پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 08
کد خبر: ۱۶۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
هفت دلیل برای اینکه ایران در آینده، شاهد نسلی از شرکت ها خواهد بود که به سرعت رشد می کنند.

شعار سال:مجله آمریکایی فوربز در گزارشی به قلم الیزابت مک براید نوشت: عناوین خبری در مورد اقتصاد ایران کمرنگ شده اند، اما چیزی از جاذبه اقتصاد ایران کم نشده است.

در ادامه این مقاله آمده: بر اساس گزارش بانک جهانی، انتظار می رود اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران که دومین اقتصاد خاور میانه بعد از عربستان سعودی است، تا سال بعد حدود 7 درصد رشد داشته باشد. تصور کنید چه اتفاقی می افتد اگر این رشد اقتصادی را با نظام آموزش عالی کشوری که سالانه 233 هزار دانشمند و مهندس تربیت می کند در کنار هم قرار دهیم و در محیطی بگذاریم که با اقتصاد دنیا ارتباط تازه ای پیدا کرده است. حاصل اینها ممکن است به شکل گیری هزاران شرکت تازه تأسیس و کسب و کار کوچک منجر شود - البته اگر مشکلی پیش نیاید.

نویسنده می افزاید: چند ماه پیش با ناصر غانم زاده، بنیانگذار شرکت اپاتان گفتگو کردم؛ این شرکت در زمینه کسب و کارهای موسوم به رایانش ابری مشاوره می دهد. او گفت: مهم ترین چیزی که ما می خواهیم تخصص، مهارت و دانش است. طی سه سال گذشته، بیش از 200 شرکت تازه تأسیس در ایران به وجود آمده است. حرکت آغاز شده و در حال شتاب گرفتن است.

فوربز در ادامه می افزاید: هفت دلیل وجود دارد که نشان می دهد ایران در آینده، نسلی از شرکت ها را شاهد خواهد بود که سریع رشد خواهند کرد:

الف) حجم اقتصاد ایران و لغو تحریم های بین المللی: کشور ایران جمعیتی نزدیک به 80 میلیون نفر دارد و ظرفیت تولید آن در خاور میانه بی نظیر است. نفت و گاز این کشور فقط 10 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و این بدان معناست که ایران بستر متنوعی برای رشد دارد. بیشتر تحریم های آمریکا همچنان سر جای خود باقی مانده است، بنابراین ما شاهد قراردادهای تجاری بزرگ آمریکایی با ایران نیستیم - اما در عین حال، سرمایه های شرکت های اروپایی و آسیایی در حال ورود به ایران هستند.

ب) جمعیتی با تحصیلات عالی: حدود 9.4 درصد جمعیت ایران تحصیلات عالی دارند - یعنی 7.5 میلیون نفر با تحصیلات دانشگاهی؛ این رقم برابر با جمعیت اردن یا اسرائیل است.

ج) ایران قدرتی خاص در زمینه های فناوری دارد: این کشور دارای دانشگاهی است که به دانشگاه «ام آی تی» ایران شهرت دارد.

د) با وجود تحریم‌های آمریکا، روابط میان جوامع کارآفرین ایرانی و آمریکایی در حال شکل گیری است. آمریکایی‌ها از نظر قانونی اجازه ندارند به ایرانی‌ها مشاوره و آموزش دهند اما می‌توانند با آن‌ها در تماس باشند. مشکلات مربوط به محدودیت ویزا که امکان سفر اتباع ایرانی-آمریکایی‌ را به اروپا سخت می‌کند نیز کار را برای این جامعه سخت کرده است، جامعه ای که می‌تواند به نیروی محرکه ای برای افزایش روابط میان دو کشور تبدیل شود.

هـ) زیرساخت‌های ایران در حال نوسازی هستند: نادره شاملو در نشست شورای آتلانتیک گفت، در سفر به ایران برخی افراد در بخش مخابرات به ما در مورد برنامه‌هایشان که هنوز روی کاغذ است گفتند. این بخش به میزان زیادی بازسازی خواهد شد.

و) تغییرات با سرعتی فرا‌تر از انتظار به پیش می رود: کریستوفر شرودر، سرمایه گذار آمریکایی از تجربه‌ای که در دو سفر اخیر خود به ایران داشته می گوید: «در سفر نخست خود به ایران شاهد دسترسی اندکی به فناوری های نسل سوم 3G و نسل چهارم 4G بودم؛ یک سال بعد به ایران برگشتم و این فناوری بیست میلیون مشترک داشت.

ز) کسب و کارهای تازه تأسیس در حال رسیدن به دوران اوج خود هستند: کارآفرینان جوان در ایران با مشکلات واقعی روبرو هستند، مشکلاتی نظیر آلودگی، تغییرات آب و هوایی یا تغییرات اجتماعی-سیاسی. در ایران جوانان کارآفرین ایده‌های خود را ارائه می‌کنند ... و در این میان آنچه اهمیت دارد این است که چطور می‌توانند در پیشرفت کشور نقش ایفا کنند.

با اندكي اضافات و تلخيص برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1395، کد مطلب: ۱۱۱۸۲۷۰:www. iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین