پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۴۰۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
یک کارشناس رسانه گفت: اندیشکده ها در آمریکا پس از انقلاب اسلامی و در هشت سال دفاع مقدس رشد و توسعه پیدا کردند و در حال حاضر اتاق فکر مقابله با جمهوری اسلامی ایران هستند

شعارسال: یک کارشناس رسانه گفت: اندیشکده ها در آمریکا پس از انقلاب اسلامی و در هشت سال دفاع مقدس رشد و توسعه پیدا کردند و در حال حاضر اتاق فکر مقابله با جمهوری اسلامی ایران هستند.

نادر طالب زاده د درباره نقش اندیشکده ها در تبیین سیاست خارجی آمریکا، اظهارداشت: پیش از ظهور انقلاب اسلامی، اندیشکده ها به شکل امروزی که مشاهده می کنیم وجود نداشت به عنوان مثال در دهه 70 میلادی اثری از فعالیت اندیشکده هایی مانند «هادسن» و یا «امریکن انترپرایز» در رسانه های مطرح برای تاثیر گذاری بر روی دولت نیکسون و یا ایجاد موج در جامعه آمریکا نبود.
وی با بیان این که اندیشکده ها پیش از انقلاب اتاق فکر نداشتند، افزود: بعد از ظهور انقلاب اسلامی اندیشکده ها برای مقابله و جلوگیری از رشد آن به خصوص پس از تسخیر لانه جاسوسی و راهپیمایی روز قدس، حرکت های وسیع خود را آغاز کردند.
این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: آمریکا هنگامی که مشاهده کرد ایستادگی ایران در مقابل آنها جدی است، جنگ تحمیلی را بوسیله صدام به ما تحمیل کرد.
طالب زاده یادآور شد: در هشت سال جنگ تحمیلی، اندیشکده ها در واشنگتن رشد و نمو پیدا کرد و فعالیت آنها از مجموعه های نامعلوم و مبهم به اسم و رسم تبدیل شده و توسعه پیدا کردند.
وی اضافه کرد: یکی از این اندیشکده ها که در کاخ سفید نفوذ داشت و در دوران بوش پسر به اوج رسید، اندیشکده «امریکن انترپرایز» بود که اشخاصی مانند هورویتز، مایکل لدین و ریچارد پرل بر سر زبان ها افتاد.
کارشناس رسانه های خارجی ادامه داد: نفوذ این اندیشکده ها در کاخ سفید به وسیله افراد مشهوری بود که بخشی از آنها آکادمیک و دانشگاهی و بخشی دیگر فعال سیاسی بودند.
طالب زاده به ظهور اندیشکده هایی مانند «مرکز وودرو ویلسون» و «رند» اشاره کرد و گفت: پررنگ شدن آنان در همین دوره و برای مقابل با انقلاب اسلامی شکل می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: تئوریزه کردن محور شرارت در این زمان اتفاق افتاد و رشد کرد، بعدها تحریم های اقتصادی در سال 2006 هم به عنوان یک بحث اصلی بر روی میز این اندیشکده ها قرار گرفت و این اعتقاد بوجود آمد که برای مقابله با ایران هیچ راهی به غیر از تحریم های اقتصادی نداریم.
این کارشناس رسانه تاکید کرد: این موارد نشان می دهد که ایده مقابله با انقلاب اسلامی ایران از داخل همین اندیشکده ها استخراج می شود.
طالب زاده در ادامه به اندیشکده «بنیاد دفاع از دمکراسی ها» اشاره کرد و افزود: این اندیشکده یکی از مشهورترین اندیشکده ها است و یکی از مراکز اصلی مقابله با ایران است.
وی ادامه داد: در این اندیشکده سالانه سه تا چهار روز از اشخاصی خاص مانند متفکرین، رییس جمهور های سابق آمریکا، ژنرال های رژیم صهیونیستی، متخصصین هسته ای و موشکی دعوت می شود که شناسایی این افراد نشان می دهد دلیل تشکیل چنین جلساتی چیست؛
این مستندساز و روزنامه نگار با بیان این که چنین اندیشکده هایی، اتاق فکرهای مقابله با جمهوری اسلامی ایران در حد مرگ و جنگ هستند، اظهار داشت: این جنگ ها شامل جنگ آتش زا، جنگ فکری، چنگ نرم، جنگ اقتصادی و جنگ رسانه ای است.
طالب زاده به حمایت ایران از حزب الله لبنان اشاره کرد و یادآور شد: در جنگ رسانه ای حمایت از تروریسم، سلفی ها، النصره و حزب الله لبنان در یک مخروط کن قرار می گیرد و وقتی در آمریکا کلمه تروریسم مطرح می شود نام ایران در ذهن ها خطور می کند.
وی درباره تامین منابع مالی و انسانی این اندیشکده ها، گفت: آنها از طرف کمپانی های بزرگ آمریکایی، بنیاد های مالی و بانکی ها و یا سرمایه داران صهیونیست حمایت های میلیونی می شوند.
این کارشناس رسانه با بیان این که اندیشکده ها هیچ وقت از دچار کمبودهای مالی نمی شوند، افزود: اندیشکده هایی مانند «رند» یا «امریکن انترپرایز» با صراحت میزان و منبع دریافت کمک ها و حمایت های مالی خود را اعلام می کنند.
طالب زاده تاکید کرد: باید مردم جهان را نسبت به اهداف و برنامه های این اندیشکده ها آگاه کرده و نسبت به ایجاد اندیشکده در جمهوری اسلامی ایران اقدام کنیم تا در عرصه بین الملل فعال تر عمل باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار6مهر97، کد خبر: 83047196، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین