پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۶۹۵۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵
پس‌از توقف ثبت‌سفارش خودرو از ابتدای تیرماه امسال مجوز جدیدی برای واردات صادر نشده است و ناظران در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا تخلفی در این زمینه انجام نشود

شعارسال:پس‌از توقف ثبت‌سفارش خودرو از ابتدای تیرماه امسال مجوز جدیدی برای واردات صادر نشده است و ناظران در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا تخلفی در این زمینه انجام نشود.

یکی از مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودرو اینبار بلااستثنا بوده است، گفت: «پس‌از توقف ثبت‌سفارش خودرو از ابتدای تیرماه امسال مجوز جدیدی برای واردات صادر نشده است و ناظران در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا تخلفی در این زمینه انجام نشود.» اظهار داشت: «البته دولت اقداماتی را درخصوص ترخیص کالاهایی که در گمرک مانده‌اند، انجام داد که براین‌اساس رئیس سازمان توسعه تجارت دوبخشنامه جداگانه در 20 و 22مردادماه ابلاغ کرد تا بر پایه آن کالاهایی که در گمرک مانده‌اند، هرچه زودتر ترخیص شوند که خودرو نیز از آن جمله است

12 هزار خودرو در انتظار ترخیص

به گفته این مقام مسئول، مالکان خودرو پس‌از انجام تشریفات گمرکی نزدیک به 2ماه فرصت دارند تا خودروهای خود را از گمرک ترخیص کنند. وی افزود: «برخی افراد قصد فروش خودروهای وارداتی خود را دارند اما نحوه فروش آنها تعیین‌تکلیف نشده است، برخی واردکنندگان نیز خودروهای خود را فروخته‌اند اما چون نحوه تحویل مشخص نیست اقدام به ترخیص خودرو نمی‌کنند. بنابراین شاهدیم که هنوز برخی خودروها از گمرک ترخیص نشده است.» پیگیری‌های «دنیای خودرو» درباره اینکه چه تعداد از خودروها هنوز در گمرک مانده‌اند، نتیجه‌ای نداشت و روابط عمومی گمرک اعلام کرد باتوجه‌به انبارشدن برخی کالاهای وارداتی در انبارهای غیرگمرکی آمار دقیقی در این خصوص ندارد، اما برآورد میشود دست‌کم 12هزاردستگاه خودرو همچنان در گمرک در انتظار ترخیص است.

ترمزی که توسط وزیر اسبق صمت کشیده شد
در دهه‌های گذشته با صنعتیشدن شهرها و شکلگیری زندگی‌های مدرن در کلانشهرهای کشور میزان تقاضای خرید خودرو با افزایش چشمگیری روبهرو شد. از این رو، پای خودروسازان خارجی به بازار مشتریان ایرانی باز شد. با تمام فرصت‌ها و خارجینوازی در تبلیغات‌ محصولات شرکت‌های آسیای شرقی و اروپایی، آن‌ها تنها توانستند نزدیک‌به 5درصد از مشتریان بازار بزرگ خودرو ایران را به خود اختصاص دهند. البته فرازونشیب‌هایی هم در میان راه به‌دلیل وضع قوانین بازدارنده و حمایتی از تولیدکنندگان داخلی سد راه رشد شتابزده وارداتی‌ها به بازارهای مصرف در کشور شده است. با اینحال، واردات خودرو در سال 1396 رشد شتابانی پیدا کرد که سبب شد وزیر صنعت وقت در حمایت‌از خودروسازان داخلی ترمز این بخش را بکشد. اواخر تیرماه وزارت صنعت، معدن و تجارت با دستور وزیر، ثبت‌سفارش خودرو را تا زمان اصلاح آییننامه آن در دولت متوقف کرد. در آن زمان آمار گمرک نشان می‌داد در پنجماهه نخست سال گذشته 37هزارو623دستگاه انواع خودرو سواری وارد کشور شده است که این میزان نسبت‌به مدت مشابه سال 1395 از نظر تعداد 64.42درصد افزایش داشت. ممنوعیت واردات خودرو اواخر دیماه و با ابلاغ آیین‌نامه جدید واردات خودرو، برطرف شد و واردات خودروها از سر گرفته شد اما با تغییر سیاست‌های ارزی دولت در سال 97 از یکسو و نیز خروج آمریکا از برجام، دولت تصمیم گرفت واردات برخی کالاهای غیرضروری از جمله خودرو را بار دیگر متوقف کند.

قیمت گذاری خودروهای فروخته نشده

در سیام خردادماه سال جاری، محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با هدف جلوگیری از خروج ارز و مدیریت منابع ارزی ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا را ابلاغ کرد که خودرو نیز یکی از این اقلام بود.

البته پس‌از ابلاغ این‌محدودیت‌ها، برابر آمار گمرک در مجموع پارسال 70هزارو75دستگاه‌خودرو سواری به ارزش یک‌میلیاردو838میلیون‌و851هزاردلار وارد کشور شد. مقایسه آمارها نشان میداد که واردات خودرو در سال 1396 نسبت‌به 1395 از نظر تعداد 8.66درصد و از نظر ارزش 8.44درصد کاهش داشت. دولت برای کمک به افرادی که پیش‌از این ممنوعیت‌ها اقدام به ثبت‌سفارش خودرو کرده بودند، مهلت 6ماهه ترخیص خودرو تا 24شهریورماه 1397 را درنظر گرفت اما ترخیص خودرو از گمرک با مشکلاتی همچون بحث پرداخت مابهالتفاوت ارزی و نحوه قیمتگذاری خودروهای فروختهنشده مواجه شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت پدال، تاریخ انتشار 25آبان 97، کدخبر: 94613، www.pedalnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
م.م77
این معطلی های الکی و بی برنامه توی خودرو که هیچ توی مواد غذایی هم حتی هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین