پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۶۷۶۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
جایگاه خودروهای هیبرید در صنعت خودرو از هرزمان دیگر اهمیت بیشتری دارد. فشار تحریم‌های آمریکا در طول تاریخ مخاصمه این کشور با مردم ایران به اوج خود رسیده و این درحالی است که صنعت خودرو پیش‌از اجرای این تحریم‌ها با تصمیمات شتابزده دولت به استقبال همین محدودیت‌ها رفت.

شعارسال: جایگاه خودروهای هیبرید در صنعت خودرو از هرزمان دیگر اهمیت بیشتری دارد. فشار تحریم‌های آمریکا در طول تاریخ مخاصمه این کشور با مردم ایران به اوج خود رسیده و این درحالی است که صنعت خودرو پیش‌از اجرای این تحریم‌ها با تصمیمات شتابزده دولت به استقبال همین محدودیت‌ها رفت.

در این بین فشار مضاعفی به روند بهرهگیری تکنولوژی‌های مدرن نیز وارد آمد. ممنوعیت واردات خودرو راه ورود تکنولوژی‌های پاک را به کشور بست و این امر با توجه به نبود توان تولید خودروهای هیبرید، دور از ذهن کارشناسان حوزه خودرو و فعالان محیط‌زیست در کشور بود.

عمر تکنولوژی هیبرید در جهان به دودهه می‌رسد، اما در کشور ما کمتر از یک‌دهه از واردات اینگونه خودروها میگذرد که دلیل آن نبود شناخت کافی از سوی مدیران و تصمیم‌گیران صنعت خودرو و متولیان کاهش مصرف سوخت و نیز آلایندههای هوا در کشور بوده است.

صنعت هیبرید می‌توانست سال‌ها قبل معضل آلودگی‌ هوای کلانشهرهای کشور را تا حدود بسیاری حل کرده و میزان مصرف سوخت سرانه کشور را در مقایسه با سرانه مصرف جهانی به‌هم نزدیک کند. حال نیز امید به تغییر در وضع موجود با مطرح‌شدن طرح ساماندهی بازار خودرو جان دوباره‌ای گرفته است.

طرح ساماندهی، نسخه شفابخش بازار خودرو

طرح ساماندهی، بازار رقابتی و مدرنی را برای صنعت و بازار خودرو به تصویر می‌کشد. این طرح جامع که گشودن بسیاری از گره‌های صنعت خودرو را هدف قرار داده درصدد آن است تا خودروسازان داخلی‌ در رقابت با خودروهای وارداتی، کیفیت محصولات ارائهشده به مشتریان را به حداکثر ممکن برسانند.

مهناز رمضانی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص معتقد است: «کمیسیون صنعت مجلس» در طرح ساماندهی بازار خودرو تمام زوایای پنهان و آشکار خودروسازی در کشور را موردبررسی قرار داده است و می‌توان گفت طرح ساماندهی نسخه شفابخش برای بازار خودرو خواهد بود.

در این طرح مشکلاتی که بارها ازسوی همه‌رسانه‌ها بدان پرداخته شده و اکثر مردم از آن‌ها مطلع هستند، در نظر گرفته شده است. یکی از این خواستههای عمومی، ورود خودروهای هیبرید به بازار است تا مشکل آلایندگی خودروهای بنزینسوز و دیزلی کاهش یابد و سطح بهداشت و رفاه عمومی در کشور بالا برود. همچنین با کاهش مصرف سوخت، سرمایه‌هایی که درحالحاضر برای تامین سوخت هزینه می‌شود، کاهش یابد.

موافقت بسیاری از نمایندگان با طرح

به گفته رمضانی، طرح ساماندهی بازار خودرو بین نمایندگان خانه ملت موافقان زیادی دارد. در این طرح تعرفه واردات خودروها تغییر خواهد کرد. همچنین دانش فنی، قیمت تمامشده و کیفیت خودروهای تولیدی شرکت‌های خودروساز دستخوش تغییرات می‌شود. حمایت از واردات خودروهایی با سوخت پاک نیز در این طرح مطرح شده است.

وی در خصوص تاثیرات بهکارگیری خودروهای هیبرید در صنعت حمل‌ونقل گفت: «مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گزارشی اعلام کرده است درحالحاضر میزان مصرف بنزین روزانه ۸۱میلیون‌لیتر و میزان تولید ۶۵.۵میلیون‌لیتر در روز و واردات روزانه ۱۵میلیون‌لیتر است. باتوجه‌به این آمار، متوجه هزینه گزاف سوخت در کشور خواهید شد. سهم بزرگی از این مصرف سوخت در کشور متعلق‌به خودروهای عمومی و ناوگان حملونقل است که با جایگزینی خودروهای هیبرید دولت سرمایه‌گذاری بزرگی برای آیندگان در کشور کرده است. صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده است تا سال ۲۰۴۰ بیش‌از ۹۰درصد خودروها در آمریکا، کانادا و اروپا برقی یا هیبرید می‌شود اما اکنون این خودروها در ایران، به دلیل اعمال تعرفه‌های سنگین از سوی دولت بسیارگران به دست مشتریان می‌رسد».

هزینههای ممنوعیت ورود خودروهای هیبرید

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: «مصرف سوخت‌های فسیلی بهتنهایی هزینه‌هایی را به دولت و بخش‌های درمانی دولتی وارد می‌کند که از درآمد برخی کشورهای منطقه نیز بیشتر است. اگر این بار سنگین از دوش دولت برداشته شود، قطعا سازمان‌های خدماتدهنده بهداشت در کشور چابکی بیشتری خواهند یافت».

وی درخصوص شیوع بیماری‌های خاص ناشی‌از سوءمصرف سوخت‌های فسیلی تاکید داشت: «بیماری‌های قلبی و ریوی در کلان‌شهرها که ناشی‌از آلودگی هوا هستند، جزو پر هزینه‌ترین بخش‌های خدماتی بیمه‌های درمانی شده به حساب می‌آیند. این امر به غیر از هدررفت هزینه‌های نیروی انسانی در سطح کشور، معضلات اجتماعی دیگری را به کلان‌شهرها تحمیل می‌کند. کاهش مصرف سوخت می‌تواند اولین راهکار پیشنهادی تکنیکال برای مبارزه با آلودگی هوا باشد. بسیاری از بیماری‌های سرطان خون، ریه و.. نیز ریشه در آلودگی‌ هوا و ریز ذرات معلق در هوا ناشی‌از سوخت بنزن در ترکیب بنزین‌های مصرفی خودروهای فسیلی‌سوز دارند».

مشوق‌های خرید خودروهای هیبرید در دیگر کشورها

این کارشناس صنعت خودرو درخصوص مشوق‌های خرید خودروهای هیبرید در دیگر کشورهای جهان افزود: «در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی تاریخ پایان مصرف خودروهای فسیلی سوز پایان سال 2040 اعلام شده است. پس‌از برخی کشورهای اروپای‌غربی، مقامات چینی هم اعلام کرده‌اند که این کشور به‌دنبال ممنوع‌کردن تردد خودروهایی است که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند».


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری خودرو نگاران ،تاریخ انتشار: 16آبان 97، کدمطلب: ۴۵۲۳۶۸،www.khodronegaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یا حق
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
0
با توجه به رویه ترخیص خودروهای توقیفی که در گمرک زیر گرمای سوزان جنوب خاک میخورن ، نشان از آن دارد این دولت باندازه یک اپسیلون برای مردم ارزش قائل نیست ، چرا مسئولین دولتی بهر دلیل در نظارت ثبت سفارش خلاف کردن ما مردم بیگناه باید ضرر کنیم و اموالمون تو گمرک دود بشه الان ماشینی که ما ثبت نام کردیم 2017 میباشد با این توصیف یکسال از طول عمر ماشینها در بدترین شرایط نگهداری گذشته ، چه کسی باید بداد این مردم بیگناه برسه مسئولان مشکل دارن ما این وسط سوختیم ، ما بشتوانه دولت از ناحیه وزرات صمت که رو نمایندگی ها نظارت دارن رفتیم پولمونو دادیم برا خودرو ، شما رو خدا این بازی هارا بزارید کنار بین شرکتهای نمایندگی واردات و صنعت معدن هرچه بوده بما ربطی نداره آن بخش از مردم که قرارداد دارن خودروشان را تحویل بدید بآرزوی شفای عاجل از ایزد منان برای مسئولین مریض
یا حق
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین