پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۹۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
با اینکه فصل برداشت پسته فرارسیده اما امسال با وجود گذشتن از نیمه شهریور شهری ساکت و آرام می‌بینیم و صدای چرخ‌های پسته پوست‌کنی و بوی پوست پسته‌ها که تقریبا در هر کوچه وجود داشت را خیلی کمتر حس می‌کنیم.

شعارسال: همیشه شهریور که فرا می‌رسد از نیمه دوم آن به بعد شاهد شور و هیجان خاصی در سراسر شهرستان بودیم از شلوغی درب نانوایی‌ها گرفته تا خرید مایحتاج دیگر برای اینکه در زمان برداشت پسته‌ها هم کارگران و هم باغداران راحت باشند و تنها به برداشت محصول و ضبط و ربط‌‌دادن آن بپردازند.

سال گذشته همچون سال‌های قبل‌تر از آن بیش از یک ماه برداشت محصول یا همان پسته‌چینی طول کشید و کارگران زیادی از این راه ارتزاق کردند و کسانی که از شهرستان‌های همجوار و استان‌های دیگر آمده بودند کوله‌بارشان را پر کردند و به شهر و دیار خود برگشتند.

اما امسال سروصدایی نیست با وجود گذشتن از نیمه شهریور شهری ساکت و آرام می‌بینیم و صدای چرخ‌های پسته پوست‌کنی و بوی پوست پسته‌ها که تقریبا در هر کوچه وجود داشت را خیلی کمتر حس می‌کنیم.

شاید کمتر کسی یک ساعت چرخ خود را روشن کند و مقدار کمی پسته را برای استفاده در منزلش پوست کند و چرخش را تمیز کند برود تا سال آینده که امیدواریم نوسانات دمایی سال آینده به محصول آسیب نزند و این بی‌رونقی را به وجود نیاورد.



امسال در مناطق زیادی از شهرستان محصول نداریم و کشاورزان باید برای محصول سال آینده، خود را آماده کنند که البته همین‌گونه هم هست و کشاورز یک روز بدون سرکشی به باغات خود را به شب نمی‌رساند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان اظهار داشت: عدم تأمین سرمای مورد نیاز درختان پسته موجب شد محصول امسال کم شود و حدود 6 درصد قبل محصول داریم.

پیش‌بینی برداشت 2800 تن پسته در سال جاری

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم 2 هزار و 800 تن پسته برداشت کنیم، ادامه داد: برداشت از 15 شهریور آغاز شده و تقریبا تا پایان شهریور به تناسب برداشت محصول که البته زمان کمی است ادامه دارد در حالی‌که ما سال گذشته تا اواسط مهرماه محصول می‌چیدیم و امسال اینگونه نیست.

حسین رضایی با اشاره اینکه امسال محصول افت شدیدی دارد، عنوان کرد: بیش از 90 درصد محصول به دلیل شرایط جوی از بین رفته است.

وی بیان کرد: اما وضعیت محصول برای سال آینده مناسب است جوانه گل روی رقم اکبری خوب است و در رقم احمدآقایی نیز نسبتا جوانه گلی خوبی داریم و تنها در رقم فندقی جوانه ضعیفی شاهد هستیم.

رضایی در ادامه با تأکید بر اینکه باغداران توجه داشته باشند که باغاتی که محصول بیشتری دارند را به صورت رسیده برداشت کنند، افزود: بهتر است هر جا محصول کمتر است به صورت کال برداشت شود.

وی عنوان کرد: سال‌های گذشته باغداران تا 3 هزار تن پسته کال برداشت می‌کردند که مغز سبز برای صنایع غذایی، شیرینی‌پزی، صادرات و...مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان یادآور شد: سال گذشته برای برداشت محصول یک میلیون نفر روز کارگر داشتیم و این اشتغالزایی در هیچ صنعتی به این پررونقی نبود اما امسال کارگران زیادی بیکار شدند و امیدواریم سال آینده محصول خوبی همراه با اشتغالزایی بالایی داشته باشیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 17 شهریور 1397 ، کدخبر: 13970617000633، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین