پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۴۸۸
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۳
مرعشی می‌گفت: معتقدم دولت روحانی در عرصه سیاست داخلی و اجرای برنامه‌هایش موفق خواهد شد…تمام حرف‌های روحانی قانونیست و «او از ما اصلاح‌طلبان هم موفق‌تر بوده است».

شعارسال: چه کسی می‌گفت روحانی از ما اصلاح‌طلبان هم موفق‌تر است؟

پس از رضا کیانیان، حسین مرعشی هم آلزایمر گرفت


پس از رضا کیانیان، حسین مرعشی هم آلزایمر گرفت

حسین مرعشی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک گفت‌وگوی تفصیلی که روزنامه شرق هم آنرا بازنشر داده درباره رئیس‌جمهور روحانی و دولت او گفته است: دولت با این چهره‌های فشل و بی‌انگیزه نمی‌تواند کشور را اداره کند. روحانی باید پیام رای مجلس را بگیرد، مجلس پیام مردم را رساند. مردم بیش از این به روحانی رای نمی‌دادند. این رای منفی کاملا با رای مردم و گلایه‌های آنها از دولت همراه بود.

او همچنین اظهار می‌کند: از دیدگاه من حتی اگر آیت الله هاشمی در حال حاضر حضور داشتند، باز هم حریف برخی سیاست‌های روحانی نمی‌شدند و نمی‌توانستند او را در عدم عقب‌نشینی در بعضی مسائل مجاب کنند. چراکه او در دوره اول دولت خود هم به توصیه‌های ایت الله هاشمی جدی عمل نمی‌کرد.

مرعشی در بخش دیگری از این گفت‌وگو نیز با کنایه به روحانی گفته است: روحانی هم در شکل‌گیری دوره دوم دولت و یکسال اخیر اداره کشور علاقه‌مند بود جهانگیری نقش کمتری را در دولت داشته باشد.جهانگیری هرجا کار به او محول شده انجام داده است، اما به هرحال دوستان باید تجربه می‌کردند که در عرض یکسال ۲۵ میلیون رأی را بسوزانند.

*انتقادات مرعشی از یک وجه درست است و آن اینکه یک دولت ضعیف 2 دوره است که بر سر کار آمده اما پرسش اصلی آنجاست که چه کسانی این دولت را در دامن مردم گذاشتند و آنرا تبلیغ کردند؟!

به سخن دیگر اینکه این قبیل نمایش‌های روحوضی مرعشی و دوستانش هرگز رافع نقش اصلی و اساسی آنها در رخدادهای اخیر و عذرخواهی بزرگ و اقدامات مترتّبی که برای همیشه به مردم ایران بدهکار شده‌اند، نیست.

مگر اصولگرایان و چهره‌های دلسوز کشور، هم در سال 92 و هم در سال 96 نگفتند که از آتش این دولت آبی گرم نمی‌شود، درختی که 4 سال ثمر ندهد، بعد از این هم نمی‌دهد گره زدن زلف کشور به مذاکره کار صحیحی نیست و...؟!

در واقع چیزی که مرعشی امروز باید بگوید؛ علت تحقق پیش‌بینی اصولگرایان و چرایی تأکید اصلاح‌طلبان بر انتخاب روحانی آنهم در دو دوره انتخابات است.

در اینجا همچنین یادآوری بخشی از عشق بی‌پایان مرعشی به روحانی در ایام دولت یازدهم نیز خالی از لطف نیست...

آنجا که مرعشی می‌گفت: معتقدم دولت روحانی در عرصه سیاست داخلی و اجرای برنامه‌هایش موفق خواهد شد…تمام حرف‌های روحانی قانونیست و «او از ما اصلاح‌طلبان هم موفق‌تر بوده است».

بله! علت بی‌عملی دولت در اقتصاد، عدم مهار قیمت‌ها و همه اشکالاتی که در دولت بود و این روزها عیان شده است؛ همین قبیل عاشقانه‌هایی بود که نگذاشت ضعف‌های دولت در نزد عموم بهتر دیده شود و سیاست‌های غلط اقتصادی، 4 سال دیگر هم ادامه پیدا کند. فلذا پاسخ اینکه مقصّر اصلی رخدادهای این روزها چه کسانی هستند، چندان سخت نیست...

گفتنیست علت درشت‌گویی این روزهای چهره‌های جریان چپ علیه رئیس‌جمهور روحانی نه سیاست‌های اوست زیرا این سیاست‌ها در دولت یازدهم نیز پیاده‌سازی شده بودند بلکه دلیل را باید در آنجا جست که اصلاح‌طلبان قصد کرده‌اند از روحانی عبور کنند. فلذا دیگر نیازی به اظهار عشق‌های سابق و یا تحفّظ نمی‌بینند.

مرعشی در همین گفت‌وگو ابراز کرده است که ممکن است تصمیم ما در حمایت از روحانی تغییر کرده باشد...

لازم به توضیح است که قبل از مرعشی، رضا کیانیان هم طی اظهاراتی از این گفته بود که 40 سال است در بحران زندگی می‌کنیم و یک روز خوش هم ندیده‌ایم!

اظهارات کیانیان اما در حالی بود که گویا او فراموش کرد در دولت احمدی‌نژاد و از احساس جوانی خود سخن گفته و تأکید کرده بود که فکر می‌کند اگر در 99 سالگی هم بمیرد، جوانمرگ شده است!

***

حلول روح «بهزاد نبوی» در یک زن!


پس از رضا کیانیان، حسین مرعشی هم آلزایمر گرفت

پروانه سلحشوری، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس روز سه‌شنبه گذشته نطقی را در مجلس خواند که در ادامه، بخش‌هایی از آن به نقل از سایت جماران بازنشر می‌شود:

_ امروز در شرایطی به سر می‌بریم که از نظر اقتصاد ملی پول ایران بی‌ارزشترین واحدهای پول دنیا است. گرانی، رانت، احتکار و فساد بیداد می‌کند. از نظر اجتماعی بیکاری، فقر، فحشا و نبود آزادی‌های اجتماعی از جمله بازداشت فعالان مدنی و صنفی به طور روزمره مشاهده می‌شود.

دانشجویان، وکلا، معلمان، کارگران، فعالان حوزه زنان و زیست محیطی در حبس، حصر و ستاره دار شدن قرار دارند. بی‌احترامی به قانون و عدم اعتماد اجتماعی، خشونت گسترده، بحران‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی را شاهد هستیم.

ورود نیروهای نظامی به عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ و تداخل فعالیت‌های نهادهای فرهنگی و نظامی را شاهد هستیم. حال رئیس جمهور بگوید بحران نداریم، جناب رئیس جمهور فعلا با ابر چالش ها درگیر هستیم و همه می‌دانند.

_ می‌خواستم به قوه‌قضائیه که پایه عدالت، جمهوریت و آزادی جامعه است انتقاد کنم و ناکارآمدی و ناتوانی آن را گوشزد کنم، اما دریغ از گوش شنوا

_ می‌خواستم از نهادهای نظامی و شبه نظامی و حضور همه جانبه آنها در امور کشور انتقاد کنم، ولی مگر می‌شود به گروهی که سه‌گانه قدرت، ثروت و نیروی نظامی را با هم دارند، اعتراض کرد. می‌خواستم از فقر، گرانی، بیکاری و درد مردم بگویم، اما دیدم چه بگویم که آنقدر دولت آشکار و پنهان وجود دارد که نمی‌دانیم چه کسی مسئول اقتصاد است.

_ به خدا پناه می برم و خطابم را مقام رهبری قرار می دهم، زیرا اعتقاد دارم تنها راه برون‌رفت از ابرچالش های فعلی ورود رهبری برای نجات کشور است. همان گونه که ۱۰سال پس از انقلاب در زمان امام‌خمینی(ره) نیاز به بازنگری قانون اساسی دیده شد و چنین نیز شد، اکنون از مقام رهبری تقاضا دارم در مواردی که به نظر می‌رسد جمهوریت و اسلامی بودن نظام آنطور که باید در جامعه شکل بگیرد، صورت نگرفته به تغییرات در این حوزه‌ها کمک کنند.

_ نهادهای نظامی به پادگان ها برگشته و به وظایف ذاتی خود بپردازند تا اقتصاد و فرهنگ سامان بگیرد.

*خطاب قرار دادن رهبری از تریبون مجلس، سیاه‌نمایی ویژه از اوضاع کشور، بحران‌نمایی، فرار از مسئولیت در معرفی روحانی، مقصر جلوه‌دادن نهادهای امین نظام و... تماماً رفتارهایی است که «بهزاد نبوی» بعنوان یک چهره تندروی اصلاح‌طلب، در مجلس ششم، در فتنه سال 88 و طی سال‌های اخیر انجام داده است.

این تشبیه و مشّبه‌به به روشنی نشان می‌دهد که تصلّب فکری و اصرار بر ادامه اغلاط همیشگی تفکر چپ، چرا راه را بر پویایی اصلاح‌طلبان بسته است، چرا جوانان راهی در ستاد این جریان خاص سیاسی ندارند و اساساً چرا چپ‌ها و دولت مطلوب آنها یعنی آقای روحانی، چنین کارنامه‌ای را در دامن مردم گذاشته‌اند؟!

***

کسی که برای آب مذاکره کرد؛ برای نان مقاومت نمی‌کند آقای رئیس‌جمهور...

چرا «روحانیِ جدید» باورپذیر نیست؟


پس از رضا کیانیان، حسین مرعشی هم آلزایمر گرفت

رئیس‌جمهور حسن روحانی روز سه شنبه گذشته در مراسم افتتاح طرح‌های بزرگ پتروشیمی در عسلویه گفته است: اجرای این طرح‌ها گامی در مسیر اشتغال آفرینی برای جوانان، خودکفایی، اقتصاد مقاومتی و ارزآوری بیشتر برای کشور و مایه افتخار همه ما است .

او همچنین تصریح می‌کند: هیچ وقت نبوده که ملت ایران دست نیاز به سوی دیگران دراز کند و همیشه برای نان و زندگی و زتش مقاوم ایستاده است. امروز هم ممکن است مشکلاتی داشته باشیم ولی بدون شک از این مشکلات با وحدت، اتحاد و تلاش و فعالیت عبور خواهیم کرد.

*دو عبارت اشاره شده از صحبت‌های رئیس‌جمهور روحانی، نوستالژی تلخ حرف‌هاییست که هم‌او درباره برجام و آب خوردن زده بود.

روحانی امروز در حالی از این می‌گوید که افتتاح طرح‌های پتروشیمی داخلی گامی در مسیر اشتغال جوانان است که زمانی در مهرماه سال 94 در اجتماع مردم مازندران گفته بود: باید برجام سکویی برای جهش اقتصادی جوانان غیور باشد.

او همچنین امروز در حالی از این می‌گوید که برای «نان» عزتش را حفظ کرده است که زمانی در خرداد سال 94 نیز اینطور گفته بود که تحریم‌ها باید برود تا آب خوردن مردم حل شود.

جالب آنکه همان روزها کسانی به دولت و اصلاح‌طلبان هشدار دادند که اولا آب خوردن ربطی به مذاکره و خارج از مرزها ندارد و ثانیا این گره زنی هم اشتباه است زیرا با یک دشمن بدعهد طرف هستیم؛ اما این کسان! توسط دولت و اصلاح‌طلبان با شدیدترین وجه ممکنی نواخته و حتی به «جهنم» حواله داده شدند.

در اینجا لازم به توضیح است که تغییر موضع و یا بازگشت از مواضع قبلی در سیاست یک کار ممکن و حتی در مواقعی عقلانی و ضروریست اما بشرطها و شروطها...

در واقع، تغییر موضع در سیاست بایستی از آیه 160 سوره بقره در قرآن کریم پیروی کند که می‌فرماید: وَیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ ﴿۱۵۹﴾... إِلَّا الَّذِینَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَیَّنُوا فَأُولَئِکَ أَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِیمُ﴿۱۶۰

لعنت‌کنندگان آنها را لعنت می‌کنند... مگر کسانی که توبه کردند و -خود را- اصلاح نمودند و -حقیقت را- آشکار کردند پس بر آنان خواهم بخشود و من توبه‏ پذیر مهربانم.

بوسیله این اصل قرآنی اثبات می‌شود که تغییر موضع بصورت یواشکی و خود را به ندیدن زدن در قبال آنچه که مواضع قبلی پدید آورده است؛ نمی‌تواند مصداق اصولی بازگشت باشد و بسا که آسیب‌های بیشتری را نیز شامل حال جامعه مسلمین کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری مشرق ، تاریخ انتشار: 14 شهریور 1397 ، کد خبر: 890412 ، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین