پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۸۷۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت:: قیمت دلار تاثیرپذیری شدیدی از تصمیمات سیاسی دارد و اگر مذاکراتی پشت پرده در سفر روحانی به نیویورک صورت نگیرد در ماه‌های پیش رو می‌تواند افزایش بیشتر قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد.
شعار سال : بازار ارز از شروع هفته روز‌های پرتلاطمی را پشت سر می‌گذارد، روز یکشنبه شاخص ارزی در محدوده ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان معاملات خود را آغاز کرد اما با سفر روحانی به نیویورک معاملات شکل دیگری به خود گرفت و ارقام وارد فاز جدیدی شدند این درحالی بود که بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کردند که دستاورد سفر اخیر رییس جمهور و نیز اتفاقات دیگری نظیر افزایش نرخ سود بانکی و تصویب احتمالی لوایح چهارگانه FATF در مجلس می‌تواند بازار ارز را اندکی آرام کند؛ با این حال افزایش قیمت دلار بار دیگر ثابت کرد بدون توجه به پارامترهای دیگر نمی‌توان انتظار کاهش قیمت ارز را داشت تا پس از سفر روحانی به نیویورک رکورد جدیدی ثبت شود و به طور پیش بینی شده ای دلار وارد کانال ۱7 هزار تومان شود؛ قیمت یورو نیز امروز به تبعیت از دلار به 19هزار و 950 هزارتومان رسید.

**مذاکرات نشود گرانی دلار ادامه‌دار خواهد بود:

میثم موسایی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: قیمت دلار تاثیرپذیری شدیدی از تصمیمات سیاسی دارد و اگر مذاکرات پشت پرده در سفر روحانی به نیویورک صورت نگیرد، طبیعی است در ماه‌های پیش رو با کاهش صادرات نفت و کالا‌های دیگر با کمبود شدید دلار مواجه شده و از آنجایی که عده‌ای مجبور به خرید هستند می‌تواند افزایش بیشتر قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد. اگر آمریکا در کاهش صادرات نفت مصمم باشد، بر وضعیت دلار هم اثرگذار خواهد بود، در چنین شرایطی بعید است تا رسیدن به ماه آبان دلار قصد عقب نشینی از مسیر صعودی خود داشته باشد.
این اقتصاددان می‌گوید: درحالی که تصور می‌شد با تغییر مدیریت در بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی بر این نهاد حاکم شود و با ارائه بسته‌های سیاستی مناسبی بازار آشفته ارز اندکی سامان پیدا کند، اما تصورات اشتباه از آب درآمد و بار دیگر ثابت شد که فقط حسن می‌رود و به جایش حسین می‌آید و بهبودی درکار نیست.

موسایی سفر روحانی به نیویورک را وابسته به نهاد‌های بالاتر از دستگاه اجرایی خواند و گفت: تصور نمی‌کنم روحانی ازسوی دستگاه‌های بالاتر اجازه گفت‌وگو با ترامپ را داشته باشد و به همین علت برخلاف تصور برخی از کارشناسان که معتقدند این سفر می‌تواند درکاهش مشکلات اقتصادی موثر باشد، معتقدم این سفر تاثیری نخواهد داشت.

**سیاست‌های دولت تنها دلیل گرانی است:

عباس شاکری اقتصاددان نیز معتقد است گرانی روز به روز دلار تنها به دلیل سیاست‌های دولت است. او می‌گوید: اینکه عده‌ای می‌گویند مانعمان می‌شوند و نمی‌گذارند سیاست‌های خود را اجرایی کنیم، حرف اشتباهی است و تنها برای قانع کردن مردم است. در حالیکه باید پرسید وعده‌هایی که ۲ سال پیش به مردم می‌دادید چه شد؟ چرا باید مردم هر روز در فقر بیشتری به سر ببرند؟ این بود کلیدی که به مردم وعده داده می‌شد؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از وبسایت رویداد24، تاریخ انتشار: 4 مهر 1397 ، کدخبر: 147537، www.rouydad24.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
ی سریا میگن ک باید مذاکراتی صورت بگیره ی سری میکن ک ایشون حق مذاکره نداره :/ م.ق75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین