پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
بررسی نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا نشان می‌دهد که ساکنان ایالات متحده به‌شدت دچار شکاف شده و دیدگاه‌های بسیار متضادی بین اعضا و هواداران دو حزب اصلی این کشور شکل گرفته است
شعارسال:بررسی نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا نشان می‌دهد که ساکنان ایالات متحده به‌شدت دچار شکاف شده و دیدگاه‌های بسیار متضادی بین اعضا و هواداران دو حزب اصلی این کشور شکل گرفته است

بررسی نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جامعه آمریکایی طی چند دهه اخیر هیچ‌گاه این‌چنین دچار شکاف و وضعیت دوقطبی نشده بود، جامعه‌ای که از سویی جمهوری‌خواهانِ شدیداً محافظه‌کار و از سوی دیگر نیروهای چپ‌گرا با همراهی دموکرات‌ها باعث گسترش این شکاف بین دو حزب اصلی ایالات متحده و هواداران آن‌ها شده‌اند.

هم‌اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که 81 درصد شهروندان آمریکایی می‌گویند که نه‌تنها با سیاست‌های حزب مقابل بلکه با مواردی که «حقایق و واقعیت‌های بنیادین» خوانده می‌شوند نیز مخالف هستند. معنای دیگر این آمار بر این دلالت دارد که 81 درصد جامعه آمریکایی نسبت به کسانی که گرایش حزبی مشابهی به آن‌ها نداشته باشند، دیدگاهی منفی دارند، موضوعاتی که در این ماجرا حائز بیشترین حد اختلاف نظر هستند، شامل شخص دونالد ترامپ، کنترل سلاح، سقط‌جنین و مهاجرت است.

به‌نوشته اسکای‌نیوز، بررسی نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان‌دهنده کاهش قابل توجه شمار میانه‌روها در عرصه سیاسی آمریکا است، و اینکه هواداران دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به‌شکل روزافزونی در حال فاصله‌گرفتن از هم و قرار گرفتن در دو قطب متضاد هستند.

در واقع، داده‌های دو دهه اخیر نشان می‌دهد گرایش‌ها و تعلقات حزبی ــ فراتر از نژاد، مذهب، سطح آموزش، سن، و جنسیت ــ به اصلی‌ترین عامل اختلاف و شکاف در جامعه آمریکایی تبدیل شده است.



ترامپ، مهمترین عامل انشقاق بین آمریکایی‌ها

در آمریکا هیچ چیزی بیش از دونالد ترامپ نماد شکاف و جدایی دو حزب و هوادران آن‌ها نیست. 88 درصد جمهوری‌خواهان عملکرد ترامپ را تأیید می‌کنند، در حالی که این رقم بین دموکرات‌ها تنها برابر با 8 درصد است.

حامیان ترامپ وی را به‌عنوان قوی‌ترین فردی می‌بینند که آمریکا به آن نیاز دارد؛ فردی که بر سر حفظ مرزها، جرم و جنایت و بهبود اقتصاد سفت و سخت بود و مستحکم ایستاده است. اما از سوی دیگر دموکرات‌ها او را برای تصدی منصب ریاست جمهوری فاقد صلاحیت می‌دانند.

سقط جنین

مسئله سقط‌جنین نیز یکی از اختلاف‌انگیزترین مسائل در عرصه سیاسی آمریکا طی نیم قرن اخیر بوده است. در نمودار زیر دیدگاه هواداران حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در خصوص «ضرورت غیرقانونی‌بودن سقط جنین» ارائه شده است. براساس این نمودار، 65 درصد جمهوری‌خواهان می‌گویند که سقط جنین باید غیرقانونی شود، اما تنها 25 درصد دموکرات‌ها چنین نظری دارند.


کنترل سلاح

آمریکا بیش از هر کشور ثروتمند دیگری در جهان، شاهد مرگ‌ومیرهای ناشی از شلیک سلاح ــ قتل و خودکشی با سلاح ــ و تیراندازی‌های گسترده است. حدود 44 درصد آمریکایی‌ها بشخصه فردی را می‌شناسند که هدف شلیک گلوله قرار گرفته است.

چندین دهه است که دموکرات‌ها تلاش دارند محدودیت‌هایی را در زمینه کنترل سلاح وضع کنند تا تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از شلیک سلاح در آمریکا را کاهش دهند، اما در تمامی این مدت ناکام مانده‌اند. در واقع این ناکامی به‌علت مخالفت مستحکم رأی‌دهندگان و سیاستمداران جمهوری‌خواه بوده است. اکثر جمهوری‌خواهان، حق حمل سلاح را در حد یک مزیت مقدس به‌شمار می‌آورند که براساس متمم دوم قانون اساسی آمریکا تضمین شده است.

بررسی داده‌های موجود نشان می‌دهد که 56 درصد جمهوری‌خواهان یا هواداران این حزب دارای سلاح هستند، اما این رقم بین دموکرات‌ها یا طرفدارانشان برابر با 25 درصد است.


مهاجرت

سیاست‌های مهاجرتی ترامپ هم یکی از مناقشه‌برانگیزترین مسائل مطرح در عرصه سیاسی آمریکا است. دولت ترامپ طی ماه‌های اخیر به‌خاطر جدا کردن کودکان مهاجر از والدینشان و نگهداری کودکان در «قفس» به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

در نمودار زیر، روند تغییرات دیدگاه اعضا و هواداران دو حزب اصلی آمریکا در خصوص فواید مهاجران برای آمریکا ارائه شده است. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حدود 84 درصد دموکرات‌ها یا طرفداران آن‌ها بر این باورند که مهاجران با سخت‌کوشی و استعدادشان موجب تقویت ایالات متحده می‌شوند، اما این رقم بین جمهوری‌خواهان و هواداران آن‌ها برابر با 42 درصد است.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار22مهر97، کدخبر: 1852234،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین