پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۶۸۴
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
عضو هیات علمی گروه شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بررسی ارتباط بین داده‌‎ها و ساختارهای زیستی و مولکولی در رشته بیوانفورماتیک امکان طراحی داروهای جدید را فراهم می‌کند
شعارسال:عضو هیات علمی گروه شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بررسی ارتباط بین داده‌ها و ساختارهای زیستی و مولکولی در رشته بیوانفورماتیک امکان طراحی داروهای جدید را فراهم می‌کند.

دکتر محمدرضا صابری اظهار کرد: رشته بیوانفورماتیک یکی از رشته‌های نوین و میان رشته‌ای در حوزه فناوری‌های زیستی است که به مطالعه مولکول‌های زیستی و اطلاعات وابسته به آن پرداخته و از بررسی ارتباط بین داده‌ها و ساختارهای زیستی و مولکول‌هایی که با آنها برهم کنش دارند، مکانیسم این برهم کنش‌ها و تغییر ساختارها و غیره را به دست آورده و از این راه امکان طراحی داروهای جدید، پیش‌بینی عوارض دارویی، امکان ساخت مولکول‌های کوچک و بزرگ و غیر... را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: وجود چنین اطلاعاتی کمک شایانی به محققان رشته‌های داروسازی، بیوتکنولوژی، ژنتیک، ایمونولوژی، بیوشیمی و سایر رشته‌های وابسته می‌کند و در حال حاضر آزمایشگاه شیمی دارویی به تمام محققین دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرویس ارائه می‌نماید.

عضو هیات علمی گروه شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: نزدیک به 10 سال از فعالیت آزمایشگاه شیمی دارویی در دانشکده داروسازی و گروه شیمی دارویی می‌گذرد. در ابتدای راه‌اندازی این مرکز تنها مجهز به پنج سیستم رایانه معمولی بود که برای تحلیل داده‌های محاسباتی و گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آنجا که محاسبات مولکولی و طراحی‌های مولکول‌های سنگین مانند پروتئین‌ها نیازمند قدرت پردازش زیادی است، با انتقال دانشکده داروسازی در سال ۱۳۹۶ به ساختمان جدید تجهیزات پیشرفته و مکان مناسبی برای این منظور در نظر گرفته شد.

صابری در پایان با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ارتقای ظرفیت سیستم‌های مرکز گفت: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که به عمل آمده و حمایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه از طرح مذکور، آزمایشگاه در ساختمان جدید به پنج سرور محاسباتی با قدرت بالا، سیستم سرمایش، رک، UPS و میزهای کار مجهز شد.

وی خاطرنشان کرد: هزینه این تجهیز بالغ بر یک میلیارد ریال بوده که از محل اعتبارات معاونت پژوهش و فناوری، دانشکده داروسازی و مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تامین شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار30 شهر یور 97، کد خبر: 97063014587، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین