پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۹۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
پیشگیری و دفاع مشروع، دو کلیدواژه مهم در ادبیات نظامی محسوب می‌شوند و این دو کلیدواژه، امنیت پایدار جمهوری اسلامی ایران را برابر تهدیدهای نوین تضمین می‌کنند.

شعارسال: رهبر معظم انقلاب اسلامی در فراخوان ۵۶ بندی از تمامی نخبگان، فرهیختگان و مدیران کشور درخواست کردند تا موضوع‌های مرتبط با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را ارتقاء دهند و یکی از بندهای این فراخوان درباره پیشگیری از شکل‌گیری تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران است.

پیشگیری و دفاع مشروع، دو کلیدواژه مهم در ادبیات نظامی محسوب می‌شوند و این دو کلیدواژه، امنیت پایدار جمهوری اسلامی ایران را برابر تهدیدهای نوین تضمین می‌کنند.

عواملی که در حفظ امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و پیشگیری از تهدیدهای نوین مطرح می‌شوند را باید مدنظر داشت، زیرا ایران در هارتلند جهان واقع شده و به‌تبع این موقعیت ژئواستراتژیک ضروری است از امنیت پایدار برخوردار باشد.

اما الزام‌های امنیت پایدار چیست؟ و چه‌گونه باید در راستای پیشگیری از تهدیدها و دفاع مشروع بر اساس آموزه‌های دینی و هسته فکری نظام جمهوری اسلامی عمل کرد؟

برای برخورداری از امنیت پایدار و داشتن دست بالاتر در دفاع پیشگیرانه باید به چند نکته توجه کرد.

اول اینکه توجه به مختصات فرهنگی و هویتی در مباحث مربوط به امنیت ملی جایگاه ویژه‌ای دارند. جمهوری اسلامی ایران به پازل فرهنگی و قومی معروف است که در کنار یک‌دیگر چشم‌نوازی می‌کند، لذا هنر دولت، نخبگان و فرهیختگان در انسجام‌بخشی به این هویت‌ها و فرهنگ‌های متنوع است البته جمهوری اسلامی در این امر موفق بوده اما در دوره حاضر دشمنان کیان اسلامی چشم بر تجزیه این سرزمین دوخته‌اند و باید به این امر توجه داشت که خنثی‌سازی توطئه دشمنان از طریق گفتمان‌سازی فرهنگی و هویتی و رفع محرومیت‌های اقتصادی و تبعیض‌های اجتماعی به‌تناسب موقعیت جغرافیایی میسر خواهد بود.

دوم اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر عدم تکیه دولت بر درآمدهای نفتی تأکید کرده‌اند اما دولت‌های پس از جنگ تحمیلی هرگز نتوانسته‌اند این وابستگی را قطع و یا کاهش دهند، به‌گونه‌ای که دشمن برای فشار آوردن بر نظام و وادار کردن ما به عقب‌نشینی از ارزش‌ها و آرمان‌ها از ابزار تحریم نفت استفاده کرده است؛ در صورتی‌که اگر دولت‌ها با استفاده از نظر کارشناسان و فرهیختگان، به منابع درآمدی تنوع می‌بخشیدند، امروز شاهد نمی‌بودیم که نفت، یگانه منبع تأمین درآمدهای دولت و کارت بازی دست دشمن شود. همچنین در کنار تنوع‌بخشی به منابع درآمدی، دولت باید نگاه ویژه‌ای به رفع محرومیت‌های اقتصادی و به‌ویژه دیپلماسی اقتصادی داشته باشد و آن‌چنان در زنجیره اقتصادی جهان با کشورهای دوست، تعامل‌های اقتصادی را به نفع منافع ملی گِره بزند تا دشمن در پروژه‌هایش مغلوب شود.

سومین نکته مهم در خصوص توجه دولت به مشکل‌های زیست‌محیطی است. هرچند در مقطع فعلی به مرحله بحران زیست‌محیطی نرسیده‌ایم و بر اساس اعلام کارشناسان و تحلیل‌گران می‌توان مشکل‌های فعلی زیست‌محیطی را کنترل کرد اما ظاهراً این دولت مانند اسلاف خود نسبت به این موضوع بی‌مهری می‌کند. اگر نگاه دولت به محیط‌زیست آینده‌نگرانه نباشد و از نظر کارشناسان دل‌سوز استفاده نکند خود این موضوع بعدها به بحران تبدیل می‌شود و امنیت پایدار نظام را تهدید می‌کند. به‌عنوان مثال امروز در کنترل ریزگردها و کاهش منابع آبی، دولت نتوانسته مشکل را به‌خوبی کنترل کند که در مورد اول نیازمند تقویت مذاکره‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه هستیم و یا در مورد دوم باید به مباحث آموزش عمومی و جایگزینی فناوری‌های نوین توجه داشت.

چهارمین مقوله مهم در تأمین امنیت پایدار، تقویت تسلیحات نظامی است. در آموزه‌های دینی اسلام بر دفاع مشروع و تقویت توان نظامی تأکید شده است و از آن‌جا که جمهوری اسلامی ایران با تأسی از این آموزه هرگز آغازکننده جنگ نبوده اما حق خود می‌داند که توان دفاع رزمی و نظامی را افزایش دهد؛ بنابراین در راستای دفاع مشروع و خنثی کردن تهدیدهای نظامی دشمن باید دست به اقدام‌هایی چون تقویت دیپلماسی دفاعی، برخورداری از دانش روز تولید تسلیحات نظامی و انجام رزمایش‌ها و معرفی شاخص‌های دفاعی جمهوری اسلامی به جهان برای رفع نگرانی کشورها و خنثی‌سازی توطئه‌ها زد.

پنجمین نکته که باید مهم انگاشته شود و رهبر معظم انقلاب اسلامی در حضور اخیرشان در اجتماع عظیم بسیجیان بر تأکید کرده‌اند، ضرورت توجه به مسائل جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای و فضای مجازی است. امروز فضای مجازی و رسانه از ضرورت‌های جنگ نرم دشمن به شمار می‌روند و برای اینکه بتوانند ارزش‌های نظام را نزد مردم پوچ و بی‌اثر جلوه دهند از ابزار رسانه و فضای مجازی استفاده می‌کنند. این استراتژی جنگی از سوی دشمن بهترین راهبردی است که توانسته بعد از ناکامی در جنگ سخت علیه ایران به‌کار گیرد، لذا دولت باید با تجزیه‌وتحلیل و تدوین برنامه‌های مدون امنیت کشور را برابر تهدیدهای نرم واکسینه کند که در اینجا همانند دشمن باید در کنار دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی، سواد رسانه‌ای عموم مردم را با استفاده از نظر کارشناسان بالا برد تا مردم بدانند که فضای مجازی مکانی است برای یک کلاغ چهل کلاغ دشمن و نه چیز دیگری.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 23مهر1397 ، کدخبر: 318219: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Italy
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
پیشگیری به شرطی که درست معنا شود و به عدم ازادی در هزر زمینه منجر نشود


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین