پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۳۱۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
فشار‌های اقتصادی و سیاسی آمریکا و متحدانش بر ایران ادامه خواهد داشت، اما ایران از این فشار‌ها جان سالم به در خواهد برد.
شعارسال: آمریکا در مقایسه با سایر کشورها، بیشترین تعداد اندیشکده‌ها را دارد که به طور روزانه همه مسائل مهم جهانی را مطالعه می‌کنند و احیانا برای ارتقای تصمیم‌گیری دولتمردان آمریکایی "پیش‌بینی‌هایی" هم ارائه می‌کنند.

در همین رابطه، اندیشکده امنیتی استراتفور، درگزارشی که اخیرا منتشر کرده تمام تحولات مهم سیاسی و اقتصادی جهان در چهار ماه آخر سال ۲۰۱۸ را پیش‌بینی کرده است. بخشی از این پیش‌بینی، به ایران مربوط می‌شود.

استراتفور با بیان اینکه ایران هیچ استراحتی نخواهد داشت، مدعی شد:" اقتصاد ایران همچنان از تحریم‌ها رنج خواهد برد. همزمان با آن، آمریکا، عربستان، امارات و اسرائیل استراتژی تضعیف ایران در منطقه را پیش خواهند برد. ایران همچنان قادر خواهد بود ناآرامی داخلی ناشی از فشار اقتصادی را کنترل کند و از تشدید تنش نظامی با آمریکا در خلیج فارس اجتناب خواهد کرد. با این حال، جنگ قدرت میان مقامات ایران تشدید خواهد شد".

مسئله دیگری که در این پیش‌بینی مطرح شده، بحث کاهش صادرات نفت ایران در اثر تحریم‌ها و اثر آن بر بازار نفت است. استفراتفور روز‌های دشواری را برای بازار نفت پیش‌بینی کرده است. به گفته این اندیشکده، دو عامل تحریم‌های نفتی ایران و توقف احتمالی تولید نفت در کشور‌هایی مانند لیبی، نیجریه، ونزوئلا و عراق، عرضه جهانی نفت را محدود خواهند کرد. این باعث می‌شود آمریکا عربستان را به عرضه اضافی نفت از ذخایرش وادار کند.

ایران آسیب خواهد دید، اما جان سالم به در خواهد برد

طبق پیش‌بینی این اندیشکده، ایران فشار‌هایی را تحمل خواهد کرد، اما این فشار‌ها را مدیریت خواهد کرد. استراتفور ادعا کرد:" آمریکا استراتژی سختگیرانه اعمال تحریم بر ایران را ادامه خواهد داد. این اقدام تا حدودی برای افزایش ناآرامی داخلی طراحی شده است. اما ایران فعلا قادر خواهد بود آن‌ها را مدیریت کند."

این اندیشکده امنیتی در ادامه مدعی شد طیف محافظه‌کاران حملات سیاسی علیه متحدان اعتدالگرای رئیس‌جمهور حسن روحانی را تشدید خواهند کرد. اما حمایت رهبر معظم ایران، آیت الله سید علی خامنه‌ای، پایداری سیاسی روحانی را تضمین خواهد کرد. شرکت‌های خارجی که در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دارند، به جز آن‌هایی که در روسیه و چین مستقر هستند، به احتمال زیاد به تحریم‌های آمریکا پایبند خواهند ماند و تعاملات با ایران را قطع خواهند کرد.

در ادامه گزارش، استراتفور به تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام پرداخت و نوشت:" طرح‌های اتحادیه اروپا برای ارائه پول به شرکت‌های اروپایی که به خاطر تجارت با ایران ریسک تحریم‌های آمریکا را به جان می‌خرند، یک نشانه‌ای از حمایت سیاسی خواهد بود و به لحاظ اقتصادی کمک فراوانی به ایران نخواهد کرد. در صورتی که واشنگتن تلاش کند بانک‌های ایران را از سوئیفت، شبکه اصلی تعاملات پولی بین المللی، خارج کند، آن‌ها احتمال اصطکاک بین آمریکا و اروپا را هم مدنظر قرار خواهند داد."

بنا به ادعای استراتفور، ایران به منظور ایجاد اهرم برای مذاکرات آینده، برنامه هسته‌ای را به طور محدود توسعه خواهد داد. استراتفور نوشت: "به منظور پاسخ دادن و ایجاد اهرم برای مذاکرات آینده، ایران خطوط رفتار قابل‌قبول در چارچوب محدودیت‌های برنامه جامع اقدام مشترک را مبهم خواهد کرد و توسعه محدود هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد."

بنا به گفته این اندیشکده، ایران سیاست حمایت از گروه‌های نیابتی در خارج را هم ادامه خواهد داد و با وجود اینکه از نزاع گسترده با آمریکا اجتناب می‌کند، برای ایجاد اهرم در برابر آمریکا، تهدید بستن تنگه هرمز را ادامه خواهد داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو ، تاریخ انتشار: 2 مهر 1397 ، کدخبر: 374929 ، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین