پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۵۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
گروهی از دانشمندان آمریکایی برای اولین بار موفق شدند با استفاده از سلول‌های پوست بخش‌های آسیب دیده شبکیه چشم موش را ترمیم کنند و قدرت بینایی را تاحد قابل توجهی بهبود بخشند. به گزارش مهر، نتایج تحقیقات دانشمندان موسسه تحقیقات چشم شپنس در این تحقیقات، از سلول‌های پوست سلولهای بنیادی پرتوان القایی (iPSC ) را به دست آوردند.

شعار سال: گروهی از دانشمندان آمریکایی برای اولین بار موفق شدند با استفاده از سلول‌های پوست بخش‌های آسیب دیده شبکیه چشم موش را ترمیم کنند و قدرت بینایی را تاحد قابل توجهی بهبود بخشند.

 نتایج تحقیقات دانشمندان موسسه تحقیقات چشم شپنس در این تحقیقات، از سلول‌های پوست سلولهای بنیادی پرتوان القایی (iPSC ) را به دست آوردند.

سپس این سلولها را به شبکیه تخریب شده چشم موش پیوند زدند و موفق شدند عملکرد بینایی را در این مدل آزمایشگاهی بهبود بخشند.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: تاکنون بسیاری از دانشمندان موفق شده‌اند سلولهای پوست را به سلولهای بنیادی پرتوان القایی تبدیل کنند اما این اولین بار است که ما توانستیم با استفاده از این سلولهای بنیادی بخشی از شبکیه را بازسازی کنیم و بینایی را بهبود بخشیم.

نتایج این تحقیقات می تواند راهی به سوی یک درمان ممکن برای بیماری تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) و رنگدانه ای شدن شبکیه چشم (RP) ارائه کند.

این دو بیماری مهمترین دلایل کوری در دنیای صنعتی امروز هستند که تاکنون هیچ درمان موثری در مورد آنها ارائه نشده است.

در این دو بیماری، گیرنده های نوری شبکیه به تدریج می میرند به این ترتیب شبکیه توانایی خود را در گرفتن نور و تبدیل آن به پالسهای عصبی قابل ارسال به مغز از دست می دهد.

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج، یک موش اصلاح ژنتیکی شده که سلولهای پوست آن فلورسانت بودند را ایجاد کردند با این روش ردیابی مسیر پیوند سلولها امکانپذیر شد.

دانشمندان سپس بیان چهار فاکتور رونویسی "یاماناکا" (برگرفته از نام کاشف این فاکتورها) را در سلولهای پوست این موش فعال کردند و توانستند سلولهای بینادی پرتوان القایی فلورسانت به دست آورند.

در مرحله بعد، با افزودن فاکتورهای اضافی به این سلولهای بنیادی، موفق شدند آنها را به سلولهای پیشروی تولیدکننده شبکیه تبدیل کنند.

سلولهای پیشرو زمانی که در محیط طبیعی خود قرار گرفتند به سلولهای شبکیه تمایز داده شدند.

پس از گذشت 33 روز، این سلولها به چشم موشهای متاثر از بیماری تخریب ماکولا پیوند زده شدند. در مدت 4 تا 6 هفته این محققان مشاهده کردند که سلولهای پیوند زده شده فضاهای تخریب شده را پوشاندند و با بافت سالم شبکیه ادغام شدند.

در مرحله کنترل ساختاری، این دانشمندان دریافتند که این بافت جدید قادر است یک فعالیت الکتریکی برابر با حداقل نیمی از فعالیت الکتریکی یک شبکیه نرمال را تولید کند و قدرت بینایی را بهبود بخشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت همشهری آنلاین تاریخ انتشار 28 اردیبهشت90، کدمطلب: 135389، www.hamshahrionline.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین