پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت معنوی وزارت صنعت بابیان اینکه پنج محصول راهبردی ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) به ثبت رسیده است، گفت: پسته دامغان در این سازمان ثبت شد.

شعارسال: سید مهدی میر صالحی ، بابیان اینکه پسته دامغان در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) ثبت جهانی شد، ابراز داشت: در دنیا دو کشور ایران و امریکا تأمین‌کننده پسته هستند و میزان تولید و تجارت جهانی پسته در جهان چیزی حدود سه هزار و ۷۰۰ تن به ارزش دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است.

وی افزود: آمریکا با تولید ۱۳۰ هزار تن پسته به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار جایگاه اول و ایران با تولید ۱۱۴ هزار تن به ارزش ۹۷۰ میلیون دلار جایگاه بعدی را دارد و همچنین چین و هنگ‌کنگ در رده‌های بعدی جای گرفتند.

درخشش پسته دامغان در جهان

مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت معنوی وزارت صنعت بابیان اینکه پسته دامغان از طعم و مزه بسیار مطلوبی برخوردار است، ابراز داشت: این محصول همیشه حرف اول را در دنیا می‌زند و مشتری‌های مخصوص به خود دارد.

میر صالحی در ادامه تصریح کرد: تولید پسته دامغان بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن و دارای ارزشی حدود ۷۵۰ تا هزار میلیارد تومان است که ازنظر کیفی در ایران و جهان درخشش خوبی دارد و به لحاظ کمی پسته رفسنجان با میزان ۳۵ الی ۴۵ هزار تن بیشترین تولید را داشته و ارزش آن ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی بابیان اینکه پنج محصول راهبردی و صادراتی ایران در وایپو به ثبت رسیده است، افزود: این محصولات شامل خاویار، پسته دامغان، پسته رفسنجان، گچ سمنان و سنگ مرمر کردستان هستند که ابتدا به ثبت ملی و سپس بر اساس معاهده لیسبون که در سال ۸۳ در ایران تصویب شد و عضویت در سازمان مالکیت فکری (که از سازمان‌های تابعه سازمان ملل است) به ثبت می‌رسد.

تولید ۶ درصد گچ جهان در سمنان

مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت معنوی وزارت صنعت بابیان اینکه از مزیت‌های ثبت جهانی حفظ اصالت، جایگاه اقتصادی و تجاری محصولات ایران در بازارهای بین‌المللی است، ابراز داشت: درنهایت مصرف‌کننده با ثبت جهانی این محصول و درج کد بین‌المللی می‌توانند مطمئن شوند که محصول اصلی را استفاده می‌کنند.

میر صالحی بابیان اینکه در صورت ثبت محصول در سازمان‌های جهانی امکان سوءاستفاده از آن سلب خواهد شد، تصریح کرد: این محصول ثبت‌شده جایگاه تجاری خود را حفظ و ارزش‌افزوده بسیار بالایی را در بازارهای بین‌المللی ایجاد می‌کنند.

وی با ابراز اینکه چین با تولید ۴۵ میلیون تن در سال بیشترین تولید گچ را در جهان دارا است و ایران با تولید ۱۳ میلیون تن رتبه دوم قرار دارد، افزود: گچ سمنان با ۹ و نیم میلیون تن تولید ۸۰ درصد گچ ایران را تأمین می‌کند و می‌توانیم بگوییم که شش درصد تولید گچ جهان در سمنان تولید می‌شود.

میر صالحی درباره سنگ مرمر کردستان نیز اضافه کرد: تولید این سنگ ۱۸ هزار تن در سال است و از بهترین و زیباترین سنگ‌های ایران محسوب می‌شود که مشتریان خاص خود را در داخل و خارج کشور دارد.

دفتر مالکیت صنعتی با احتساب ۲۹ منطقه ۴۷ محصول راهبردی و صادراتی ایران را در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت جهانی رسانده و در حال امکان‌سنجی است که سایر محصولات صادراتی حتی نفت و محصولات مهم دیگر را در این سازمان به ثبت برساند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 29 مرداد 1397 ، کدخبر: 4380528،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین