پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
نساجی بروجرد هم اکنون با برخی مشکلات و چالش‌ها از جمله مشکلات در بحث ارز مواجه بوده و برای برون رفت از این وضعیت و بازگشت به مدار رونق تولید علاوه بر کمک مسؤولان استانی به حمایت ویژه در سطح ملی نیازمند است.

شعارسال: نساجی بروجرد به عنوان قطب نساجی کشور پس از پشت سر گذاشتن برخی مشکلات که ظرف چند سال اخیر گریبانگیر آن بود از سال 96 و اوایل سال 97 روند مطلوبی را در افزایش ظرفیت تولید و بازگشت کارگران ایجاد کرد.

اما هم اکنون و با گران شدن قیمت ارز این کارخانه با چالش‌های جدیدی روبرو شده و اگر ارز مورد نیاز نساجی بروجرد تأمین نشود ادامه کار دشوار خواهد بود و نه‌تنها این کارخانه با افزایش تولید مواجه نخواهد شد بلکه کارگران آن نیز از کار بیکار می‌شوند.

با توجه اینکه این کارخانه به عنوان قطب نساجی ایران شناخته شده و تعطیلی آن تبعات فراوان و بیکار شدن افراد زیادی را به همراه خواهد داشت ضرورت دارد که از سوی مسوولان مورد توجه بیشتری قرار گیرد.


قطب نساجی ایران حمایت ملی نیاز دارد


عدم ترخیص ماشین‌آلات از گمرک

«پیمان تابعی» دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به این مطلب که نساجی بروجرد یک برند معتبر در کشور است و می‌توان گفت یک برند ملی است، می‌گوید: این کارخانه در گذشته با معضلاتی مانند جابجایی مالکیتی روبرو بود و در شرایطی صورت‌های مالی آن زیان‌ده بود و همین امر سبب شد نساجی برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجه باشد.

تابعی عنوان می‌کند: اما در حال حاضر با توجه به تغییراتی که در خط ریسندگی، بافندگی و ریسندگی ایجاد کردند در صورت تأمین نقدینگی ظرفیت تولید به دو برابرافزایش پیدا می‌کند و از طرفی اشتغال‌زایی جدید نیز ایجاد می‌شود.

دبیر ستاد تسهیل سازمان صمت استان اما مشکل اصلی کارخانه نساجی را در شرایط فعلی عدم ترخیص دستگاه‌ها و ماشین‌آلات از گمرک عنوان کرده و می‌افزاید: با توجه به افزایش قیمت ارز برای ترخیص دستگاه‌ها نیاز به ارز دولتی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری پیگیر دریافت ارز دولتی برای کارخانه نساجی است و در این زمینه مکاتباتی را با وزارتخانه انجام داده‌ایم اما در خصوص پرداخت تسهیلات به‌منظور تأمین نقدینگی و تهیه ماشین‌آلات باید ارزیابی‌های جدید صورت بگیرد.


قطب نساجی ایران حمایت ملی نیاز دارد


تابعی تأکید می‌کند: واقعیت این است که نساجی تاکنون با حمایت‌هایی که صورت گرفته سرپا مانده اما اگر از این به بعد بخواهد به فعالیت خود ادامه بدهد نیازمند حمایت‌های ویژه در سطح ملی است، از سوی دیگر هیات مدیره کارخانه نیز باید برای دریافت تسهیلات جدیت به خرج دهد.

افزایش نرخ ارز؛ چندبرابرشدن قیمت‌ها

«احسان سربندی» مدیر کارخانه نساجی بروجرد نیز با بیان اینکه در چهار ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر تولید داشته‌ایم، می‌گوید: در چهار ماهه اول سال گذشته حدود سه و نیم میلیون مترمربع تولید داشته‌ایم درحالی که این رقم در چهارماهه اول سال 97 به هفت میلیون متر مربع افزایش پیدا کرد و در واقع از همه ظرفیت خود استفاده کرده‌ایم.

سربندی با اشاره به این مطلب که چشم‌انداز خوبی را برای کارخانه پیش‌بینی کرده بودیم اما با افزایش نرخ ارز در خصوص تأمین مواد اولیه که شامل الیاف، مواد رنگی و شیمیایی به‌علاوه قطعات با مشکل مواجه شدیم، می‌افزاید: با توجه به افزایش یک و نیم تا چهار برابری مواد اولیه و لوازم مورد نیاز عملاً برای گردش کار به سرمایه در گردش قابل توجهی نیاز داریم تا این افزایش نرخی که برای خرید ایجاد شده را پوشش بدهیم و با همان ظرفیت چهارماه اول سال تولید را ادامه دهیم.

تخصیص ارز اما از دیگر مهم‌ترین چالش‌هایی است که سربندی مطرح می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر ماشین‌آلاتی که سفارش داده بودیم در گمرک هستند زیرا امکان اختصاص ارز دولتی وجود ندارد و باید ارز آزاد خریداری کنیم که مقرون‌به‌صرفه نیست؛ از سوی دیگر شرکت ایتالیایی پیغام داده که در صورت عدم واریز ارز درخصوص ترخیص ماشین‌آلات بعد از آبان ماه هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیریم همچنین در مورد پیش‌پرداخت‌ها تعهدی نداریم.

روند طرح توسعه کارخانه

مدیر کارخانه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به طرح توسعه کارخانه اشاره می‌کند و می‌افزاید: طرح توسعه در چند جهت در حال انجام است؛ یکی سالن رنگرزی جدید با ظرفیت 40 هزار متر در روز همچنین سالن چاپ با 35 هزار متر در روز است که بخشی از ماشین‌آلات از ترکیه وارد شده و بخش دیگری هم ماشین‌آلاتی است که منتظر هستیم از کشور ایتالیا وارد شود.

وی ادامه می‌دهد: توسعه ریسندگی را نیز در دستور کار داریم، خطی را از سوئیس خریداری کردیم؛ بستر مهیا است منتظر ماشین‌آلات هستیم و در صورت طرح توسعه ریسندگی ده تن در روز افزایش تولید خواهیم داشت؛ در فاز دوزندگی نیز جواز تأسیس سالن چهار هزار و 500 متری را دریافت کرده‌ایم و در حال حاضر مشغول کارهای ساختمانی هستیم که ظرف دو ماه آینده تکمیل می‌شود.


قطب نساجی ایران حمایت ملی نیاز دارد


سربندی بیان می‌کند: برای توسعه رنگرزی و چاپ عرض سه متر کارخانه جواز تأسیس را دریافت کرده‌ایم که حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ در این خصوص هم منتظر وضع ارز و تسهیلات هستیم؛ از طرفی توسعه فروشگاه در مراکز استان‌ها نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در دست اقدام داریم.

تأمین ارز و سرمایه در گردش؛ دغدغه اصلی

مدیر کارخانه نساجی بروجرد تأکید می‌کند: اما مشکلاتی که داریم بحث ارز و سرمایه در گردش است و با وجود پیش‌بینی‌هایی که در خصوص افزایش تولید داشتیم حداکثر چند هفته آینده دوام بیاوریم اما مابقی فعالیت نساجی در گرو بهبود شرایط ارزی است.

سربندی معتقد است؛ مجموعه نساجی با وسعت 50 هکتاری نیازمند افزایش تولید است یعنی حدود دو برابر ظرفیت فعلی باید تولید داشته تا بتواند سرمایه ثابت و هزینه‌های ثابت را هضم کند و در شرایط رقابتی در بازار بماند؛ مشکل دیگر نوسازی ماشین‌آلات است هر چند کارهایی انجام شده اما کافی نیست. ماشین‌آلات باید تعویض شوند همچنین اضافه شدن ماشین‌آلات جدید به چرخه کارخانه ضروری است.

نکته دیگری که وی مطرح می‌کند بحث وام‌های پرداختی است، سربندی، می‌گوید: بازپرداخت تسهیلات پرداختی یک‌ساله و بدون تنفس با سود بالای 20 درصد است که برای تولید مناسب نیست؛ وام‌ها باید به شکلی باشد که بازپرداخت آن‌ها طولانی و سود کمتری داشته باشند تا کارها پیش برود و گرنه وام‌های مضاربه‌ای عملاً مسکن است و دوام آن بیشتر از شش ماه نیست.

سربندی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در حال حاضر 900 نفر در کارخانه نساجی مشغول به کار هستند، می‌گوید: سال 95 با توجه به مشکلات پیش روی کارخانه حدود 475 نفر از کارکنان تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند اما پس از رفع مشکلات همه نیروها برگشتند و درصورت اجرا و تکمیل طرح توسعه اشتغال‌زایی 300 نفری خواهیم داشت؛ همچنین با اجرای طرح توسعه و چاپ پارچه سه متر نه‌تنها از خام فروشی جلوگیری می‌شود بلکه ارزش‌افزوده بیشتری نیز ایجاد می‌شود.


قطب نساجی ایران حمایت ملی نیاز دارد


نگاه به نساجی باید ملی باشد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز می‌گوید: پس از اینکه کارخانه نساجی بروجرد بحران‌های ایجاد شده را پشت سر گذاشت هیات مدیره برنامه‌هایی را در دو بخش نوسازی و بهسازی واحد که اجتناب‌ناپذیر بود و بحث طرح توسعه که مکمل نوسازی بود ارائه کرد و در این راستا بخشی از خطوط را بازسازی و تجهیزاتی را خریداری کردند؛ این تحولات علاوه بر افزایش ظرفیت در سال 96 سبب شد نیروهای تعدیل شده هم مجدد به‌کارگیری شوند.

«محمدرضا صفی خانی» عنوان می‌کند: در راستای محقق شدن اهداف هیات مدیره هر جایی که نیاز به حمایت بود ورود پیدا کردیم اما در بخش تسهیلات بانکی نتوانستیم اقدام خاصی انجام دهیم زیرا پرداخت تسهیلات براساس صورت مالی است؛ اما امسال با شرایط جدید تأمین ارز نساجی نیازمند حمایت جدی است در همین خصوص جلسه‌ای با استاندار و معاون امور اقتصادی برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه چالش اساسی نساجی در حال حاضر تجهیزاتی است که در گمرک مانده‌است، تأکید می‌کند: هر چند مکاتباتی برای رفع این معضل انجام گرفته اما واقعیت این است که نساجی باید به صورت ملی دیده شود زیرا نساجی بروجرد تنها متعلق به بروجرد و لرستان نیست بلکه نساجی ایران است.

صفی خانی معتقد است؛ واحدهای صادرات محور باید مورد توجه قرار بگیرند بنابراین تأمین ارز مورد نیاز در بحث تکنولوژی، بازسازی و نوسازی و سرمایه در گردش نساجی ضروری است همچنین بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به نساجی نگاه مثبتی داشته‌باشند.

نکته‌ای که مسئولان و متولیان واحدهای تولید همچنین مدیریت ارشد استان به آن توجه داشته‌باشند جو روانی ناشی از تعطیلی واحدهای تولیدی است موضوعی که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 19 شهریور 1397 ، کد خبر: 13970619000391 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین