پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
رئیس سازمان حج و زیارت گفت:هنوز با عربستان به توافق نرسیدیم و این کشور نظر نهایی در مورد صدور ویزا برای حجاج را تا آخر هفته اعلام می کند.
شعار سال: سعید اوحدی روز سه شنبه در نشستی خبری ضمن توضیح روند مذاکرات حج تمتع با عربستان در سال های گذشته گفت: سال هایی بوده که ما در یک جلسه یا حداکثر 4 جلسه با عربستانی ها به توافق رسیدیم و در برخی مواقع نیز همانند امسال در دور اول مذاکرات به تفاهم نرسیدیم و هیات ایرانی به کشور بازگشت.

وی ادامه داد: امسال هیات اعزامی کاملا هوشمندانه در جلسه حضور یافت و با عربستانی ها درباره حوادث سال گذشته مانند فرودگاه جده و 2 پلیس متعرض سقوط جرثقیل، فاجعه منا گفتگو انجام شد. موضوع اصلی که در جلسه مطرح کردیم دغدغه جدی ایران نسبت به اطمینان از تامین امنیت زایران در حج سال جاری بود.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، جلسات متعدی با ظریف و عراقچی، قبل از اعزام هیات ایرانی برگزار شد و آنها اعلام کردند که آمادگی دارند، ویزا در داخل کشور صادر شود. این اظهارات در جلسه دو جانبه هم مطرح شد و وزیر حج عربستان تایید کرد که مباحث اجرابی مانند کرامت زائران مهم است.همچنین عربستانی ها پیشنهاد صدور ویزا در کشور ثالث را مطرح کرده بودند که با رایزنی پذیرفتند در متنی که در اتاق وزیر حج نوشته بودند، تغییراتی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: اعلام کردیم که سال گذشته برگزاری دعای کمیل ما با مجوز وزیر کشور عربستان بوده است. البته در جلسات اعلام کردند که منظم ترین زائران، ایرانی ها هستند. موضوع دیگری که در این دیدارها مورد اختلاف بود،پروازهای زائران بود و ما اعلام کردیم باید هواپیماهای ایرانی برای انتقال زائران، مجوز حضور در عربستان را بگیرند.

اوحدی تاکید کرد: عربستان نظر قطعی خود را در خصوص صدور روادید حجاج ایرانی را تا پایان هفته اعلام می‌کند و پس از آن ما با دریافت ویزا بار دیگر به عربستان می‌رویم تا مذاکرات ادامه یابد.امروز تماسی با وزارت حج عربستان گرفتیم و اعلام کردیم هیات ایرانی برای ادامه مذاکرات آماده است.
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سوال که اگر با عربستان در خصوص حج تمتع 95 به تفاهم نرسید،چه می شود، گفت: ما وظیفه شرعی و سازمانی مان است که همه تلاشمان را بکنیم و تا زمانی که به لحاظ اجرایی دچار مشکل نشویم اقدامات لازم را انجام می دهیم. اگر جواب مثبت بدهند اقامه حج انجام می شود و اگر منفی قطعا در رابطه با مسایل شرعی حتما تصمیم گیری های لازم اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ما کاملا به برگزاری حج تمتع 95 امیدوارم هستیم، گفت: اگر دولت عربستان براساس اظهاراتی که تاکید دارد در به روی حجاج بدون تبعیض باز است، ما از وزارت امور خارجه و حج عربستان توقع داریم که تاخیری در اعلام نظر درباره ویزای حجاج نداشته باشند.

اوحدی با بیان اینکه سهمیه ایران باید 78 هزار نفر باشد اما امسال سهمیه ایران مانند سال گدشته و همان 64 هزار نفر است، افزود: وزیر حج عربستان در جلسات اعلام کرد دیه و غرامت حادثه جرثقیل طرف یک تا یک ماه و نیم آینده پرداخت می شود.وزارت حج عربستان همچنین پذیرفت که دیه حادثه دیدگان و شهدای فاجعه منا را پرداخت کند.وزیر حج عربستان گفت من هم تعجب میکنم چرا نتیجه دادگاه دو پلیس متعرص در فرودگاه را اعلام نمی کنند اما این را هم گفت که پیگیری های لازم را انجام می دهد.
وی درباره فضای جلسات با عربستانی ها گفت:امسال نوع و شکل تنظیم نامه تفاهم نامه را عوض کردند و به نوعی یک طرفه بود که ما اعتراض کردیم که باید ملاحظات آورده شود.طرف عربستانی اعلام کردند برای همه دنیا ساختارمان را عوض کردیم.

اوحدی در ادامه نشست خبری گفت: پس از انتشار فراخوان اول حج تمتع پیش‌بینی می‌کردیم 40 هزار نفر از افراد برای ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع اقدام کنند که تنها 10 هزار نفر ثبت‌نام کردند.
رییس سازمان حج و زیارت اضافه کرو: تاکنون دو فراخوان برای ثبت نام حج دادیم که تا کنون ۱۷ هزار نفر ثبت نام کرده اند و فراخوان سوم را زمانی اعلام می کنیم که وضعیت صدور روادید مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه فضای مذاکرات با سعودی ها سرد بود، تصریح کرد: از آنجا که روابط سیاسی ما قطع شده این موضوع طبیعی است اما مسئله اینجاست تفاهم‌نامه‌ای که امسال درباره حج تمتع از سوی سعودی‌ها تنظیم شده بود، با سال‌های گذشته متفاوت و به نوعی یک‌طرفه بود و ما تاکید کردیم که ملاحظات ما در تفاهم نامه باید در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه براساس جدول زمان‌بندی ۱۵ مرداد اعزام‌های تمتع شروع می‌شود، گفت: نظر همه مراجع عظام بر اقامه شرعی احکام است.

اوحدی درباره پیشنهاد ترکیه به عربستان درباره صدور روادید حجاج ایرانی در دبی گفت: این پیشنهاد از طرف ترکیه بوده و به هیچ عنوان از طرف بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت چنین مسئله‌ای مطرح نشده است.

در ادامه این نشست پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز در تشریح روند پروازهای تمتع گفت: سعودی‌ها بندی را در تفاهم‌نامه قرار داده بودند مبنی بر اجازه استفاده ایران از شرکت هواپیمایی ثالث که ما نسبت به آن اعتراض کردیم و این بخش حذف شد. همانند سال‌های گذشته ۵۰ درصد پروازها با هواپیماهای ایران و ۵۰ درصد نیز با هواپیماهای عربستان‌سعودی صورت می‌گیرد.

وی درباره خبر روزنامه عکاظ مبنی بر ممنوعیت پرواز هواپیماهای ایرانی بر فراز عربستان، اظهار کرد: برداشت من این است که مصاحبه قبل از تفاهم‌نامه انجام شده و یا فردی که مصاحبه کرده از تفاهم‌نامه اطلاعی نداشته است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 161694، www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین