت تاریخ معاصر ایران شده است.حسن روحانی رئیس‌جمهورایران آیا نمی‌دانست با فرمانی که برای میخکوب کردن نرخ دلار در اندازه هر دلار معادل 4200 تومان می‌دهد جامعه ایرانی را به کدام سو می‌کشاند؟ برخی اخبار غیررسمی از درون دولت حاکی از آن است که در برابر اصرار برخی اعضای کابینه که از رئیس دولت می‌خواسته‌اند قیمت دلار را آزاد بگذارد او اصرار داشته است که باید هر دلار معادل 3800 تومان باشد. با موافقت او بود که در زمستان 1396 هر زن و مردی که فرصت را غنیمت شمردند و در صف صرافی‌ها ایستادند در ابعاد کوچک و بزرگ سود بردند.

حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم در آینده تاریخ ایران نامش در ردیف کسانی ثبت می‌شود که خواسته یا ناخواسته دستور سرکوب ارزی گسترده را داده و موجی از رانت و فساد ایجاد کردند. آیا این رئیس‌جمهور که گفته می‌شود از هوشمندترین سیاستمداران جمهوری اسلامی است، فساد سرنوشت‌ساز دلار دستوری در دولت سازندگی و در دولت احمدی‌نژاد را فراموش کرده بود که چنین تصمیمی گرفت. آیا کسانی او را راهنمایی کردند؟ آیا فشاری بر او بود که تصمیم به حراج دلارهای گرانبها گرفت؟ اینها پرسش‌های است که باید روزی از سوی وی پاسخ داده شود.واقعیت تلخ این است که دست‌کم درباره این فساد افسانه‌ای رخ داده از پاییز 1396 تا پاییز 1397، هیچ تفاوتی میان حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد دیده نمی‌شود. حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت دوازدهم به هر دلیل و با هر استدلال بر پایه کارشناسی اقتصادی یا رفتاری بر پایه سیاست، همان راهی را رفت که شوربختانه 5 سال پیش شاهد آن بودیم و در دوره سازندگی نیز آن را تجربه کرده بودیم. چاه فساد بزرگی که در این چند ماه حفر شد افراد، شخصیت‌ها، شرکت‌ها و سیاستمداران قابل اعتنایی را به درون خود کشانده است. این افراد و گروه‌ها به ویژه آنهایی که با چشم‌هایی باز می‌دیدند که این چاه بزرگ همه ایران را در خود فرو می‌برد، معاونت و مشارکت با دولت دوازدهم را باید بپذیرند. چاه فساد بزرگ هنوز قربانی می‌گیرد و هنوز زود است که شعله‌های آن خاموش و فسرده شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 12 شهریور 1397 ، کدخبر: 383477 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین