پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۵۵۹۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷
در نتیجه پیش بینی میشود به زودی با حذف دو تا سه صفر از پول ملی برابری معادل ریال در برابر دلار را انجام داده و پول ایران را تقریبا همتراز امارات و کشورهای دیگر حفظ کنند.

شعار سال: محمدرضا جهان بیگلری عضو اتاق بازرگانی و اقتصاددان- درهشت ماه اخیر افزایش نرخ ارز باعث ایجاد تلاطم‌های شدیدی در پارامترهای اقتصادی کشور شده تا جایی که بصورت ثانیه‌ای این افزایش نرخ باعث تعجب کوتاه مدت فعالان اقتصادی می‌شود. چون به سرعت شوک جدیدی جایگزین تعجب چند دقیقه قبل خواهد شد و جالب اینجاست که صرافان که دست اندرکار این نوع محصول هستند هم متعجب می‌شوند و مجبور هستند خودشان را با وضعیت موجود در لحظه تطبیق دهند و این موج زمانی اتفاق می‌افتد که هیچ تقاضایی در بازار که منجر به این تلاطم باشد وجود ندارد.

ارز کالایی است که انحصارا و عمدتا در اختیار دولت و نهادهای وابسته به دولت مثل بانک مرکزی، وزارت نفت، پتروشیمی‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه قرار دارد پس زمانیکه عرضه توسط این نهادها کم می‌شود و بازار تحریک به تقاضا را به دنبال دارد بطور طبیعی نرخ بالا می رود.

سناریوی دولت در خصوص افزایش نرخ ارز چیست؟

با توجه به بررسی شرایط اقتصادی کشور این نظریه بوجود می‌آید که تک نرخی کردن نرخ ارز و حذف سه صفر از پول ملی یک از آرزوهای تیم اقتصادی دولت از زمان دولت یازدهم تاکنون بوده است ولی شرایط اقتصادی کشور هیچ وقت این جرات و فرصت را برای اجرا فراهم نیاورد و ترس از اینکه شاید دوباره و دربازه زمان کوتاه با توجه به بالا بودن حجم نقدینگی موجود در بازار و برگشت به شرایط قبل که قابل جبران هم نیست طرح را با چالش روبرو ساخته لذا این نظریه ترسیم میشود که دولت طرح‌های مشابه را مورد بررسی قرار داده که بطور حتم یکی از پارامترهای اجرای طرح مهار نقدینگی و شرایط نامساعد اقتصادی است که می‌بایست طبیعی باشد یا بصورت غیر طبیعی ایجاد شود.

دولت تصمیم گرفته تا حد امکان نسبت به افزایش نرخ ارز جلو برود تا جایی که خط قرمزها را نیز رد کند و بعد با حذف چند صفر از پول ملی طرحی مشابه سال 2001 ترکیه را در کشور ایجاد نماید و بتواند به یک ثبات اقتصادی دست پیدا کند.

در نتیجه بهترین فرصت در زمان نابه سامانی بین المللی کشور و اختلافات پیش رو با آمریکا با خروج از برجام رقم خورد. از طرفی با بالا بردن نرخ مسکن و ثبت نام در خودرو و ایجاد تورم بطور نسبی نقدینگی را در دست کنترل درآورد.

در نتیجه پیش بینی میشود به زودی با حذف دو تا سه صفر از پول ملی برابری معادل ریال در برابر دلار را انجام داده و پول ایران را تقریبا همتراز امارات و کشورهای دیگر حفظ کنند.

این سناریو زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که همزمان اصلاحات اقتصادی در کشور هم صورت پذیرد. در حال حاضر اقتصاد کشور به بیماریهای فراوان مبتلا شده و فساد و رانت نیز از بوجود آمدن این شرایط کمال استفاده را می برند و از طرفی میزان جذب توریست ورودی بسیار پایین است و ارز نیز همچنان بعنوان یک کالای انحصاری در اختیار دولت است. لذا دولت اگر برنامه ای جامع برای پس از اصلاحات بطور سریع اجرا ننماید، اقتصاد کشور دیگر پابرجا نمیشود و بطور اقتصاد ایران خسارتهای زیادی را متحمل شود. اجرای این طرح بسیار حساس خواهد بود و تیم اقتصادی قوی میبایست راهبری این طرح را بعهده داشته باشد. باید در نظر داشته باشیم که دشمنان خارجی کشورمان هم ازهیچ هزینه ای برای نابه سامانی اقتصاد کشورمان دریغ نخواهند کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نود اقتصادی، تاریخ 19 شهریور 97، کد مطلب: 2114608:www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
ا.ف75
انقدر دارم تو این سال ها تقلید میکنیم به کجا رسیدیم؟ یکم بیایم خودمون باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین