پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۲۹۹
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸
مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان گفت: با توجه به خشکسالی های پی درپی و برداشت از چاه های غیر مجاز دشت های آبی رودان در خطر فروچاله ها هستند. در دشت مسافر آباد رودان پدیده فرونشست که منجر به فروچاله ها می شود در حال رخ دادن است که در سالیان گذشته ۱۵۰ میلیون متر مکعب برداشت از این را داشتیم و نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۰ حلقه چاه از حدود هفت هزار حلقه چاه شهرستان رودان در این دشت است.

شعارسال: مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان گفت: با توجه به خشکسالی های پی درپی و برداشت از چاه های غیر مجاز دشت های آبی رودان در خطر فروچاله ها هستند.

 هوشنگ ملائی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برداشت بی رویه از سفرهای زیرزمینی یک آسیب جدی به طبیعت است، بیان داشت: امروزه بحث و مشکلات پیرامون اب بر هیچکس پوشیده نیست و برای جلوگیری از این بحران ملی لازم است همه افراد از کودکی اموزش های لازم را ببینند.

وی با اشاره به اینکه سهم ایران از بارش های سالیانه در دنیا تنها یک سوم است گفت: کمبود بارش در کشور ایران سبب خشکسالی هایی شده بایستی اجرا و پیشبرد برنامه های توسعه ای و اقتصاد مقاومتی مورد اهمیت قرار بگیرد.

این مقام مسئول افزود: استان هرمزگان دو دهه خشکسالی پی در پی را در ۵۰ ساله اخیر داشته و در حال حاضر جزو کم بارش ترین و خشکترین استان کشور به حساب می آید که این بحران لزوم ارائه راهکار برای مدیریت منابع را دو چندان می کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: افزایش تعداد چاه ها در هرمزگان به بیش از ۲۵ هزار حلقه چاه در این سالها منجر به این شده که برداشت از منابع آبی به بیش از یک و نیم میلیارد مترمکعب برسد که این زمانی چالش به وجود میاورد که بدانیم روان آب های استان بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب طی سال جاری بیشتر نبوده است.

ملائی خاطرنشان کرد: ظرف ۱۷ سال متوسط بارش در استان از ۱۸۵ میلیمتر به ۱۳۶ میلیمتر کاهش یافته و اثرات ان در روان اب ها به گونه ای بوده که ۱۳ میلیارد متر مکعبی که حاصل از روان اب بوده به ۹ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

وی اظهارداشت: بیلان منفی دشت ها که به صورت سالیانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب بوده به ۲۷۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته که این نشان میدهد در امر مدیریت و راهکارها نتوانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشاورزان راس موضوع آب و مصرف ان هستند عنوان کرد: در حال حاضر کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه هستند که نشان میدهد رویکردهای گذشته باید اصلاح شوند و شرایط جدید برای انها تعریف شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان افزود: وام دار بودن کشاورزان به بانکها توانمندی بحث مسائل مالی کشاورزان را کاهش داده و در ارائه برخی راهکارها کشاورز را ناتوان گذاشته که این یک آسیب بسیار بزرگ به حساب می اید.

ملائی بیان کرد: قبل از دوره خشکسالی متوسط بارندگی در حوزه شهرستان رودان ۲۰۷ میلیمتر بوده که در حال حاضر به ۱۳۶ میلیمتر کاهش پیدا کرده از سوی دیگر نیم درجه حرارت بطور متوسط طی سالهای گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به میزان ۲۴۰ میلیمتری باران در استان در سال گذشته و کاهش ان به ۵۰ میلیمتر در سال جاری خاطر نشان ساخت: این میزان بارش سفره های اب زیر زمینی استان که شهرستان رودان را نیز شامل می شود را با مشکل مواجه کرده و اقتصاد مردم این منطقه را که مبتنی بر کشاورزی است را با خطراتی مواجه ساخته.

این مقام مسئول تاکید کرد: میزان خشکسالی در استان در حوزه ابریز سد استقلال میناب که شهرستان رودان را نیز شامل می شود ۹۲ درصد کاهش داشته ایم نسبت به سال گذشته.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در خصوص دشت های استان نیز بیان کرد: حدود ۷۰ دشت در استان وجود دارد که ۵۴ دشت ممنوعه و ۲۰ دشت ازاد است که این تعداد در مناطقی از استان است که غالب دشت ها شور و یا ظرفیت منابع ابی ندارند و ۹۹ و نیم درصد اب را از ۵۴ دشت ممنوعه در حال برداشت هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دو دشت بزرگ شهرستان رودان و رفع مشکلات مربوط به این شهرستان گفت: دشت رودان حدود ۷۹۹ کیلومتر مساحت دارد که در محدوده این دشت سه هزار و ۶۰۰ حلقه چاه وجود دارد که به معنای تراکم زیاد برداشت اب است.

این مقام مسئول ادامه داد: در دشت مسافر آباد رودان پدیده فرونشست که منجر به فروچاله ها می شود در حال رخ دادن است که در سالیان گذشته ۱۵۰ میلیون متر مکعب برداشت از این را داشتیم و نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۰ حلقه چاه از حدود هفت هزار حلقه چاه شهرستان رودان در این دشت است.

ملائی تاکید کرد: بیشترین مشکلات دشت ابی هرمزگان مربوط به شمیل و تخت و پس از ان دشت جغین و رودان که در حال سیل نزولی هستند، می شود و ۲۵ درصد چاه های استان در شهرستان رودان است و چاه های غیر مجاز در این شهرستان باعث اسیب جدی به سفره های زیر زمینی این شهرستان شده.

این مقام مسئول تصریح کرد: شهرستان رودان توانسته تا حدودی مشکلات مربوط به آب را با مدیریت به پیش ببرد و تا کنون اقدامات خوبی برای ان انجام شده است اما همچنان چاه های غیر مجاز تهدید بسیار جدی برای سفره های اب زیر زمینی این شهرستان هستند.

ملائی با اشاره به رویکرد و هدف از تشکیل این همایش را ارائه راهکارها و پیشنهادها برای مدیریت و تغییر الگوی مصرف دانست و گفت: این همایش یک شروع بسیار خوب است که میتوان راهکارها و پیشنهادات را از حرف به عرصه عمل تبدیل کنیم که از ان جمله میتوان به واگذاری امور نظارت و بهره برداری با اموزش و توانمندی به کشاورزان و ساکنان مناطق عنوان کرد.

وی ادامه داد: دومین راهکار تغییر الگوی کشت برای کشاورزان است که میزان قابل توجهی از مصرف اب را کاش میدهد و برنامه های سازگاری با کم آبی را که بر مبنای برنامه های دولت است به پیش ببریم و سومین راهکار ایجاد یک نظام صنفی و کارگروه در بخش کشاورزی و اب برای ارائه مشکلات و مسائل پیرامون این مباحث است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 27 شهریور 1397 ، کدخبر: 4406374،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین