پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۶۲۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷
سفیر انگلیس در بازدید از دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد به تعریف و تمجید از تاریخ کهن و میراث یزد پرداخت؛ تاریخ و فرهنگ کهنی که شاید مهمترین عامل کینه‌توزی استعمار پیر در ایران بوده است.

شعارسال: چند روزی از سفر رابرت مک ایر، سفیر بریتانیا در ایران به پیشنهاد وزارت امور خارجه از استان یزد، می‌گذرد، سفری که با اعتراض و مخالفت‌های بسیاری از دانشجویان همراه بود.

دانشجویان یزدی در همان بدو ورود سفیر انگلیس در مقابل اتاق بازرگانی یزد تجمع کردند، معترضین در حالی که با پلاکار‌هایی با این مضمون «به انگلیس نمی‌توان اعتماد سرداد» و «انگلیس حامی تروریسم است»، اقدامات خباثت آمیز دولت انگلیس علیه ملت ایران را به مسئولین استان گوش زد کردند.

کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ که منجر به بر سر کار آمدن رضاخان شد، کودتای ۲۸ مرداد، مقابله با نهضت میرزا کوچک خان جنگلی، مقابله با قیام دلیران تنگستان، انحراف در مسیر جریان مشروطیت، بروز قحطی و شیوع بیماری‌های واگیر در سال ۱۹۱۹ و کشتار تعمدی ۹ میلیون ایرانی، جدایی بحرین و افغانستان از ایران تنها گوشه‌ای از اقدامات انگلیس علیه ایران بوده است و موجب شده که رهبر معظم انقلاب مدام از دولت انگلیس با واژه انگلیس خبیث یاد کنند و نسبت به کینه۲۰۰ ساله روباه پیر در کشور هشدار دهند.

اما مهمترین خباثت روباه مکار که دانشجویان آن را فراموش نخواهند کرد، اخراج دانشجویان ایرانی بود که در پی اجرای حکم تاریخی امام راحل مبنی بر ارتداد نویسنده کتاب آیات شیطانی، اقداماتی علیه سلمان رشدی انجام دادند که موجب اخراج گروهی آن‌ها از انگلیس شد، موضوعی که دانشجویان معترض یزدی خواستار پاسخگویی به آن شدند.

گفته می‌شود که سفر سفیر انگلیس به یزد با مقاصد مختلفی از جمله بازدید از مدارس پناهندگان افغانستانی و مسایل اقتصادی صورت گرفته است؛ اما سر در آوردن سفیر انگلیس از دانشکده معماری یزد جای شک و سوال بسیاری برای بسیاری از دانشجویان به جا گذاشت و با اعتراض آنها همراه شد.

تشکل جامعه اسلامی دانشجویان یزد در اعتراض به ورود سفیر انگلیس به این دانشگاه اعلام کرد که بلا‌هایی که دولت استعمارگر انگلیس در طول ده‌ها سال بر سر ملت ایران آورد، فراموش نشدنی است و کشور انگلستان که روزی به دلیل وسعت حیطه تحت استعمار خود به بریتانیای کبیر معروف بوده است، همواره به دلیل استثمار و غارت سرزمین‌های گوناگون مورد خشم و نفرت مستضعفین و مظلومین عالم قرار گرفته است.

این دانشجویان معتقد هستند که از حضور استعمار پیر به کشور ایران به جز منافعشان خیری نرسیده است و تنها در یک فقره از جنایات خود موجب قحطی زدگی و کشته شدن ۹ میلیون نفر معادل یک سوم جمعیت وقت ایران شدند و بزرگترین نسل کشی قرن بیستم را در وطنمان، ایران، رقم زدند.

آن‌ها ضمن سوال بر انگیز بودن، سفر سفیر انگلستان به یزد می‌گویند که ما دانشجویان انقلابی از تمامی مسئولان استان یزد درخواست داریم در راستای شفاف سازی، علت حضور چند روزه سفیر انگلستان در یزد را به صورت صریح و علنی توضیح دهید و گفته شود که در شرایط فعلی، حضور چنین شخصی در شهر یزد چه توجیهی دارد و نتیجه حضور ایشان برای مردم شهر یزد چه بوده است!

رابرت مک ایر، همچنین با حضور در دانشگاه یزد با اشاره به تحریم‌های جدید ایالات متحده اظهار داشت که اتحادیه اروپا و پادشاهی بریتانیا در چارچوب توافق هسته‌ای و مراودات دو کشور سعی در خنثی کردن اثرات تحریم‌های آمریکا دارند، سفیر انگلیس همچنین در بازدید از دانشکده هنر و معماری یزد به تعرف و تمجید از تاریخ کهن و میراث یزد پرداخت، تاریخ و فرهنگ کهنی که شاید مهمترین عامل کینه توزی استعمار پیر در ایران بوده است.

هرچند سفیر بریتانیا در دانشگاه یزد در مورد تلاش برای خنثی کردن اثرات تحریم‌های آمریکا صحبت کرد وبه تمجید از تزیینات و هنر معماری ایران پرداخت؛ اما اقدامات دولت انگلیس برای مردم و دانشجویان قابل پذیرش و باور نیست و آن‌ها هنوز از اقدامات خباثت آمیز روباه پیر را در طول تاریخ ایران فراموش نکرده‌اند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 22مهر1397 ، کدخبر: 717040: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین