پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۴۸۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
در حالی که مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده که دارو تنها ۹ درصد افزایش قیمت داشته است، اما ابلاغ نرخ‌ از سوی داروسازی‌ها حکایت از آن دارد که که در برخی از موارد قیمت دارو تا ۸۵ درصد رشد داشته است.
شعار سال: در حالی که مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده که دارو تنها ۹ درصد افزایش قیمت داشته است، اما ابلاغ نرخ‌ از سوی داروسازی‌ها حکایت از آن دارد که که در برخی از موارد قیمت دارو تا ۸۵ درصد رشد داشته است.

مشکل افزایش قیمت دارو در روزهای اخیر به یک چالش جدی برای بیماران تبدیل شده است. از طرفی مسئولان وزارت بهداشت به عنوان متولیان این حوزه مرتب در رسانه‌ها و مصاحبه‌های مختلف عنوان می‌کند که دارو هیچ افزایش قیمتی نداشته است، وزارت بهداشتی‌ها مدعی هستند که اختلاف نرخ ارز را با اختصاص ارز دولتی ۴۲۰۰ جبران کرده‌اند و تفاوت قیمت‌ها را نیز با پوشش بیمه‌ای جبران می‌کند.

خلاصه صحبت مسئولان دولتی اینکه افزایش قیمت دارو به جز ۹ درصد سالیانه هیچ فشاری به مردم نمی‌آورد و بیماران به هیچ عنوان این موضوع را لمس نخواهند کرد.

در همین باره بارها ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت اظهار نظر کرده است و در تکذیب‌ها مختلف هرگونه افزایش قیمت دارو را رد می کند.

حریرچی در مصاحبه‌ای گفته است:‌ قیمت دارو و تجهیزات پزشکی در کشور هیچ ارتباطی با قیمت ارز آزاد ندارد و همان طور که اعلام شده، رشد قیمت مجموع سبد دارویی کشور، زیر نرخ تورم و فقط معادل ۹ درصد برای کل سال ۹۷ است.

به گفته وی، با توجه به سیاست دولت و مجلس مبنی بر تخصیص ارز کافی با نرخ دولتی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی، هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: ۹۸ درصد داروی مصرفی کشور در داخل کشور تولید می شود و با تدابیر و اقدامات انجام شده و فعالیت شبانه روزی هم اکنون کمبود دارو مطابق روال چهار سال گذشته و مشابه کشورهای غربی در حد یک تا ۱.۵ درصد کل داروی مصرفی کشور است.

سخنگوی وزارت بهداشت، با اعلام اینکه ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به شرکت های دارویی داده می شود، گفت: قیمت دارو هم بر اساس این ارز تعیین و یارانه دارو به بیمه ها منتقل می شود تا مردم تحت فشار قرار نگیرند.

وزیر بهداشت هم مانند سخنگوی این وزارت‌خانه به هیچ عنوان افزایش قیمت دارو را باور ندارد و بارها افزایش قیمت را ناشی از توهم رسانه‌ها و جو ایجاد شده می‌داند.

حسن هاشمی وزیر بهداشت نیز، اعلام کرده است در شرایطی که وضعیت بازار نابسامان است، احتمال دارد افرادی قصد سوءاستفاده و سودجویی داشته باشند، اما امسال افزایش قیمت دارو بیش از ۹ درصد نخواهد بود.

اما از همه مهم‌تر اظهارات  عباس زارع نژاد روابط عمومی وزارت بهداشت است. وی در پاسخ به گلایه‌های نمایندگان مجلس از گرانی دارو این موارد را به کل رد کرده و انتشار آن را باعث از تشویش افکار عمومی می‌داند.

زارع‌نژاد درباره اظهارات نادر قاضی پور - نماینده مردم ارومیه درخصوص افزایش قیمت دارو اظهار داشت: هیچ گونه افزایش قیمت دارو خارج از روال قانونی در سطح توزیع نداشتیم و هرگونه تغییر در قیمت دارو باید در کمیته قیمت گذاری مصوب شود که این مسئله ارتباطی به نوسانات اخیر قیمت ارز ندارد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: با توجه به اینکه هرگونه افزایش قیمت دارو، توسط سازمان‌های بیمه گر پوشش داده می‌شود، هیچ گونه افزایش پرداختی متوجه مردم نخواهد شد.

* بعد از نان، دارو ارزان ترین قیمت را دارد

اما در روزهای گذشته یک اظهار نظر مقام مسئول در وزارت بهداشت باعث جلب نظر رسانه‌ها و البته تعجب بیماران ومردم شده است.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه قیمت دارو در کشور به شدت کنترل شده است، گفت: به جرات می توان گفت که بعد از نان، اقلام دارویی ارزان ترین قیمت را دارد.

وی با بیان اینکه قیمت دارو در کشور به شدت کنترل شده است، تصریح کرد: قیمت دارو مشمول نظارت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است و تعیین نرخ آن تابع سیاست های اقتصادی و تجاری شرکت های خصوصی نیست اگر افرادی از افزایش قیمت چندین برابری داروها خبر می دهند درواقع آن اقلام یا مکمل هستند یا داروهای گیاهی بنابراین ربطی به داروهای سلامت ندارد.

جهانپور افزود: قرار بود بعد از تحولات ارزی، کمیسیون قیمت گذاری یک میانگین ۹ درصدی از میان تمامی اقلام برای افزایش قیمت در نظر بگیرد و به سامانه داروخانه ها ابلاغ کند که باز هم با توجه به بررسی های صورت گرفته، قیمت برخی داروها از یک بسته اسمارتیز کمتر خواهد بود.

وی بیان کرد: در واقع ۹ درصد در نظر گرفته شده، از نرخ تورم سال گذشته کمتر است و به جرات می توان گفت که بعد از نان، اقلام دارویی ارزان ترین قیمت را دارد.

* بازار دارو چه می‌گوید؟

این صحبت‌های وزارت بهداشتی ها در حالی مطرح می‌شود که برخی ابلاغیه‌ها و تغییر نرخ‌های داروسازی‌ها و واردکنندگان دارو نشان دهنده رشد چشمگیر نرخ داروها است. از آن گذشته کافی است برای صحت سنجی اظهارات مسئولان وزارت بهداشت، یک بیمار در خانواده و دوست و فامیل داشته باشید و یکبار برای تامین دارو به یک داروخانه سر بزنید.

همین اظهار نظر ها باعث می‌شود تا بیماران نسبت به واقعیت و افزایش قیمت دارو در داروخانه‌ها واکنش نشان دهند و در موارد بسیاری باعث درگیری داروخانه‌داران و بیماران شود. چراکه وزارت بهداشت مرتب تاکید دارد که قیمت‌ها ثابت است و افزایشی نداشته اما واقعیت و آنچه مردم در تامین دارو با آن روبه رو می‌شوند متفاوت است.

اگر می‌خواهید ببینید که مسئولان تا چه اندازه در بیان این مطالب صادق هستند، نرخ دریافتی و فاکتور چند ماهه قبل دارو را با مبلغی که هم اکنون برای خرید دارو پرداخت می‌کند مقایسه کنید. همین امر به تنهایی به شما نشان خواهد داد که برخی اقلام رشد هنگفتی داشته و علیرغم وعده‌های مسئولان وزارت بهداشت، بیمه‌ها هیچ گونه پوشش بیشتری نسبت به این بالارفتن مبلغ  دارو نداشته‌اند.

البته در این زمان نمی‌توان از داروسازان و تولیدکنندگان انتظار داشت که با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه و بسته بندی و بالابودن هزینه تولید، هیچ افزایش قیمتی نداشته باشند. چراکه توجیه اقتصادی برای سرپا بودن و به روزرسانی صنعت مهمی مثل دارو بسیار ضروری است. از طرفی شرکت‌های داروسازی باید علاوه بر تولید به فکر پژوهش و سرمایه گذاری در این بخش هم باشند.

این دولت و بیمه‌ها هستند که باید هزینه‌ها را پوشش دهند تا هم داروسازان بتواند به فعالیت خود ادامه دهند و حیات صنعت استراتژیک دارو تضمین شود و هم فشار بیشتری بر دوش بیماران تحمیل نشود. البته که باید مسئولان به جای تکذیب و رد این واقعیت، تدبیری اندیشیده شود.

در ادامه تعدادی از ابلاغ‌های رسمی داروسازی‌ها و افزایش نرخ‌های اعلام شده را خواهید دید. آنچه در این جداول مشخص است اینکه افزایش قیمت با رقم ۹ درصدی که وزارت بهداشتی‌ها اعلام کرده‌اند متفاوت است. در این لیست برخی از داروها تا ۸۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند که به طور رسمی هم اعلام شده است.




شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق، تاریخ انتشار: 8 مهر 1397، کدخبر: 897819 ، www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
ا.ف75
واقعا با این امار های الکی که نمیشه مردمرو گول زد مردم وسط واقعیت های هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
واقعا اینا تو چه کره ای زندگی میکنن؟ بگن ما هم بریم همونجا زندگی کنیم.والا نعمته!
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
فقط به فکر دور زدن مردم و فریبشونن :/ اینکارا فقط بی اعتمادی مردمو نسبت به خودشون بیشتر میکنه م.ق75
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
مسئولین میخوان همه چی گل وبلبل نشون بدن برای همین از خودشون امار در میارن الان یه قرص ساده خداتومن شده م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین