پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۶
حجم آب های تجدیدپذیر در ایران 130 میلیارد مترمکعب در سال بوده که به علت تغییر اقلیم و همچنین الگوهای نامناسب مصرف آب، حدود 25 درصد کاهش یافته به طوری که در برآوردهای جدید بر اساس میانگین سال‌های اخیر، حجم آب تجدیدپذیر در ایران به حدود 100 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است و هم اکنون ۸۸ درصد از منابع آب تجدیدپذیر در کشور مصرف می شود!


شعارسال: ایران در بین 180 کشور دنیا از لحاظ برخورداری از منابع آب در رتبه 50 قرار گرفته همچنین در بین این کشورها از لحاظ سرانه منابع آب در جایگاه 112 دنیا قرار دارد،علاوه بر این سرانه منابع آب در ایران در سال 1390، حدود 1704 مترمکعب بوده در حالی که سرانه منابع آب در دنیا و کشورهای پردرآمد به ترتیب 3.6 و 6.65 برابر ایران است.

از سوی دیگر در حالی که به ازای هر مترمکعب آب در کشور، 0.9 کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می شود در جهان به ازای هر مترمکعب آب 2 تا 2.5 کیلوگرم محصول تولید می شود و این موضوعات در حالیست که از دیدگاه مصرف کنندگان آب کشاورزی، میزان مصرف منتسب به این بخش تقریبا 0.6 مقدار اعلام شده است و علت این اختلاف را می توان در عدم پایش میزان آب تحویل داده شده سر مزرعه و تلفات آب از منابع تنظیم تا مبادی توزیع جست وجو کرد.

همچنین میزان بارش در سال ۱۳۸۵ در ایران حدود 287 میلی‌متر بوده و این میزان در سال ۱۳۹۴ به ۱۹۵ میلی‌متر کاهش یافته که علت آن نفوذ ۲۵ میلیون مترمکعب در خاک ، ۶۸ میلیون مترمکعب جریان سطحی و ۲۷۵ میلیون مترمکعب میزان تبخیر سالانه است.

علاوه بر این نیز در حال حاضر ۵۴ درصد از آب شرب کشور در شهرها و ۸۰ درصد از آب روستاها از آب های زیرزمینی تامین می شود، به طور میانگین می توان گفت که ۶۳ درصد از آب شرب کشور از آب‌های زیرزمینی تامین می شود و به گفته رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا هم اکنون ۸۸ درصد از منابع آب تجدیدپذیر در کشور مصرف می شود که تلاش می شود این میزان را به ۶۹ درصد برسانیم و امید داریم با همت آیندگان این رقم به ۶۰ درصد برسد.

وی با بیان اینکه ۶۳ درصد از آب شرب کشور از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: ۱۸ حوضه آبریز به عنوان بخش‌های پُرچالش آبی کشور شناسایی شده است.

میدانی با بیان اینکه بی توجهی به صیانت از آبهای زیر زمینی ظلم بزرگی در حق آیندگان این کشور است و باید برنامه ریزی های لازم در این راستا انجام شود اظهار کرد: یکی از آموزه های ما در گذشته کم توجهی به مسائل فرهنگی،اجتماعی و نداشتن پیوست فرهنگی و اجتماعی بوده و این نقیصه ها باید رفع شود تا بتوانیم برنامه های های خود را بهتر اجرا کنیم.

وی با تاکید بر مستقر کردن مدیریت بهم پیوسته منابع آب در کشور افزود: در این راستا باید به مسائلی همچون سیستم های طبیعی و سازه های انسانی، مدیریت آب و خاک، سازه ای و غیرسازه ای، کمیت و کیفیت، مدیریت توامان عرضه و تقاضای آب و مدیریت آب و فاضلاب توجه کنیم.

طبق شاخص برداشت کمیسیون توسعه پایدار ملل متحد کمتر از 10 درصد برداشت از آب‌های تجدیدپذیر در حد مطلوب ارزیابی می‌شود و برداشت‌های 10-20 درصد، 20-40 درصد، 40-60 درصد و بیش از 60 درصد به ترتیب در حد بحران کم، بحران متوسط، بحران بالا و فاجعه هستند. در ایران 80 درصد برداشت از آب‌های تجدیدپذیر انجام می‌شود که این رقم در حد فاجعه است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاريخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395، کد خبر: 95021105974 ، www. isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین