پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۵۷۴۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳
اگرچه طی روزهای گذشته بر اساس نامه‌نگاری وزارت صمت با رییس جمهور، زمزمه آزادسازی واردات خودرو بین مردم پیچیده بود اما حالا مشخص شد که با این کار مخالفت شده است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این ممنوعیت را تاوان افشاگری از فساد موجود در وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت عنوان می‌کند.

شعار سالمهدی دادفر با تاکید بر این که همت قوی در پشت پرده ممنوعیت واردات وجود دارد، اظهار کرد: البته ممکن است به دلیل کسری ارز در کشور دل نگران بازشدن واردات خودرو باشند اما ما در گذشته گفته‌ایم که منابعمان را می‌توانیم از خارج و از طریق خرید اعتباری از شرکت‌ها و بنگاه‌های خارجی تامین کنیم که این خودش می‌تواند گشایش‌گر راه عبور از خط تحریم‌ها و حفظ روابط با کمپانی‌های خارجی باشد.

این فعال بازار خودرو ادامه داد: با صحبت‌هایی که هفته گذشته بین وزارت صمت و رییس جمهور انجام شد امیدوار بودیم جریان واردات دوباره راه بیفتد و حداقل اموال و دارایی شرکت‌ها که دیگر متعلق به مردم است، به آن‌ها بازگردد اما متاسفانه یک قدرت بزرگی پشت این قضیه ایستاده و سعی دارد حیات شرکت‌های نمایندگی واردات خودرو و فعالان اقتصادی را از بین ببرد که البته با وجود بیکاری 4هزار نفر در شرکت‌ها و تعطیلی تعداد زیادی از دفاتر نمایندگی در استان‌ها، در این راه موفق بوده است‌.

دادفر با بیان این که دولت در این راستا هیچ اقداماتی انجام نداده و کمکی به واردکنندگان نمی‌کند، تصریح کرد: حداقل خواسته ما ترخیص خودرو از گمرک است چرا که مهلت ثبت سفارش برخی از خودرو‌ها تا چند روز آینده به پایان می‌رسد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: همچنین برای ترخیص خودروهایمان از گمرک، راضی به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز هستیم، حتی حاضر شدیم این هزینه را از مصرف‌کننده نگیریم اما مشکل اصلی درواقع حذف فعالان اقتصادی از این حوزه است.

او در پاسخ به این پرسش که علت این همه تاکید بر ممنوعیت واردات خودرو چیست؟ گفت: نظر شخصی من این است که واردات خودرو برای عده‌ای سنگین تمام شده که البته این عده خودروسازان داخلی نیستند.موضوع اصلی این است که طی یک سال و نیم گذشته وقایعی از درون دستگاه‌های اجرایی مربوط به موضوع واردات خودرو کشف شد که این را از چشم واردکنندگان می‌بینند.

دادفر تاکید کرد: نکته اصلی این است که به غیر از محدودیت‌های تحریمی موجود در کشور، اگر در مقابل فساد‌های سازمان توسعه تجارت ایستادگی کنید بلایی بر سرتان می‌آورند که دیگر به فکر افشاگری نیفتید، نتیجه این است که می‌گویند حتی اگر جلوی واردات را گرفتیم بیایید لابی‌کنیم و کار را راه بیندازیم اما افشاگری نکنید وگرنه هرچه دیدید از چشم خودتان است!

وی با طرح این سوال که مگر بازار داخلی دست امریکا است که مقصر همه آشفتگی‌ها را ترامپ و تحریم معرفی می‌کنند؟ بیان کرد: کل واردات خودرو در سال گذشته 70هزار دستگاه و تولید داخل یک میلیون و 500هزار خودرو بود بنابراین تحریم‌ها تنها یک پوششی است که موضوع اصلی را پنهان کنند.

دادفر اضافه کرد: ما حتی درمورد تعرفه‌ها، تعرفه‌های منطقی شناورسازی را پیشنهاد دادیم که توجه نکردند، در حقیقت هدف اصلی تعدیل کردن واردکنندگان خودرو است و این پیام را به سایر واردکنندگان‌ می‌رساند که اگر در جایی فساد دیدید و ایستادگی کردید تاوانش را نیز پرداخت کنید.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعتراض نسبت به این که چرا مسببان اصلی این حوادث را تهدید نمی‌کنند؟ خاطرنشان کرد: چندی پیش وزیر فعلی صنعت در مقابل تلویزیون صدا و سیما اعلام کرد که تمام مشکلات فعلی نتیجه یک دستور خلاف قانون توسط وزیر صنعت قبلی است. آیا یک وزیر دولتی که خلاف قانون انجام داده و این کار منشا فساد بزرگ شده بیشتر مقصر است یا فعالان اقتصادی؟

دادفر با تاکید بر این که مشکلات بازار خودروی کشور انقدر نیاز به بزرگ نمایی و تنش ندارد، گفت: می‌دانیم که کمبود ارز داریم و در تحریم هستیم اما همه این مشکلات راه چاره دارد اما مشکل اصلی این است که واردکنندگان خودرو از خط قرمز عبور کرده‌اند.

وی در پایان با بیان این که تمام همکاران ما یا زندانی هستند یا با قید وثیقه آزاد شده‌اند، افزود: یک نفر در وزارت صنعت حاضر نیست حتی یک دقیقه برای کار ما وقت بگذارد چرا که ما در این حوزه، وزارت صنعت را وارد چالش جدی کرده‌ایم، در حال حاضر تاکید اصلی ما صداقت است نه واردات.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پدال نیوز تاریخ انتشار 27 شهریور 97، کدمطلب: 91168، www.pedalnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
ا.ف75
خیلی از اقازاده ها الان ماتم گرفتن! تو این جنگ اقتصادی همه دارن ضرر میکنن!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین