پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶
با کاهش دمای هوا در استان کرمان رفته رفته درب های واحدهای بومگردی منطقه شهداد به روی گردشگران باز می شود و حضور تورهای گردشگری در تنها اثر ثبت جهانی طبیعی ایران افزایش یافته است.

شعار سال: ایران یک اثر طبیعی در لیست آثار ثبت جهانی دارد و این اثر سه استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را در بر گرفته است. کویر لوت یکی از بزرگترین عرصه های ثبت جهانی محسوب می شود که ۷۰ درصد لوت و ۹۰ درصد از جاذبه های این کویر طبق اعلام میراث فرهنگی در استان کرمان قرار گرفته است.

افزایش دمای هوا که از نیمه بهار در این منطقه روی می دهد و تا اواخر تابستان ادامه دارد عملا گردشگری را در شهداد متوقف می کند و فعالیت تورهای گردشگری به طول شب محدود می شود، دلیل این امر نیز دمای بیش از حد هوا در منطقه است که در منطقه گندم بریان به عنوان گرمترین نقطه زمین در تابستان طی روز به ۷۰ درجه سانتیگراد نیز می رسد.

با گذر از نیمه مهرماه و آغاز فصل پاییز اما اوضاع در شهداد دگرگون و آب و هوا در این منطقه بهاری می شود، گیاهان و درختان سبر سبز و طراوت ویژه ای در کویر ایجاد می شود دما در گندم بریان به ۳۰ تا ۴۰ درجه می رسد و در مناطق گردشگری و روستاهای اطراف شهداد دمای به ۲۰ درجه هم می رسد این روزها هر جای شهر کرمان و حتی شبکه های اجتماعی آگهی های تورهای گردشگری را می بینید که سعی دارند با خدمات ویژه و ایجاد رفاه بیشتر در مناطق بومگردیگردشگران زیادتری را جذب کنند.

میراث فرهنگی برای جذب سرمایه گذار تلاش کند

بعد از ثبت جهانی کویر لوت هر چند هنوز مسئولان اقدامات قابل توجه و زیر ساختی را در این منطقه انجام نداده اند و حتی پایگاه ثبت جهانی این اثر هم با کمبودهای زیادی از نظر امکانات مواجه است اما مسئولان محلی سعی کرده اند با تکیه بر داشته ها و امکانات محلی و توانمند کردن مردم منطقه امکان توسعه گردشگری را مهیا کنند که در این خصوص توفیقات زیادی هم نصیب آن ها شده است.

توجه گردشگران به کویر لوت بیش از گذشته شده اما یک حقیقت تلخ در این زمینه وجود دارد و آن اینکه هنوز در بعد ملی برای تجهیز و ایجاد زیر ساخت ها در این منطقه اتفاق خاصی روی نداده است

محمد کرباسی یکی از فعالان کویرنوردی است که در خصوص کویر نوردی در شهداد می گوید: با توجه به ثبت جهانی لوت توجه گردشگران به این منطقه بیش از گذشته شده است اما یک حقیقت تلخ در این زمینه وجود دارد و آن اینکه هنوز در بُعد ملی برای تجهیز و ایجاد زیر ساختها در این منطقه اتفاق خاصی روی نداده است.در ابتدای ثبت جهانی مسئولان وعده های زیادی دادند و حتی قرار شد قلعه تاریخی روستای شفیع آباد بعد از مرمت به مرکز گردشگری در منطقه تبدیل شود اما عملا نه تنها این پروژه نیمه کاره رها شد بلکه هم اکنون امکان اسکان در این بنا وجود ندارد.

وی بیان کرد: این قلعه به صورت نیمه مرمت شده و شرایط مناسبی ندارد در حالیکه می توان این بنا را به مرکز گردشگری تبدیل کرد از سوی دیگر زیر ساختهای لازم دیگر نیز استقرار نیافته است این امر هم در بحث رفاه گردشگران و هم حفاظت و نگهداری دیده می شود.


کرباسی گفت: برخی از مسئولان تصور می کنند همین که کرمان رکورد دار بناهای ثبت جهانی شده است کفایت می کند در حالیکه این مکان ها باید به الگوی گردشگری پذیری در ایران تبدیل شوند.

وی بیان کرد: میراث فرهنگی برای جبران کمبودهایی که دارد بر تورهای گردشگری و همچنین اقامتگاه های بومگردی تکیه کرده است که البته کار خوبی است اما میراث در این بین فقط نقش هماهنگ کننده را دارد در صورتی که این نقش باید حمایتی باشد.

گردشگران مناطق سردسیر اروپا علاقه بسیار زیادی به کویر لوت دارند چون چنین مناطقی در محل زندگی این افراد وجود ندارد و آنچه که در اکویر برای ما تکراری شده برای آنها یک شگفتی محسوب می شود

وی خواستار تجهیز و فعال شدن کمپ کویری شد و بیان کرد: نباید چنین مکان هایی به حال خود رها شوند حتی باید توسعه یابند و ظرفیتهای لازم برای جذب بیشتر گردشگران را فراهم کنند.


کرباسی بیان کرد: گردشگران مناطق سردسیر اروپا علاقه بسیار زیادی به کویر لوت دارند چون چنین مکان هایی در محل زندگی این افراد وجود ندارد و آنچه که در این مناطق برای ما تکراری شده برای آنها یک شگفتی طبیعت محسوب می شود.

وی گفت: گردشگری در شب و رصد آسمان یکی از مهمترین علاقه مردماست اما متاسفانه هیچ امکانی در این زمینه وجود ندارد در صورتیکه می توان در این خصوص جذب سرمایه گذار را در دستور کار قرار داد.

وی گفت: مسئولان فقط به شعار دادن و وعده بسنده نکنند، بومگردی می تواند مشکلاتی از جمله نبود هتل و زیر ساختهای مطلوب را رفع کند اما مسلما تمام امکاناتی که یه گردشگر نیاز دارد را تامین نمی کند.

۴۰ واحد بومگردی در کرمان وجود دارد

نماینده سازمان میراث فرهنگی در شهداد می گوید: استقبال گردشگران داخلی و خارجی از کلوت ها افزایش یافته است و این مساله ناشی از تغییرت فصلی و کاهش دما در شهداد است.

ابراهیمی زاده بیان کرد: یکی از مقاصد گردشگران گندم بریان است که با وجود کاهش دما از گردشگران به صورت جدی تقاضا داریم بدون راهنما در کویر حضور نیابند.

وی گفت: هم اکنون شاهد حضور تعداد قابل توجه گردشگران ایرانی و خارجی به خصوص از کشورهای اروپایی در کویر شهداد هستیم.

وی همچنین از وجود ۴۰ واحد بومگردی در کویر لوت خبر داد و بیان کرد: تورهای گردشگری زیر نظر میراث فرهنگی اقدام به خدمات رسانی به گردشگران می کنند و محل استقرار این افراد نیز در خانه های بومگردی است که نحوه پذیرایی و همچنین مکان های استقرار بنا به آداب و رسوم مردم محلی آماده شده اند.

وی بیان کرد: در کنار گندم بریان، نبکاها، کلوت ها و رودخانه شور وجود دارد که در طول سال جاری است و در برخی مکان های عرض آن به ۹۰ متر می رسد.


نظر گردشگران اروپایی در خصوص شهداد

یک گردشگر بلژیکی می گوید: من در ایران کویر سمنان و یزد را هم دیده ام اما مناظری که در شهداد یافتم بسیار شگفت آور بود به همین دلیل به چندین نفر از دوستان توصیه کردم برای آرامش اعصاب و استفاده از طبیعت به کرمان سفر کنند.

وی می گوید: این سفر مانند یک ماجراجویی امن است بسیار جالب و شگفت آور است و هر لحظه زیبایی ها را می بینید که در هیچ جای دنیا نظیرش وجود ندارد و نکته جالب اینکه شب گذشته در شهرک سینمایی من صدها نفر گردشگر از کشورهای مختلف را دیدم که ساعت ها در سکوت محض در کنار آنها یک نقطه مشترک داشتم و آن نگاه کردن به آسمان شب و ستاره های زیبا بود.

در شهرک سینمایی من صدها نفر گردشگر از کشورهای مختلف را دیدم که ساعت ها در سکوت محض در کنار آنها یک نقطه مشترک داشتم و آن نگاه کردن به آسمان شب و ستاره های زیبا بود

یک گردشگر فرانسوی نیز می گوید: هیجان زیادی دارد که در مکانی قدم بزنید که دمای آن به صورت طبیعی بالاترین دمای ثبت شده روی کره زمین است، تصمیم دارم به سردترین مکان زمین هم سفر کنم و این برای من هیجان زیادی دارد، مردم محلی بسیار ساده و بی آلایش هستند و این نمادی از فرهنگ این بخش از ایران است که بارها به طرز باور نکردنی من را تحت تاثیر قرار داد آنها هر چه دارند با گردشگران شریک می شوند.

یک گردشگر چینی هم بیان کرد: حضور در شهداد یک فرصت فوق العاده برای من بود، شغل من عکاسی و نویسندگی است و حضور در این روستا تحولی را در ذهنم ایجاد کرد که حتما از آن برای خلق آثار جدید استفاده می کنم.

وی بیان کرد: هزینه های گردشگری در ایران پایین تر از مناطق دیگر است و از سوی دیگر مکان های بکری وجود دارد که در امنیت کامل می شود از آنها بازدید کرد.

وی گفت: شما چیزهایی را در شهداد می بینید که بدون شک در کویر سایر کشورها نخواهید دید، من در یکی از کشورهای عربی هم کویر نوردی کردم اما آنجا فقط کویر بود، شهداد در هر گوشه اش من را غافلگیر کرد به خصوص عظمت و بزرگی کلوتها بسیار زیبا است.

نکته بسیار جالب برای گردشگران خارجی نحوه طبخ غذاهای محلی، پخت نان در تنور و استفاده از گیاهان خوراکی، کشک، گوشت و سبزی است که مقابل چشم آنها تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

در کنار تمام این زیبایی ها اما کمبودها هم به شدت خودنمایی می کنند و به نظر می رسد با گذشت چند سال از ثبت این پرونده جهانی اما برنامه ای برای حمایت از رونق گردشگری در آن وجود ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 22 مهر 97، کد مطلب: 4428894،www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین