پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۸۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه می گوید: متن سخنرانی روحانی سنجیده و منطقی بود و بر خلاف ترامپ که هیچ راه حل سیاسی در اظهاراتش دیده نمی شد، روحانی به نوعی گفت و گو در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز مطرح کرد.
شعارسال:قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه می گوید: متن سخنرانی روحانی سنجیده و منطقی بود و بر خلاف ترامپ که هیچ راه حل سیاسی در اظهاراتش دیده نمی شد، روحانی به نوعی گفت و گو در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز مطرح کرد.

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه می گوید: متن سخنرانی روحانی سنجیده و منطقی بود و بر خلاف ترامپ که هیچ راه حل سیاسی در اظهاراتش دیده نمی شد، روحانی به نوعی گفت و گو در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز مطرح کرد.

قاسم محبعلی در گفتگو با خبرنگار «انتخاب»، درباره اینکه با توجه به اینکه این اولین حضور رییس جمهور در سازمان ملل بعد از خروج آمریکا از برجام بود، آیا سخنرانی رییس جمهور توانست نگاه‌های مثبت دنیا را به ایران جلب کند یا خیر، گفت: بله سخنرانی رییس جمهور بسیار سنجیده و محکم از نظر مفهوم و منطق بود و متن بسیار خوبی برای آن نگاشته شده بود؛ برخلاف سخنرانی ترامپ که سخیف و نسنجیده انجام شد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: خوشبختانه آقای روحانی در مقابل سخنان ناپخته و توهین آمیز ترامپ، عکس العمل نشان نداد.

او در عین حال، تاکید کرد: البته این سخنرانی‌ها بیشتر از جنبه افکار عمومی و اعتباربخشی اهمیت دارند یعنی آقای روحانی در سخنان خود برای تمدن و فرهنگ ایرانی اعتبار ایجاد کردند. اما بحث اجرایی کشور‌ها جداست و نمی‌تواند روی تصمیمات کشور‌ها تاثیر چندانی بگذارد. در واقع کشور‌ها بر اساس مواضع و منافع خودشان در امور مختلف تصمیم می‌گیرند. با این حال، سخنرانی آقای روحانی در مقایسه با موضع ترامپ که نسبت به دنیا سوء تفاهم داشت، بسیار منطقی‌تر بود.

محبعلی درباره اینکه از میان سخنان روحانی و ترامپ کدام یک بیشتر، علاقه به مذاکره و روش گفتگو برمی آمد، گفت: سخنرانی آقای روحانی صلح طلبانه بود و از آن گفتگو بیشتر نمایان بود؛ برخلاف آقای ترامپ که به نظر می‌رسد سخنرانی او توسط عناصر تندرو مانند جان بولتون و یا وزیر خارجه آمریکا تهیه شده بود. این‌ها در برخی محافل داخلی آمریکا هم آدم‌های فاشیست و نژادپرستی شناخته می‌شوند.

او ادامه داد: آقای روحانی به نوعی در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، موضوع گفت وگو را نیز مطرح کرد، در حالی که در سخنرانی ترامپ هیچ نشانه‌ای از گفت وگو و راه حل سیاسی دیده نمی‌شد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل یادآور شد: البته سیاست آمریکا با سخنرانی آقای ترامپ تا حدودی متفاوت است و این همان موضوعی است که از آن به عنوان آشفتگی در سیاست‌های خارجی آمریکا در دولت فعلی این کشور یاد می‌شود.

محبعلی درباره اشاره تلویحی رییس جمهور به موضوع بازگشت آمریکا به برجام به عنوان پیش شرط گفتگو، گفت: الزاما بازگشت به برجام مطرح نشد. برجام  با ایران و کشور‌های ۵+۱ منهای آمریکا هم ادامه دارد و در شورای امنیت هم ثبت شده است. در واقع، متن برجام قابل تغییر نیست و اگر قرار است گفت و گویی شکل بگیرد، می‌تواند درباره به اصطلاح نگرانی‌هایی که طرف آمریکایی ابراز می‌کند، در توسعه قطعنامه ۲۲۳۱ انجام شود.

او با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۳ برجام و در سال ۲۰۲۵ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به پایان می‌رسد، تصریح کرد: شورای امنیت باید بر پایان هر دو این‌ها یعنی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ صحه بگذارد و در آنجا نیز به رای مثبت آمریکا نیاز است. در چنین شرایطی ایران و آمریکا اگر قرار است گفتگو کنند می‌توانند از طریق قطعنامه ۲۲۳۱ و در چارچوب آن این کار را انجام دهند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت انتخاب، تاریخ انتشار4مهر 97، کد خبر: 431506، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
بله خداروشکر حرفهای روحانی واضح و منطقی بود ولی متاسفانه طرف مقابل ما منطق سرش نمیشه و همین رو ما هم تاثیر داره.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
ا.ف75
اقای روحانی واذقعا سخنران خوبین اینو توی این پنج سال گذشته به وصوح دیدیم ما
کاش مثلا اقای روحانی سخنگوی دولت بود و یه نفر دیگه که بلد باشه به حرفای ایشون عمل کنه رییس جمهور
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین