پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۲۴۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
بیش از 50 نفر از مقام های سابق امنیتی، سیاسی و نظامی آمریکایی با تاکید بر لزوم بازگشت واشنگتن به برجام اعلام کردند،سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران و خروج وی ازتوافق هسته ای هیچ یک از اهداف او را محقق نمی کند و حتی تبعاتی برای ایالات متحده نیز خواهد داشت.
شعار سال: بیش از 50 نفر از مقام های سابق امنیتی، سیاسی و نظامی آمریکایی با تاکید بر لزوم بازگشت واشنگتن به برجام اعلام کردند،سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران و خروج وی ازتوافق هسته ای هیچ یک از اهداف او را محقق نمی کند و حتی تبعاتی برای ایالات متحده نیز خواهد داشت.

 53 تن از مقامات پیشین آمریکایی که افرادی از هر دو جناح دموکرات و جمهوریخواه در میان آنها دیده می شود، گفتند که از «برخی اهداف دولت» حمایت می کنند اما از آنجا که ترامپ راهکار دیپلماتیک را پشتوانه سیاست «فشار حداکثری» نکرده است، رویکرد وی در قبال ایران نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

در بیانیه این مقام های سابق که خود را عضو «ائتلاف ملی برای جلوگیری از سلاح هسته ای ایرانی» معرفی کرده اند، آمده است: «راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران، فشار حداکثری اقتصادی، سیاسی و نظامی برای تغییر رفتار ایران است.» بنابر این بیانیه، «برنامه تحریم حداکثری به تنهایی نمی تواند اهداف مورد نظر آمریکا را محقق کند.»

آنان گفتند که «دولت برای هیچ یک از دوازده خواسته خود از ایران راهکار دیپلماتیک را در نظر نگرفته است.» این مقام ها در همان بند اول بیانیه نسبت به بی اثر بودن خروج ترامپ از برجام اذعان کرده و خاطرنشان کردند: «خروج آمریکا از توافق هسته ای باعث پیشبرد هیچ از اهداف آمریکا نخواهد شد.»

تارنمای پولیتیکو حمایت این بیانیه از «انتقادهای ترامپ از رفتار کلی ایران» را مساله ای «غیرمعمول» توصیف کرد اما نوشت که نویسندگان آن از رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا در راهبرد خود بازنگری کند.

نویسندگان بیانیه افزودند: ما از برخی اهداف دولت حمایت می کنیم اما معتقدیم که این اهداف صرفا از طریق راهبردی قابل حصول است که هم چندجانبه – درگیر کردن متحدان نزدیک و سایر قدرت ها در آن – باشد و هم فشار را با دیپلماسی توام کند.

امضاکنندگان این بیانیه گفتند:آمریکا با پایبندی دوباره به برجام می تواند از طریق توافقنامه های بعدی با ایران و سایر امضاکنندگان [برجام ] در مورد بهبود آن مذاکره کند.

این مقام های سابق در قسمت دیگری از بیانیه خود اعلام کردند که «ایران این بخش بنیادین از راهبرد ملی خود را صرفا به خاطر ضرب الاجل آمریکا متوقف نخواهد کرد.» آنان همچنین درباره تحولات یمن، سوریه و عراق نوشتند که «مشارکت تهران در هر گونه راه حل سیاسی امری ضروری است.»

افرادی که نامشان در این بیانیه آمده است، درباره ناتوانی آمریکا برای ایجاد اجماع علیه ایران استدلال کردند: دولت [ترامپ] با خروج از برجام و همچنین بدون داشتن یک پیشنهاد معتبر برای [ارائه] مزایایی به اقتصاد ایران، قادر نخواهد بود ائتلاف لازم را برای تجدید تحریم های چندجانبه ایجاد کرده و ایران را به میز مذاکره بازگرداند.

نویسندگان این بیانیه با بیان این ادعا که «تحریم های ثانویه یا فرامرزی در تضعیف اقتصاد ایران تاثیر داشته است» افزودند که این تحریم ها «آمریکا را در تقابل با متحدان و شرکایش قرار می دهد و به تبع آن، حمایت آنها از اهداف آمریکا را تضعیف می کند. آنها همچنین قوانین مسدود ساز را برای حمایت از شرکت ها در برابر اقدام آمریکا اجرا می کنند.»

این بیانیه همچنین با اشاره به تقابل آمریکا و متحدانش در قبال ایران هشدار داد که این رویارویی به «تضعیف دلار آمریکا» منجر خواهد شد. به گفته امضاکنندگان بیانیه، «اجرای تحریم های یکجانبه بسیار دشوارتر است و باعث رواج فساد گسترده شده و تلاش ها برای دور زدن قوانین آمریکا را ترغیب می کند.»

آنان با بررسی نتایج تحریم ها در کشورهای مختلف، درسی تاریخی را به ترامپ یادآور شدند و گفتند: در حالی که این تحریم ها اقتصاد کشورهای هدف را تضعیف کرده و موجب ایجاد سختی های زیادی برای مردم آن کشور می شود، از منظر تاریخی چنین تحریم هایی به تغییرات رفتاری بزرگ یا سرنگونی رژیم های هدف در جاهایی مانند کره شمالی، عراق و کوبا نشده است.

مقام های سابق آمریکایی در خصوص تبعات «تاکید دولت آمریکا بر زورگویی و تهدید به اقدامات نظامی» خاطرنشان کردند: «تهدیدهای فزاینده موجب اتحاد جناح های سیاسی ایران در برابر تهدید خارجی می شود.» به گفته آنها، «تهدیدها همچنین موجب ایجاد آرمان مشترک میان اروپایی ها، روسیه و چین در مخالفت با آمریکا می شود.»

نویسندگان این بیانیه «سیاست تغییر رژیم» را «بیانگر خیال بافی و تفسیر ناقص اطلاعات جاسوسی در خصوص آسیب پذیری ایران» خواندند.

مقام های سابق آمریکایی اذعان کردند: «نظام ایران همچنان قوی، به خوبی مسلح و در مقابل تهدید خارجی، متحد است.»

این مقام ها در بخش نتیجه گیری بیانیه خود گفتند: خروج از برجام تحقق اهداف آمریکا در قبال ایران را بسیار دشوارتر می کند. بسیار غیرمحتمل است که اعمال فشار و تحریم های یکجانبه بدون گزینه های دیپلماتیک عملی نتایج دلخواه را حاصل کند. تصمیم دولت آمریکا برای حرکت به سوی یک رویکرد متوازن تر، از جمله موافقت با پایبندی به برجام، مورد استقبال جامعه بین الملل قرار خواهد گرفت و آمریکا را در مسیر بهتری برای رسیدن به اهدافش قرار می دهد.

«مورتون آبراموویتس» دستیار سابق وزیر خارجه در امور اطلاعاتی و تحقیقاتی، «مادلین آلبرایت» وزیر سابق خارجه، «چاک بوید» رئیس سابق فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا، «نیکلاس برنز» معاون سابق وزیر خارجه در امور سیاسی، «جیمز کلاپر» رئیس سابق مدیریت اطلاعات ملی، «جیمز کالینز» سفیر سابق در روسیه، «رایان کراکر» سفیر سابق در افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه، کویت و لبنان، «والتر کاتلر» سفیر سابق در عربستان و تونس، «تام داشل» سناتور ارشد سابق، «رابرت آینهورن» مشاور سابق وزیر خارجه در امور عدم اشاعه هسته ای و کنترل تسلیحات، «جان لیمبرت» مسئول ﭘﯿﺸﯿﻦ پرونده اﯾﺮان در وزارت ﺧﺎرﺟﻪ آﻣﺮﯾﮑﺎ، «ریچارد نفیو» مدیر سابق بخش ایران در شورای امنیت ملی و «گری سیک» مدیر سابق بخش ایران و خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا جزو 53 نفری هستند که این بیانیه را نوشته و امضا کرده اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار: 2 مهر 1397، کدخبر: 83041882 ، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
ا.ف75
ای بابا! اینا هم همش نمایششونه برای خام کردن ایرانی هایی که هنوز دل در گرو برجام دارن! باید خط قرمز کشید تا اطلاع ثانوی دور هرگونه مذاکره ای رو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
خود ترامب هم شزایط خوبی نداره و اعتراض مردم خودشم دراورده ولی بااین همه نمیدونیم چرا کوتاه بیا نیس م.ق75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
یعنی میشه این افراد علیه ترامپ کاری کنند تا مجبور به بازگشتش به برجام بشه؟!!!
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
کل امریکا هم خواستار چنین موضوعی بشه باز ترامپ کار خودشو میکنه اون مگه به چیزی پایبنده فقط حرف خودش براش مهم م.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
ترامپ به این راحتی ها کوتاه نمیاد به نظرم بی فایده هست
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین